علائم تخمک گذاری موفق و لقاح + پیدا کردن زمان دقیق

علائم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری نی نی سایت علائم تخمک گذاری موفق علائم تخمک گذاری و لقاح ریزترین علائم تخمک گذاری علائم تخمک گذاری برای پسر دار شدن علائم تخمک گذاری دردناک فیلم ترشحات تخمک گذاری

اگر شما در حال آماده شدن برای تشکیل خانواده هستید و در حال یادگیری بیشتر در مورد باروری هستید، باید با تخمک گذاری آشنا شوید. زمان دقیقی که تخمک گذاری اتفاق می افتد برای هر زن متفاوت است، اما خوشبختانه روش‌هایی برای شناسایی نشانه‌های تخمک گذاری و تنظیم رابطه جنسی وقت آن به منظور افزایش فرصت باروری وجود دارد. حتی اگر هنوز تلاشی برای باروری ندارید، شناخت دقیق از نشانه‌های تخمک گذاری همچنان مهم است. این نشانه‌ها نه تنها به شما در درک بهتر چرخه پریودی خود کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به شناسایی هرگونه علائم نامعمول تخمک گذاری در آینده کمک کنند. (در واقع، برخی از زنان نیز الگوی تخمک گذاری خود را به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری نگه می‌دارند.) تخمک گذاری یا اوولاسیون، فرایندی است که در آن یک تخم در دستگاه تناسلی زنانه به صورت ماهیچه‌ای از تخمدان رها می‌شود و در صورت لقاح با سپری شدن تخم در رحم تبدیل به جنین می‌شود.

نشانه های تخمک گذاری

علایم تخمک گذاری

در زیر نشانه‌ها و علائم رایج ترین تخمک گذاری لیست شده‌اند. با این حال، این نشانه‌ها و علائم بسیار متفاوت از شخص به شخص هستند و معمولاً در یک ماه ممکن است بعضی از آن‌ها را متوجه شوید و در ماه بعد دیگر نه. همچنین به خاطر داشته باشید که عدم تجربه هر یک از این نشانه‌ها و علائم به معنای عدم تخمک گذاری شما نیست.

تغییرات در ترشحات رحمی

تغییرات در لخته های رحمی یکی از نشانه‌های تخمک گذاری است که ممکن است تجربه کنید. همانطور که به تخمک گذاری نزدیک می‌شوید، بدن شما بیشتر از استروژن تولید می‌کند و باعث می‌شود لخته های رحمی شما به شکلی پرکشش و شفاف مانند سفیده تخم مرغ شود. این ویژگی به اسپرم کمک می‌کند تا به تخمکی که در حین تخمک گذاری آزاد می‌شود برسد. تغییرات ترشحات رحمی در اکثر زنان رخ می‌دهد، اما شما باید بدانید که دنبال چه چیزی هستید. میزان لخته رحمی و شکل و بافت آن در زنان مختلف متفاوت است. برای آزمایش تخمک گذاری، انگشت خود را به داخل واژن خود قرار دهید، بعضی از مایع را بردارید و سپس این مایع را بین انگشت شست و بند انگشت خود کشیده و باز کنید. اگر آن لخته چسبناک و کششی یا بسیار مرطوب و لغزنده باشد، این نشانه آن است که در دوره پرباروری هستید.

حساسیت بیشتر

برای برخی زنان، حساسیت بیشتر نسبت به بویایی در نصف دوم یک دوره قاعدگی معمولی می‌تواند نشانه‌ای از تخمک گذاری باشد. در این دوره پرباروری، بدن شما آماده شده است که به بوی فرمون نر جذب بیشتری داشته باشد. برخی زنان همچنین گزارش داده‌اند که حساسیت بیشتری در حس چشایی دارند.

درد یا حساسیت سینه

درد یا حساسیت در سینه و پستان می‌تواند نشانه دیگری از تخمک گذاری باشد، که به دلیل جریان هورمون‌هایی که درست قبل و بعد از تخمک‌گذاری وارد بدن شما می‌شوند. برخی زنان این حساسیت را درست قبل از تخمک‌گذاری تجربه می‌کنند، در حالی که دیگران ممکن است آن را درست بعد از تخمک‌گذاری احساس کنند.

درد ملایم لگن یا پایین شکم

بسیاری از زنان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان تخمک‌گذاری را احساس کرد؟ برای برخی از زنان، پاسخ این سوال در واقع مثبت است. این احساس معمولا به صورت درد یا دردهای ملایم در پایین شکم ، معمولا در یکی از دو طرف (همیشه یک طرف نیست) حاصل می‌شود. این دردهای تخمک گذاری با نام “میتل شمرتز” شناخته می‌شوند و می‌توانند به شکلی حاد یا خفیف با احساس تیغ‌زنی یا کج‌کجی در طرف شکمی که تخمک از آن استخراج شده، احساس شوند. این علائم جانبی تخمک گذاری ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. همچنین، ممکن است همراه با خونریزی سبک واژینال، خستگی و بی میلی به غذا همراه با درد و دردهای ملایم و کوتاه مدت باشند.

جریان خفیف خونریزی

جریان خفیف خونریزی در طول تخمک‌گذاری، معمولی است ولی اگرچه به ندرت اتفاق می افتد. این علایم تخمک‌گذاری ممکن است زمانی رخ دهد که فولیکولی که در اطراف و توسط تخمک در حال توسعه و رشد است، شکسته شده و کمی خونریزی ایجاد کرده باشد. این خون ممکن است از قرمز تا قهوه‌ای تیره باشد. تا زمانی که جریان خونریزی پایدار نباشد، نیاز به نگرانی نیست، با این حال در صورت ادامه داشتن علائم باید به پزشک مراجعه کرده و علائم عفونت و احتمال بارداری خارج از رحم در صورت فعالیت جنسی را بررسی کنید.

تمایل به رابطه جنسی

افزایش میل جنسی نیز یکی دیگر از علائم شایع تخمک گذاری است. برخی زنان متوجه می شوند که در طول تخمک گذاری، احساس جنسی آن‌ها افزایش می‌یابد، که ممکن است نشانه تلاش طبیعت برای اطمینان از بقای گونه باشد! اما همانظور که آقای مور می گوید: “لیبیدو ممکن است تحت تأثیر هر چیزی قرار گیرد، از جمله اینکه آیا یک لیوان قهوه مصرف کرده‌اید یا فقط مایل به انجامش هستید.”

تغییرات در گردن رحم

در دوران تخمک گذاری، گردن رحم شما ممکن است بلندتر، نرمتر و بازتر شود. شما می‌توانید گردن رحم خودتان را همراه با ترشحاتتان برای شناسایی علائم تخمک گذاری بررسی کنید، اما زمان برای یادگیری تفاوت‌هایی که حس می‌کنید ممکن است بیشتر باشد و اغلب سخت‌تر از نظارت بر علائم دیگر تخمک گذاری باشد. اگر می‌خواهید بیشتر با شناسایی تغییرات گردن رحم به عنوان نشانه‌ای از تخمک گذاری آشنا شوید، مور پیشنهاد می‌دهد که در موقعیتی که برای قرار دادن تمپون را استفاده می‌کنید (مانند ایستادن در کنار توالت با یک پا بالا روی صندلی) و از انگشت خود برای لمس داخل استفاده کنید. در بسیاری از زنان با دوره قاعدگی منظم، درست قبل از تخمک گذاری گردن رحم نرمتر می‌شود، مانند لمس لب‌های شما، اما پس از تخمک گذاری سخت تر خواهد بود، شبیه لمس انتهای بینی‌تان. جراح زنان و زایمان نیز می‌تواند با استفاده از وسیله ای به نام سپولوم چک کردن تغییرات گردن رحم را انجام داده و به شما راهنمایی بیشتری در خانه بدهد.

حالت تهوع و سردرد

اگر از بسیاری از زنان بپرسید، “آیا تخمک گذاری می تواند شما را بیمار کند؟” پاسخ بله است. حالت تهوع و سردرد دو عارضه جانبی احتمالی تخمک گذاری به دلیل تغییر سطح استروژن و پروژسترون شما هستند.

تغییرات در دمای بدن شما

اگرچه این علامت را شاید احساس نکنید، اما هنوز می‌تواند نشانه‌ای از تخمک‌گذاری باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، دمای بدن پایه شما در طول تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و در طول این زمان این افزایش برقرار می‌ماند. پس از ردیابی دمای بدن پایه خود برای چند ماه، به راحتی الگوها را بیشتر تشخیص داده و تغییرات قابل توجهی را شناسایی خواهید کرد.

تست‌های خانگی

بیشترین تست‌های تخصصی خانگی برای پیش‌بینی تخمک‌گذاری میزان هورمون LH در ادرار شما را اندازه‌گیری می‌کنند که یک پیش‌بینی نسبتاً قابل اعتماد برای تخمک‌گذاری است. انواع مختلفی از این تست‌ها وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید، از جمله:

تست تخمک‌گذاری

این نوع تست به شما این امکان را می‌دهد که بدانید روزی که تست را انجام می‌دهید، بارور هستید یا نه. مانند تست بارداری، بر روی نوارچسب ادرار می‌کنید و نتیجه مثبت (بارور) یا منفی (بی‌بار) را مشاهده می‌کنید. نسخه دیجیتال نیز موجود است.

پیش‌بینی تخمک‌گذاری

این نوع تست برای مدت چند ماه میزان هورمون LH شما را اندازه‌گیری و ردیابی می‌کند تا زمانی که شما بیشترین احتمال باروری را دارید، مشخص شود. برای انجام این تست، به طور معمول به‌صورت روزانه باید ادرار گرفته شود.

مانیتورهای دمای بدن

شما می‌توانید دمای بدن خود را به‌ صورت خوراکی هر روز اندازه‌گیری کنید و آن را در یک دفترچه یا با استفاده از یک اپلیکیشن ثبت کنید.

تست های ترشحات دهانی

این تست ها نشان می دهند که زمان نزدیک شدن به تخمک گذاری است. با این حال، این تست ها معمولاً کمتر از تست های ادراری موثر هستند. اگر این تست ها روزانه برای چند ماه متوالی، اولین چیزی که صبح اول بیداری انجام شود، استفاده شوند، تاثیربخشی بیشتری خواهند داشت.

کیت های باروری

کیت های باروری خانگی به شما و شریک شما نگاه جامعی به باروری شما ارائه می دهند. به جز تجزیه و تحلیل هورمون های تولیدکننده تخمک مانند LH در ادرار، ممکن است کیت های باروری، کیفیت اسپرم را از طریق اسپرموگرام تحلیل کنند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 27 فروردین 1402
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.