نکات طلایی درآوردن ژله از انواع قالب ها و فوت و فن برش زدن ژله

درآوردن ژله از قالب

درآوردن ژله از قالب فلزی درآوردن ژله از قالب پلاستیکی درآوردن ژله از قالب شیشه ای قالب ژله فلزی جدا کردن ژله از قالب سیلیکونی ژله در قالب تفلون درآوردن ژله از قالب سیلیکونی دراوردن ژله از قالب

ژله یکی از خوشمزه ترین و پر طرفدارترین دسرهاست که اکثر افراد به ویژه بچه ها عاشق طعم آن هستند. امروزه در فضای مجازی با انواع و اقسام ژله ها مواجه می شوید که به اشکال مختلف درست شده اند. ترفندها و تکنیک های محتلفی برای تهیه ژله وجود دارد. یکی از پایه ای ترین و اصولی ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید، جداکردن ژله از قالب آن است. اگر شما هم از دوستداران ژله هستید و همیشه به دنبال یاد گرفتن تکنیک های این دسر خوشمزه هستید، با ما همراه باشید تا با دانستن نکاتی که برایتان گردآوری کرده ایم، از این به بعد با آسودگی ژله خود را از قالب خارج کنید.

چگونه ژله را از قالب خارج کنیم؟

گام اول: تهیه ژله

درست کردن ژله بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که محتویات یک بسته ژله را در یک لیوان آب جوش حل کنید. مهم ترین نکته در تهیه ژله این است که پودر ژله کاملا در آب حل شود. می توانید ظرف را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا با روش بن ماری به شکل یکنواخت در آب حل شود و یا حتی اجازه دهید یکی دو دقیقه روی حرارت مستقیم بماند. البته باید مدام ژله را در این روش هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. بعد از اینکه ژله کاملا در آب جوش حل شد، یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید. بعد از اینکه دوباره کمی ژله را هم زدید می توانید آن را به قالب مورد نظر منتقل کنید. در نظر داشته باشید هرچه آب ژله کمتر باشد راحت تر از قالب خارج می شود.

گام دوم: انتخاب قالب

همان طور که می دانید انواع و اقسام متفاوتی قالب ژله در بازار موجود است که از آن جمله می توان به قالب های پلاستیکی، سیلیکونی و فلزی اشاره کرد. حتی می توانید در صورت تمایل در ظرف پیرکس نیز ژله را تهیه کنید. بهترین قالب برای تهیه ژله قالب پلاستیکی است. از آن جایی که قالب های فلزی زودتر گرما را جذب می کند خیلی سریع تر می توانید ژله را از آن جدا کنید. در قالب های پلاستیکی و سیلیکونی کمی سخت تر است. ما در ادامه تکنیک های تضمینی را به شما نشان می دهیم.

گام سوم: آماده سازی قالب

آماده سازی انواع قالب با هم متفاوت است. برای قالب های فلزی، تنها کافی است قالب را خیس کرده و بگذارید تا کمی در فریزر بماند و آب روی قالب به شکل یک لایه نازک یخ ببندد. برای قالب های سیلیکونی و پلاستیکی توصیه می کنیم که قالب را با برس کمی روغن مالی کنید. بعد از اینکه داخل قالب کاملا چرب شد، کمی شکر روی آن پاشیده و اجازه دهید تا کمی در فریزر بماند. به همین سادگی.

گام چهارم: بستن ژله

قالب ژله را در یخچال قرار دهید. بعد از زمان مقرر می بینید که ژله شما کاملا بسته شده و اگر روی آن انگشت بزنید جای اثر انگشت شما نمی ماند.

گام پنجم: خارج کردن ژله از قالب

اگر می خواهید ژله را برگردانید، باید حتما اجازه دهید تا کاملا ببندد. در نظر داشته باشید که بهتر است یک ساعت قبل از سرو ژله آن را از قالب خارج گنید تا اگر کمی روی آن شل شد فرصت داشته باشید تا دوباره آن را در یخچال قرار دهید تا بگیرد. یک ظرف مناسب و ترجیحا مسطح انتخاب کنید تا ژله را در آن برگردانید. ممکن است هنگام برگشتن ژله درست در وسط ظرف قرار نگیرد و بخواهید آن را کمی جا به جا کنید. برای اینکه هنگام حرکت دادن ژله روی ظرف به مشکل بر نخورید، ظرف را کمی خیس کنید تا ژله راحت روی آن سر بخورد.

آب ولرم!

برای جدا کردن ژله از قالب های سیلیکونی و پلاستیکی یا فلزی به یک ظرف آب ولرم نیاز دارید. قالب را داخل ظرف قرار دهید و با کاردک یا یک چاقوی تیز ب آرامی ژله را از دیواره های قالب جدا کنید. اگر می خواهید با انگشتانتان این کار را انجام دهید، حتما قبلش انگشتانتان را خیس کنید. برای اینکه ژله از کف آن نیز جدا شود باید کمی آن را تکان دهید. در صورت لزوم این کار را چند بار انجام دهید تا ژله کاملا جدا شود و بعد با خیال راحت روی ظرف مورد نظر برگردانید.

خیس کردن ظرف

ظرف پیرکس را نمی توان به این سادگی ها روی حرارت قرار داد. تغییر ناگهانی دما ظرف را می شکند. ظرف پیرکس را نیز قبل از ریختن مواد ژله خیس کنید و بعد از اینکه ژله بست، اجازه دهید چند دقیقه بیرون بماند و سپس ظرف سرو راروی دهانه اش قرار دهید و آن را برگردانید. البته نیاز است که کمی هم قالب را تکان بدهید.

گام ششم: برش دادن ژله

اگر می خواهید ژله را برش بزنید باید در نظر داشته باشید که هم باید ظرف سرو شما کاملا مرطوب باشد و هم مدام کارد را خیس کنید. حتما از کاردی با ابعاد مناسب و تیز استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 2 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.