نکات خیساندن حبوبات + زمان و روش خیساندن انواع حبوبات

نکات خیساندن حبوبات

زیاد خیساندن حبوبات خیساندن لوبیا برای قورمه سبزی خیساندن حبوبات با آب سرد یا گرم نی نی سایت زمان خیساندن حبوبات خیساندن حبوبات در فلاسک نی نی سایت زمان خیساندن لوبیا چیتی خیساندن حبوبات با نمک نی نی سایت طرز خیساندن نخود

حبوبات جزو پرمصرف‌ترین مواد غذایی هستند که در پخت غذاهای مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنوع غذاهایی که با حبوبات پخته می‌شوند، بسیار زیاد است اما استفاده از آن‌ها برای پخت غذا اصولی دارد که یکی از آن‌ها خیساندن به میزان کافی است. این کار به منظور کاهش نفخ حبوبات و پخت سریع‌تر آن‌ها انجام می‌شود. خیساندن برای هر کدام از انواع حبوبات، زمان و شرایط متفاوتی دارد که پیش از اقدام به انجام این کار باید از آن‌ها مطلع بود. در ادامه نکات خیساندن حبوبات و زمان لازم برای خیس خوردن انواع حبوبات پر مصرف را توضیح خواهیم داد.

خیس خوردن انواع حبوبات

چرا حبوبات نیاز به خیساندن دارند؟

خیساندن حبوبات اقدامی است که قبل از استفاده آن‌ها در پخت غذا انجام می‌شود و بیشتر ما هم به طور ناخودآگاه، این کار را در مراحل پخت غذا با این مواد انجام می‌دهیم اما بسیاری از ما علت این کار را نمی‌دانیم. استفاده از این تکنیک قدیمی به منظور کاهش نفخ حبوبات انجام می‌شود و به هضم بهتر آن‌ها کمک می‌کند. به علاوه حبوباتی که پیش از مصرف در غذا، به میزان کافی خیس می‌خورند، زودتر پخته شده و بافت نرم‌تری در غذا پیدا می‌کنند. این کار به خصوص برای بعضی از انواع حبوبات مانند نخود که در حالت عادی بافت سفت‌تری دارند و مغز آن‌ها بعد از پخت کامل هم سفت باقی می‌ماند، اهمیت بیشتری دارد. خیساندن حبوبات قبل از پخت همچنین در یکنواخت پخته شدن آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

روش‌های خیساندن حبوبات

خیساندن حبوبات را با روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد که بعضی از آن‌ها زحمت کمتر اما زمان بیشتری و بعضی دیگر بالعکس و در زمان کوتاه‌تر اما با زحمتی مضاعف انجام می‌شوند. در ادامه با چند مورد از کاربردی‌ترین روش‌های خیساندن حبوبات آشنا خواهید شد.

خیساندن حبوبات در طول شب

اولین و راحت‌ترین روش خیساندن حبوبات پیش از پخت غذا با آن‌ها، خیساندن این مواد شب قبل از پخت غذا است. خیساندن در شب به خصوص برای غذاهایی مانند آش که انواع مختلف حبوبات در آن استفاده می‌شوند، روشی کاربردی است. البته این کار اصولی هم دارد که برای حفظ کیفیت حبوبات باید آن‌ها را رعایت کرد.

از جمله نکات خیساندن حبوبات در طول شب برای حفظ کیفیت، اضافه کردن مقداری نمک به حبوبات داخل آب است. به ازای هر یک پیمانه از حبوبات، ۱ قاشق غذاخوری نمک نیاز است. همچنین میزان آبی که در این روش روی حبوبات ریخته می‌شود هم اهمیت زیادی دارد. در این روش که روش سنتی خیساندن حبوبات نیز هست، آب باید به میزانی باشد که ۵ سانت بالاتر از حبوبات در ظرف باشد.

پخت سریع روی گاز

یکی دیگر از روش‌های خیساندن حبوبات، پختن آن‌ها به طور جداگانه روی گاز و پیش از ترکیب با غذای اصلی است. این تکنیک به خصوص برای غذاهایی مانند قیمه یا قرمه‌سبزی که ماده اصلی آ‌ن‌ها حبوبات است، بسیار کاربردی است. به منظور انجام این روش ابتدا باید قابلمه‌ای متناسب با مقدار حبوبات را انتخاب کرد و سپس تا ۵ سانت روی آن‌ها، آب ریخت.

در مرحله بعد باید قابلمه را روی گاز قرار داد تا آب جوشیده شود. بعد از کمی جوش خوردن آب باید حبوبات را آبکش کرد و یکبار دیگر این کار را تکرار کرد تا حبوبات مغزپخت و نرم شوند. برای پخت سریع می‌توان به جای قابلمه از زودپز هم استفاده کرد. این روش کاربردی است اما ممکن است بعد از ریختن حبوبات در غذا و حین جا افتادن آن، بیش از اندازه نرم شوند.

ریختن حبوبات در فلاسک چای یا آرام‌پز

دیگر روشی که برای خیساندن حبوبات قابل استفاده است، ریختن آن‌ها در فلاسک چای یا آرام‌پز، همراه با آب و صبر کردن برای خیس خوردن و نرم شدن حبوبات است. این روش برای خانم‌های کارمند، تکنیکی مناسب و کاربردی است. یکی از نکات خیساندن حبوبات در این روش، استفاده از آب جوش و داغ برای خیس خوردن بهتر دانه‌ها است.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 15 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.