13 مورد از مهم ترین خواص و مضرات باقلا سبز + مضرات و هشدارها

خواص باقلا سبز

خواص باقلا سبز,خواص باقلا برای مردان ,باقلا برای چه افرادی مضر است ,مضرات باقلا برای کم خونی ,فواید باقلا برای کبد

سلام به همه دوستان عزیزی که همیشه دنبال چیزهای جدید و مفید برای سلامتی‌شون هستن. امروز توی سایت آموزشی چی شی قراره درباره خواص و مضرات یکی از خوشمزه‌ترین و مغذی‌ترین حبوباتی که شاید توی آشپزخونه‌هامون کمتر به چشم بخوره صحبت کنیم؛ بله درست حدس زدید، باقلا سبز. این دانه‌های سبز کوچیک ولی پرخاصیت یه دنیا فایده برای سلامتی بدن دارن که شاید ازشون بی‌خبر باشید.

فواید و خواص باقلا سبز

فواید شگفت‌انگیز باقلا برای سلامتی

حالا بریم سراغ خواص این حبوبات خوش رنگ و لعاب. باقلا، این دانه‌های کوچولوی سبز، پر از فیبر، فولات و منگنزه که هر کدوم به نوبه خودشون می‌تونن یه قهرمان واقعی برای سلامتی‌مون باشن. فیبر موجود در باقلا کمک می‌کنه تا سیستم گوارش‌مون فعال بمونه و فولات و منگنز هم به تقویت سیستم ایمنی و بهبود متابولیسم کمک می‌کنن.

تأثیر باقلا بر کاهش قند و کلسترول خون

یکی از جالب‌ترین خواص باقلا که شاید کمتر کسی ازش باخبر باشه، تأثیر معجزه‌آساش برای کنترل قند و کلسترول خونه. فیبر محلول توی این دانه‌ها می‌تونه به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و با کاهش LDL یا همون کلسترول بد، از قلب ما محافظت کنه.

باقلا و تأثیرش بر خلق و خو

باورتون می‌شه باقلا حتی می‌تونه روی روحیه و خلق و خوی ما هم تأثیر بذاره؟ دانه‌های باقلا حاوی آمینواسیدی هستن که می‌تونه به بهبود حال روحیه ما کمک کنه و حتی در مبارزه با افسردگی به ما یاری برسونه.

نقش باقلا در تأمین آهن و کلسیم

برای خانم‌های باردار و شیرده، باقلا می‌تونه یه منبع عالی برای تأمین آهن و کلسیم باشه. این دو ماده معدنی برای رشد سالم جنین و جلوگیری از کم‌خونی ضروری هستن.

باقلا؛ همراهی برای کاهش وزن

و اما برای کسایی که دنبال راه‌هایی برای کاهش وزن به صورت سالم هستن، باقلا می‌تونه یه گزینه عالی باشه. به خاطر فیبر و پروتئین بالایی که داره، باقلا به ما احساس سیری طولانی‌مدت می‌ده و با داشتن کالری پایین، انتخابی هوشمندانه برای میان‌وعده‌ها محسوب می‌شه.

پروتئین؛ نیروی محرکه باقلا

و در ضمن، فراموش نکنیم که یک فنجان باقلا می‌تونه تا ۴۰ گرم پروتئین به بدنمون برسونه. این پروتئین بالا برای ساخت و ترمیم بافت‌های بدنمون و همینطور عضله‌سازی بسیار مهم و مفیده.

باقلابرای پارکینسون

شاید براتون جالب باشه که بدونید دانه‌های کوچیک باقلا می‌تونن یه قهرمان بزرگ برای مبتلایان به بیماری پارکینسون باشن. اینا پر از لوودوپان، همون ماده‌ای که تو داروهای پارکینسون ازش استفاده می‌شه. تصور کنید، فقط با خوردن ۸۵ گرم از این دانه‌های سبز می‌تونید بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم لوودوپا به بدنتون برسونید. تحقیقاتی هم انجام شده که نشون می‌ده غلاف باقلا می‌تونه علائم این بیماری رو خیلی بهتر از داروهای معمولی تسکین بده. پس اگه دنبال یه راه طبیعی برای کمک به این بیماری هستید، باقلا می‌تونه یه گزینه عالی باشه.

باقلا؛ منبعی غنی از پتاسیم

حالا بریم سراغ یه خاصیت دیگه‌ی باقلا. می‌دونید که پتاسیم چقدر برای بدن مهمه؟ خب، باقلا پر از پتاسیمه و می‌تونه به حفظ تعادل PH بدن کمک کنه. پتاسیم برای اینکه سلول‌هامون درست کار کنن، قلبمون ضربان منظمی داشته باشه و عضلاتمون صحیح عمل کنن، حیاتیه. پس مصرف باقلا نه تنها می‌تونه خوشمزه باشه، بلکه می‌تونه به سلامت عمومی بدنمون هم کمک کنه، فقط یادتون باشه که همه چیز رو باید به اندازه مصرف کرد.

باقلا و ویتامین C؛ محافظت در برابر رادیکال‌ها

و اما نگاهی به ویتامین C موجود در باقلا بندازیم. این ویتامین یه آنتی‌اکسیدان قویه که می‌تونه در مبارزه با رادیکال‌های آزاد به ما کمک کنه. این رادیکال‌ها اگه کنترل نشن، می‌تونن به سلول‌هامون آسیب بزنن و باعث پیری زودرس، ایجاد چین و چروک، و حتی بیماری‌های جدی‌تر بشن. با خوردن ۱۰۰ گرم باقلا خام می‌تونید ۱.۴ میلی‌گرم ویتامین C به بدنتون برسونید، که می‌تونه به جوان موندن پوست و تقویت سیستم ایمنی‌تون کمک کنه.

مضرات باقلا سبز

ضررهای احتمالی باقلا

حالا که حسابی از خوبی‌های باقلا گفتیم، بد نیست یه سری هم به پشت پرده بزنیم و ببینیم گاهی اوقات این دوست خوب چطور می‌تونه کمی نامهربون هم باشه. مخصوصا برای برخی از دوستان که بدنشون با باقلا رابطه خوبی نداره.

فاویسم؛ دشمن پنهان

اولین موردی که می‌خوام درباره‌ش صحبت کنم فاویسمه، یه حساسیت ژنتیکی که باعث می‌شه بدن بعضیا نتونه با باقلا کنار بیاد. خوردن باقلا برای این دوستان می‌تونه باعث بشه گلبول‌های قرمز خونشون آسیب ببینه و کم‌خونی حاد به سراغشون بیاد. پس اگه شنیدین یا فهمیدین که به این مشکل دچارید، بهتره باقلا رو تو لیست غذایی‌تون نذارید.

تداخل باقلا با داروها

یه نکته دیگه‌ای که باید بهش دقت کنید اینه که باقلا به خاطر داشتن لوودوپا ممکنه با داروهای خاصی تداخل ایجاد کنه. مخصوصا داروهایی که برای درمان پارکینسون و بعضی از بیماری‌های نورولوژیکی دیگه استفاده می‌شن. پس اگه شما هم جزو افرادی هستید که از این داروها استفاده می‌کنید، قبل از اینکه باقلا رو به سبد غذایی‌تون اضافه کنید، حتما یه سر به دکتر بزنید و مشورت کنید.

بیماران کلیوی، دقت کنید!

دوستانی که با مشکلات کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنن هم باید مواظب باشن. باقلا منبع خوبی از پتاسیمه، اما برای کسانی که کلیه‌هاشون درست و حسابی پتاسیم اضافی رو فیلتر نمی‌کنه، می‌تونه باعث بروز مشکل بشه. پس اگه مشکل کلیوی دارید، بهتره در مصرف باقلا زیاده‌روی نکنید.

نتیجه گیری: خواص و مضرات باقلا سبز

مهم‌ترین خواص باقلا سبز شامل افزایش منابع فیبر، فولات و منگنز برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم است. همچنین، این دانه‌ها به کاهش قند و کلسترول خون کمک کرده و به دلیل داشتن آمینواسید خاص، می‌توانند بر خلق و خوی افراد تأثیر مثبت بگذارند. باقلا همچنین منبع خوبی برای آهن و کلسیم است و برای زنان باردار و شیرده بسیار مفید است. علاوه بر این، باقلا به دلیل داشتن پروتئین و فیبر بالا می‌تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند. از طرف دیگر، مضرات باقلا شامل احتمال بروز فاویسم، تداخل با برخی داروها به ویژه داروهای پارکینسون و محدودیت‌هایی برای افراد با مشکلات کلیوی است که باید مصرف باقلا را محدود یا اجتناب کنند.

شاید دوست داشته باشید!

دسته بندی: خواص مواد غذایی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 23 فروردین 1403
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.