تشخیص تخم مرغ فاسد + عوارض مصرف تخم مرغ خراب

تشخیص تخم مرغ فاسد

تشخیص تخم مرغ فاسد علائم مسمومیت با تخمه مرغ نحوه تشخیص مرغ خراب شده علت شل بودن سفیده تخمه مرغ قاطی شدن زرده و سفیده خون در تخمه مرغ عوارض خوردن مرغ تاریخ گذشته

برای همه ما پیش آمده که هنگام استفاده از تخم مرغ برای پخت غذا، ناگهان با خراب بودن تخم مرغ مواجه شویم. تخم مرغ‌های خراب و فاسد شده بوی به خصوص و نامطبوعی دارند که بعضی اوقات تا چند روز محیط آشپزخانه را بدبو می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از شکستن تخم مرغ از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. روش‌های مختلفی برای تشخیص تخم مرغ خراب وجود دارد تا اگر از تاریخ انقضای تخم مرغ‌های خود مطمئن نیستید، قبل از اینکه آن‌ها را در ظرف بشکنید، متوجه سلامت یا خرابی آن‌ها شوید. در ادامه بعضی از کاربردی‌ترین روش‌ها در این زمینه را توضیح خواهیم داد.

چگونه تخم مرغ فاسد را تشخیص دهیم

عوارض مصرف تخم مرغ خراب

همان‌طور که گفته شد تخم‌ مرغ‌های فاسد یا خراب بوی نامطبوعی دارند اما همه تخم‌ مرغ‌های خراب این ویژگی را ندارند. گاهی تخم مرغ‌های فاسد، بافت و بویی شبیه به تخم مرغ‌های سالم دارند و تنها بعد از تغییر طعم غذا و بروز عوارض و مشکلات ناشی از مصرف نوع فاسد این ماده خوراکی، متوجه خرابی آن‌ها خواهید شد. مصرف تخم مرغ‌های فاسد عوارض و خطرات زیادی دارد.

مصرف نوع فاسد تخم مرغ، عامل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و مسمومیت‌ها است. به علاوه مصرف این ماده خراکی از نوع فاسد، مشکلات گوارشی فراوانی ایجاد می‌کند و حتی ممکن است به بستری فرد در بیمارستان منجر شود. به همین دلیل در صورتی که چند تخم مرغ در یخچال دارید و از زمان خرید و انقضای آن‌ها اطمینان ندارید، قبل از استفاده در غذا، ابتدا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

روش‌های تشخیص تخم مرغ خراب

برای جلوگیری از بروز مسمومیت‌ها و مشکلات ناشی از مصرف تخم مرغ فاسد و خراب پیش از استفاده این ماده در پخت غذا باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. بعضی از کارخانه‌ها، تاریخ تولید و انقضای تخم مرغ را روی بسته‌بندی آن درج می‌کنند اما در صورتی که تخم مرغ خریداری شده، فاقد این ویژگی باشد؛ باید از روش‌های تشخیص تخم مرغ خراب استفاده کنید که عبارتند از:

شناور کردن در آب

اولین روش برای تشخیص سلامت یا خرابی تخم مرغ، شناور کردن این ماده در یک ظرف آب است. جهت استفاده از این روش باید مراحل زیر را طی کنید:

✅ ابتدا یک ظرف پر از آب تهیه کنید. ظرف انتخابی باید عمق مناسبی داشته باشد تا شناور بودن تخم مرغ در آن مشخص باشد.

✅ سپس باید تخم مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند.

✅ بعد از بالا رفتن دمای تخم مرغ و گرم شدن پوسته آن، باید آن را در ظرف آب قرار دهید.

✅ دقت کنید که اگر قصد تست خرابی چند تخم مرغ را دارید، قرار دادن آن‌ها در ظرف را یکی یکی انجام دهید.

✅ بعد از قرار دادن تخم مرغ در ظرف باید حالت آن را بررسی کنید. تخم مرغ‌های تازه به ته ظرف می‌روند، تخم‌ مرغ‌های کهنه اما قابل استفاده به ته ظرف رفته اما به صورت افقی در انتهای ظرف قرار می‌گیرند و تخم مرغ‌های خراب، روی آب شناور می‌مانند.

تشخیص با بوی تخم مرغ

در ابتدا گفته شد که تخم مرغ‌های خراب بوی نامطبوعی دارند اما تشخیص با این روش تنها زمانی امکان‌پذیر است که تخم مرغ کاملا فاسد شده باشد. تخم مرغ‌هایی که به تازگی فاسد شده باشند، بوی چندان مشخصی ندارند و اگر در این زمینه حرفه‌ای نباشید، قادر به تشخیص سلامت با این ویژگی نخواهید بود.

تکان داد تخم مرغ

دیگر روشی که به منظور تشخیص تخم مرغ خراب از سالم می‌توان از آن استفاده کرد، تکان دادن تخم مرغ است. تخم مرغ سالم صدای خاصی ندارد اما تخم مرغ‌های فاسد در زمان تکان دادن صدا می‌دهند که به دلیل کیسه هوایی ایجاد شده در اثر فساد تخم مرغ، در داخل آن است.

شکستن تخم مرغ

راحت‌ترین روش تشخیص تخم مرغ سالم از خراب به خصوص برای مبتدی‌ها، بررسی شکل ظاهری تخم مرغ از طریق شکستن آن است. بعد از انجام این کار، تخم مرغ سه حالت دارد که عبارتند از:

✅ تخم مرغ‌های سالم، زرده سالم، گرد و کاملا برآمده دارند و سفیده دور زرده پخش می‌شود به طوری که بتوان زرده را از سفیده جدا کرد. به علاوه فاصله بین زرده تا سفیده با یک خط مشخص است.

✅ زرده در تخم مرغ‌های کهنه، برآمدگی تخم مرغ‌های سالم را ندارند. همچنین خط میان زرده و سفیده در این تخم مرغ‌ها هنوز قابل تشخیص است.

✅ در تخم مرغ‌های خراب اما زرده و سفیده در هم ترکیب هستند. هیچ خطی میان آن‌ها وجود ندارد و زرده بلافاصله بعد از شکستن پخش می‌شود. به علاوه رنگ زرده در تخم مرغ‌های خراب یا فاسد نیز روشن‌تر از تخم مرغ‌های سالم است.

چرخاندن تخم مرغ

آخرین روشی که برای تشخیص سلامت تخم مرغ‌ها می‌توان از آن استفاده کرد، چرخاندن تخم مرغ است. در صورتی که تخم مرغ در یک محور شروع به چرخیدن کند سالم است، در غیر این صورت احتمال خرابی تخم مرغ وجود دارد.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 22 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.