نکات پخت برنج و رفع مشکلات شوری و سوختن ته دیگ برنج

نکات پخت برنج

برای نرم شدن برنج چه باید کرد سفید شدن برنج موقع پخت روش پخت برنج ایرانی فوت و فن پخت برنج کته اگر برنج زنده بود چیکار کنیم روش پخت برنج آبکش ایرانی مقدار روغن برای پخت برنج رستورانی

مصرف برنج، در بیشتر کشورهای آسیایی بسیار بالاست. برنج انواع مختلفی دارد و خوشبختانه در ایران ما به برنج های بسیار با کیفیت و خوشمزه ای دسترسی داریم. دو روش رایج برای پخت برنج، با توجه به ذائقه ایرانی روش کته و روش دمی یا آبکش است. هر برنجی، قلق خودش را دارد. اگر حرفه ای باشید می توانید برنج کهنه و تازه را به خوبی عمل بیاورید اما برای هر کسی ممکن است همین برنج درست کردن ساده، مشکل ساز شود. ما در این جا، تعدادی از رایج ترین مشکلات طبخ برنج را برایتان تهیه کرده ایم تا بتوانید با آشنایی با این روش ها، بر مشکل ها غلبه کنید.

چگونه برنج خوشمزه درست کنیم؟

مشکل برنج بی نمک!

سه روش وجود دارد که می تواند برای رفع بی نمکی یا کم نمکی برنج به شما کمک کند.

روش اول

روی برنج بعد از پخته شدن کمی نمک بپاشید.

روش دوم

به جای نمک زدن به برنج، خورش را خوش نمک تر بپزید. البته این روش چندان توصیه شده نیست چون که اگر خورش اضافه بیاید برای مصرف های بعدی این نمک زیاد داخل خورش می تواند مشکل ساز باشد.

روش سوم

اگر هنگام دم کردن برنج متوجه شدید که اصلا نمک ندارد می توانید کمی نمک را در آب جوش حل کرده و به برنج اضافه کنید.

مشکل برنج شور

حل کردن مشکل برنج شور، به آسانی برنج بی نمک نیست. باید توجه داشته باشین که نمی توانید در هر مرحله از پخت برنج، شوری را مرتفع کنید.

روش اول

اگر هنگام خواباندن برنج در آب، نمک زیادی ریختید و بخواهید تا برنج را به صورت آبکش درست کنید، می توانید به سادگی با شستن برنج در هنگام آبکش کردن برنج، این مشکل را حل کنید. بعد از اینکه روی برنج آب ریختید، کمی آن را بچشید تا مطمئن شوید شوری اضافی آن بر طرف شده است.

روش دوم

همان طور که می دانید، آب برنج کته که شور شده باشد را قرار نیست خالی کنید. باید با همان آب بپزد. برای رفع شوری برنج کته، بهترین راه این است که یک سیب زمینی را پوست بگیرید و داخل آن قرار دهید تا با تبخیر شدن آب برنج، نمک اضافی آن جذب سیب زمینی شود.

روش سوم

اگر بعد از اینکه برنج را حالا یا به روش کته و یا آبکش تهیه کردید متوجه شوری آن شدید، چاره ای ندارید جز اینکه خورش را بی نمک بپزید.

مشکل برنج سوخته

می دانید که هرگز نباید حرارت زیر قابلمه را خیلی بالا کنید. برنج باید با حرارت متعادل بپزد. اگر به هر دلیلی برنج شما ته گرفت و سوخت، باید حتما این مشکل را رفع کنید. به روش های زیر دقت کنید.

حل مشکل

این روش بی خطر است! تنها کافی است یک تکه نان روی برنج قرار دهید. بوی سوختگی برنج ، جذب نان می شود. به جای برگرداندن برنج بر روی سینی، خیلی آرام و با دقت، برنج را با کفگیر از قابلمه داخل بشقاب ها بریزید و سعی کنید تا هیچ برنج سوخته ای وارد بشقاب ها نشود.

مشکل برنج شفته

اگر برنج زیاد از حد جوشید، دو نکته را رعایت کنید.

نکته اول

بلافاصله برنج را آبکش کرده و حتما روی آن، آب سرد بریزید.

نکته دوم

روی برنج، یک تکه نان بگذارید تا با آن دم بکشد.

مشکلات دیگر

ممکن است شما به خوبی از عهده پخت برنج بر بیایید. برنج را بدون شوری یا ته گرفتن و حتی مشکل کم نمک بودن در بیاورید اما گاهی درمهمانی ها احساس کنید که فرد دیگری برنج را خیلی بهتر تهیه کرده. شاید با خودتان فکر کرده باشید که حتما نوع برنج آن ها با شما متفاوت است! البته این مساله درست است که طعم هر برنجی با دیگری متمایز است اما این مساله تنها دلیل بهتر بودن برنج نیست! به ترفند های زیر دقت کنید.

با برنج های کوتوله خداحافظی کنید!

اگر می خواهید برنج شما حسابی قد بکشد و به چشم بیاید، باید به ۴ اصل توجه کنید.

اصل اول

همیشه قابلمه ای با سایز مناسب برای طبخ برنج انتخاب کنید. اگر قابلمه برای آن میزان برنج کوچک باشد، برنج شما خوب قد نمی کشد.

اصل دوم

هنگامی که آب برنج حسابی جوشید و به اصطلاح در حال قل قل بود، حتما یک استکان آب سرد داخل آن بریزید.

اصل سوم

برای قد کشیدن و همین طور خوش پخت شدن برنج، باید هنگام جوشیدن برنج، مقدار کمی روغن در آن بریزید. این مساله را هنگام پخت برنج مجلسی هرگز حذف نکنید.

اصل چهارم

هرگز هنگام آبکش کردن برنج، روی آن آب سرد نگیرید. ممکن است این کار را برای راحت تر منتقل کردن برنج به قابلمه استفاده کنید چرا که معمولا برنج داغ بلافاصله پس از آبکشی باعث داغ شدن آبکش می شود و این کار را کمی سخت می کند. مخصوصا اگر عادت داشته باشید با دست برنج را داخل قابلمه بریزید و یا آبکش شما فلزی باشد. آب سرد، باعث متوقف شدن فرایند پخت برنج می شود.

برنج را سفید و درخشان بپزید!

اگر برای مهمانی ها قصد دارید تا برنج را کمی سفید تر بپزید تا تضاد زیبایی با برنج زعفرانی روی آن داشته باشد، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

روش اول

به آب برنج در حال جوشیدن دو قاشق ماست یا دوغ اضافه کنید.

روش دوم

به آب برنج در حال جوشیدن، یک چاشنی ترش اسیدی مثل ۲ قاشق آبلیمو یا آب نارنج اضافه کنید.

برنج زعفرانی را حرفه ای بپزید!

هنگام دم کردن برنج، کمی پودر زعفران را داخل یک استکان آب ریخته و هنگام دم کردن برنج اجازه دهید تا استکان روی برنج بماند تا هم رنگ آن آزاد شود و در همین مرحله هم عطر خود را به برنج منتقل کند. بعد از این که برنج دم کشید، به سادگی زعفران را با مقدار برنجی که مد نظرتان است قاطی کنید.

آبکش کردن ساده هم قلق دارد!

سینک ظرفشویی ممکن است آلودگی داشته باشد. اگر آبکش را مستقیما داخل سینک گذاشته و آب برنج را در آن خالی کنید، ممکن است برنج آلوده شود و یا به دلیل ماندن آب در ته آبکش و خارج نشدن از آن خراب شود. بهترین راه این است که یک کاسه را در سینک برگردانید. آبکش را روی آن قرار دهید و با خیال راحت آب برنج را خالی کنید.

فوت کوزه گری !

بعد از انتقال برنج به قابلمه، با انتهای کفگیر تعدادی سوراخ در برنج ایجاد کنید تا بخار بتواند به راحتی خارج شود و برنج شما حسابی دم بکشد.

نکته نهایی!

پخت برنج شاید کار شاقی نباشد. فقط کافی است برنج و آب و روغن را به خوبی مدیریت کنید. این نکات را جدی بگیرید:

اندازه ها را رعایت کنید!

زیادی آب به برنج اضافه نکنید. این قانون را به خاطر بسپارید. ۵ پیمانه پلوپز از برنج ایرانی، ۴ قاشق برنج و برای برنج خارجی می توانید کمی بیشتر آب در هنگام دم کشیدن روی برنج اضافه کنید.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 27 اسفند 1399
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.