ترکیب دقیق سبزی پلویی و فوت و فن های آماده کردن سبزی پلویی

ترکیب سبزی پلویی

درصد سبزی پلویی خواص سبزی پلویی سبزی پلویی شمالی سبزی پلویی مازندرانی سبزی پلویی در جدول سبزی کوکو شامل چیست فوت و فن سبزی پلو سبزی پلویی خشک

همان طور که می دانید، برای خورش ها و خوراک های متفاوت، از ترکیب مختلفی از سبزی ها استفاده می شود. حتی یک غذای ثابت هم ممکن است در مناطق مختلف، با کمی تغییرات در نسبت سبزی ها پخته شود. سبزی پلو، علی رغم ساده بودن، بسیار لذیذ و همه پسند است و معمولا در شب عید، به همراه ماهی سرو می شود. برای طبخ این پلو خوشمزه می توانید از سبزی های مخصوص پلویی بسته بندی استفاده کنید اما اگر خودتان بخواهید سبزی را خرد کنید، باید حتما نسبت سبزی ها را در نظر داشته باشید. با ما همراه باشید تا با اصلی ترین ترفندهای پخت یک سبزی پلوی لذیذ آشنا شوید.

سبزی پلویی شامل چیست؟

چه سبزی هایی را در سبزی پلو بریزیم؟

همان طور که گفتیم، ممکن است افراد مختلف از ترکیب های متفاوتی استفاده کنند. اما اگر به دنبال پیدا کردن نسبت سبزی پلویی استاندارد یا همان رستورانی هستید باید بدانید که در این ترکیب شوید بیشترین مقدار و شنبلیله کمترین مقدار را داراست. برای اینکه این نسبت ها را به خوبی یاد بگیرید این مثال را در نظر داشته باشید:

درصد سبزی کوکویی

اگر بخواهید ۳۰ گرم شنبلیله بریزید باید دو برابر آن یعنی ۶۰ گرم سیر بریزید. تره و گشنیز به یک اندازه در این ترکیب استفاده می شوند و آن را کمی بیشتر از سیر بریزید، برای مثال ۸۰ گرم از هر کدام. جعفری باید چیزی حدود ۴ برابر شنبلیله باشد. یعنی در این مثال باید از ۱۲۰ گرم جعفری استفاده کنید و در نهایت تنها سبزی باقیمانده شوید است. همان طور که گفتیم در این ترکیب شوید بیشترین مقدار را داراست و تقریبا دو برابر جعفری می توانید از شوید تر و یا خشک و یا ترکیب هر دو استفاده کنید، در این مثال ۲۰۰ گرم شوید مناسب است.

نکات مهم سبزی پلویی چیست؟

هرچه سبزی شما تازه تر و شاداب تر باشد، عطر و طعم غذای شما بهتر خواهد بود. بهتر است هنگام خرید، سبزی های جوان تر که کمی نازک تر هستند را انتخاب کنید. در این غذا علاوه بر سیر، می توانید از برگ سیر تازه هم استفاده کنید. به ویژه در شمال ایران برگ سیر بسیار محبوب است.

اندازه خرد کردن

همان طور که از نامش پیداست، سبزی پلو، باید با برنج مخلوط شود پس نباید خیلی درشت باشد که نتوانید راحت آن را میل کنید اما خیلی ریز کردن سبزی پلو هم کار عاقلانه ای نیست چون اصلا شکل زیبایی به غذا نمی دهد. سبزی پلویی را باید کمی درشت خرد کنید تا در پلو تا حدودی مشخص باشد.

مراحل طبخ سبزی پلو

سبزی پلو را با مرغ و گوشت و ماهی و حتی با پنیر و یا به تنهایی سرو می کنند. دلیل این که این غذا حتی بدون گوشت هم لذیذ است این است که همیشه از برنج مرغوب در طبخ آن استفاده می شود. ترکیب طعم برنج ایرانی اعلا با سبزی تازه و سیر، می تواند معجزه کند پس، حتما از سبزی ایرانی استفاده کنید. بر خلاف خورش های حاوی سبزی، نیازی نیست سبزی پلویی را قبل از اضافه کردن به برنج تفت دهید.

معطر شدن سبزی پلو

برای معطر شدن پلو، از دارچین استفاده کنید. اگر خیلی طرفدار دارچین هستید می توانید از همان مرحله جوشیدن برنج در آب، یک تکه چوب دارچین را در آن بریزید و بعد هم با همان پلو را دم کنید و اگر هم دوست دارید طعم ملایم تری داشته باشید، هنگام ریختن برنج و سبزی در قابلمه روی آن کمی دارچین بپاشید.

نرفندهای سبزی پلو

سبزی خرد شده خام به سرعت می پزد. به ویژه اینکه با دم آمدن برنج هم دوباره حرارت می بیند. تنها کافی است در ۳ دقیقه نهایی قبل از خالی کردن آب برنج، سبزی را به آن اضافه کنید تا خیلی کوتاه با برنج بجوشد.
یکی از ترفندهای پلو های مخلوط، ته دیگ آن است. احتمال اینکه ته دیگ پلوی مخلوط بسوزد خیلی بیشتر از برنج ساده است. برای مثال ممکن است سبزی هایی که ته قابلمه می مانند بیشتر سیاه شوند. بهترین راه کار این است که حتما یا از برنج ساده برای لایه پایینی استفاده کنید و یا به دلخواه از مواد مختلف برای ته دیگ بهره بگیرید. برای مثال نان لواش، سیب زمینی، کاهو و … .

فوت و فن عطر سبزی پلو

همان طور که می دانید عطر اصلی سبزی پلو از سیر است. برای این کار در رستوران ها یک بوته سیر را کاملا شسته و بعد از جدا کردن ریشه هایش آن را نصف می کنند. سپس آن را در لایه پایین پلو در وسط قابلمه قرار داده و رویش برنج می ریزند. اگر به هر دلیلی می خواهید پلوی شما بوی سیر کمتری بگیرد می توانید چند حبه سیر را جدا کرده و پوست بگیرید، سپس آن را در داخل پلو قرار دهید تا با دم کشیدن برنج, عطر ان نیز آزاد شود. البته بهتر است یک برش روی سیر بخورد. در نظر داشته باشید که این سیر بعد از پختن به هیچ وجه طعم و مزه تندی نخواهد داشت. البته بعضی ها هنگام سرو سبزی پلو، سیر و دارچین را دور می ریزند. درست است که خود سبزی پلو به شدت معطر و خوش رنگ و لعاب است اما برای اینکه دیگر سنگ تمام بگذارید، کمی برنج ساده را با زعفران معطر کرده و روی دیس پلو را با آن تزئین کنید. نوش جان!

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 24 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.