علائم گرمازدگی در بزرگسالان و کودکان + درمان خانگی

علائم گرمازدگی

علائم گرمازدگی بزرگسالان علائم گرمازدگی و کرونا علائم گرمازدگی و درمانش علائم گرمازدگی اسهال چهار مورد از علائم گرمازدگی را نام ببرید علائم گرمازدگی چند روز طول میکشد علائم گرمازدگی در کودکان داروی گرمازدگی

گرمازدگی وضعیتی است که در اثر گرمای بیش از حد بدن شما ایجاد می شود که معمولاً در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یا فعالیت بدنی در دمای بالا است. این جدی ترین شکل آسیب گرمایی، گرمازدگی، می تواند در صورتی رخ دهد که دمای بدن شما به ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ فارنهایت ) یا بالاتر برسد. این عارضه بیشتر در ماه های تابستان دیده می شود، در ادامه به علائم گرمازدگی می پردازیم.

نشانه‌های گرمازدگی

آسیب گرمایی

گرمازدگی جدی ترین شکل آسیب گرمایی است و یک اورژانس پزشکی محسوب می شود. گرمازدگی درمان نشده می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند. هرچه درمان طولانی‌تر به تعویق بیفتد، آسیب بدتر می‌شود و خطر عوارض جدی یا مرگ را افزایش می‌دهد. اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است – که به عنوان آفتاب‌زدگی نیز شناخته می‌شود – فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن امدادگران کمک‌های اولیه را انجام دهید. گرمازدگی می تواند مغز و سایر اندام های داخلی را بکشد یا به آن آسیب برساند. اگرچه گرمازدگی عمدتاً افراد بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ورزشکاران جوان سالم را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

آشنایی با علائم

اگر دچار گرمازدگی شده اید، معمولاً عرق نمی کنید. پوست شما ممکن است قرمز، گرم و خشک باشد. گرمازدگی یک بیماری خفیف‌تر مرتبط با گرما است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به گرمازدگی شود، بنابراین تشخیص زودهنگام علائم مهم است. اگر دچار گرمازدگی هستید، معمولاً زیاد عرق می کنید و پوستی رنگ پریده، خنک و مرطوب خواهید داشت. سایر علائم گرمازدگی عبارتند از:

🔴 دمای بدن بالا؛ دمای هسته بدن ۱۰۴ فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) یا بالاتر، که با دماسنج مقعدی به دست می آید، علامت اصلی گرمازدگی است.

🔴 تغییر وضعیت ذهنی یا رفتار؛ گیجی، بی قراری، گفتار نامفهوم، تحریک پذیری، هذیان، تشنج و کما همگی می توانند ناشی از گرمازدگی باشند.

🔴تعرق؛ تغییر در تعریق در گرمازدگی ناشی از هوای گرم، پوست شما با لمس گرم و خشک می شود. با این حال، در گرمازدگی ناشی از ورزش شدید، ممکن است پوست شما خشک یا کمی مرطوب شود.

🔴 تهوع و استفراغ؛ ممکن است در معده خود احساس بیماری کنید یا استفراغ کنید.

🔴 پوست برافروخته؛ با افزایش دمای بدن ممکن است پوست شما قرمز شود.

🔴 تنفس سریع و پی در پی؛ تنفس شما ممکن است سریع و کم عمق شود.

🔴 ضربان قلب سریع؛ نبض شما ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد زیرا استرس گرمایی بار زیادی بر قلب شما وارد می کند تا به خنک شدن بدن شما کمک کند.

🔴 سردرد؛ ممکن است سر شما ضربان داشته باشد.

علائم در کودکان و بزرگسالان

علائم گرمازدگی اغلب در بزرگسالان و کودکان یکسان است، اگرچه کودکان نیز ممکن است تحریک پذیر شوند. اگر کسی علائم گرمازدگی را نشان می دهد باید خنک شود و مایعات داده شود.

علل گرمازدگی

گرمازدگی می تواند در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

قرار گرفتن در معرض یک محیط گرم

در یک نوع گرمازدگی که گرمازدگی بدون فشار (کلاسیک) نامیده می شود، قرار گرفتن در یک محیط گرم منجر به افزایش دمای مرکزی بدن می شود. این نوع گرمازدگی معمولاً پس از قرار گرفتن در هوای گرم و مرطوب، به ویژه برای دوره های طولانی، رخ می دهد. اغلب در افراد مسن و در افراد مبتلا به بیماری مزمن رخ می دهد.

فعالیت شدید

گرمازدگی ناشی از افزایش دمای مرکزی بدن ناشی از فعالیت بدنی شدید در هوای گرم است. هر فردی که در هوای گرم ورزش می کند یا کار می کند، ممکن است دچار گرمازدگی ناشی از فعالیت شود، اما اگر به دمای بالا عادت نداشته باشید، به احتمال زیاد رخ می دهد.

همچنین در هر یک از انواع گرمازدگی، شرایط شما می تواند با موارد زیر ایجاد شود:

🔴 پوشیدن لباس اضافی که از تبخیر عرق به راحتی جلوگیری می کند و بدن شما را خنک می کند

🔴 نوشیدن الکل، که می تواند بر توانایی بدن برای تنظیم دمای بدن شما تأثیر بگذارد

🔴 کم آبی بدن با ننوشیدن آب کافی برای جبران مایعات از دست رفته در اثر تعریق

کمک های اولیه

اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده است، ابتدا فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان ببرید. هر گونه تاخیر در جستجوی کمک پزشکی می تواند کشنده باشد. در حالی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کمک های اولیه را آغاز کنید. فرد را به یک محیط با تهویه مطبوع – یا حداقل یک منطقه خنک و سایه – منتقل کنید و لباس های غیر ضروری را بردارید.

دمای مرکزی بدن

در صورت امکان، دمای مرکزی بدن فرد را اندازه گیری کنید و کمک های اولیه را برای خنک کردن آن تا ۱۰۱ تا ۱۰۲ فارنهایت آغاز کنید (۳۸ تا ۳۹ درجه سلسیوس). اگر دماسنج در دسترس نیست، در انجام کمک های اولیه تردید نکنید.

استراتژی های خنک کننده

◀ در حالی که پوست بیمار را با آب اسفنج یا شلنگ باغچه خیس می کند، هوا را روی او باد کنید.

◀ کمپرس یخ را روی زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار قرار دهید. از آنجایی که این نواحی سرشار از رگ های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک کردن آنها ممکن است دمای بدن را کاهش دهد.

◀ اگر فرد جوان و سالم است و در حین ورزش شدید دچار گرمازدگی شده است – چیزی که به عنوان گرمازدگی فعالیتی شناخته می شود – می توانید از حمام یخ برای خنک کردن بدن استفاده کنید.

◀ لازم به ذکر است پیشنهاد می شود از یخ برای بیماران مسن، کودکان خردسال، بیماران مبتلا به بیماری مزمن یا افرادی که گرمازدگی بدون ورزش شدید رخ داده است، استفاده نکنید. انجام این کار می تواند خطرناک باشد. اگر پاسخ اضطراری به تأخیر افتاد، برای دستورالعمل های بیشتر با اورژانس بیمارستان تماس بگیرید.

روش های جلوگیری

گرمازدگی قابل پیش بینی و پیشگیری است. برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم این اقدامات را انجام دهید:

🟢 لباس های گشاد و سبک بپوشید. پوشیدن لباس های اضافی یا لباس های محکم به بدن شما اجازه خنک شدن مناسب نمی دهد.

🟢 در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید. آفتاب سوختگی بر توانایی بدن شما برای خنک کردن تأثیر می گذارد، بنابراین با یک کلاه لبه پهن و عینک آفتابی از خود در خارج از منزل محافظت کنید و از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یکبار تجدید کنید – یا بیشتر اگر شما شنا می کنید یا عرق می کنید.

🟢 به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن به بدن شما کمک می کند تا عرق کند و دمای بدن را در حالت طبیعی حفظ کند.

🟢 اقدامات احتیاطی اضافی را با برخی داروها انجام دهید. اگر داروهایی مصرف می کنید که می توانند بر توانایی بدن شما برای هیدراته ماندن و دفع گرما تأثیر بگذارند، مراقب مشکلات مربوط به گرما باشید.

🟢 هرگز کسی را در ماشین پارک شده رها نکنید. این یک علت شایع مرگ و میر ناشی از گرما در کودکان است. وقتی در زیر آفتاب پارک می‌شوید، دمای ماشین شما می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه ۲۰ درجه فارنهایت (بیش از ۱۱ درجه سانتیگراد) افزایش یابد. رها کردن شخصی در ماشین پارک شده در هوای گرم یا گرم، حتی اگر شیشه ها ترک خورده یا ماشین در سایه باشد، بی خطر نیست. وقتی ماشین شما پارک است، آن را قفل نگه دارید تا از ورود کودک به داخل جلوگیری شود.

🟢 در گرمترین قسمت های روز استراحت کنید. اگر نمی توانید در هوای گرم از فعالیت های شدید اجتناب کنید، مایعات بنوشید و به طور مکرر در یک مکان خنک استراحت کنید. سعی کنید برای بخش‌های خنک‌تر روز، مانند صبح زود یا عصر، ورزش یا کار فیزیکی را برنامه‌ریزی کنید.

🟢 زمانی برای عادت کردن با شرایط فرهم کنید. زمان صرف شده برای کار یا ورزش در گرما را محدود کنید تا زمانی که به آن عادت کنید. افرادی که به هوای گرم عادت ندارند، به ویژه در معرض بیماری های مربوط به گرما هستند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما با هوای گرم سازگار شود.

🟢 اگر در معرض خطر بیشتر هستید مراقب باشید. اگر دارو مصرف می کنید یا شرایطی دارید که خطر ابتلا به مشکلات مربوط به گرما را افزایش می دهد، از گرما اجتناب کنید و در صورت مشاهده علائم گرمازدگی سریع عمل کنید. اگر در یک رویداد ورزشی شدید یا فعالیت در هوای گرم شرکت می کنید، مطمئن شوید که خدمات پزشکی در صورت اورژانس گرما در دسترس است.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در شنبه 20 اسفند 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.