علائم پریودی در زنان و دختران + عوارض روانی و نشانه ها

علائم پریودی

تفاوت علائم پریود و بارداری علائم نزدیک شدن به پریود نی نی سایت علائم قبل از پریود علائم پریودی و بارداری علائم پریودی دارم ولی نمیشم علائم پریودی دختر ۱۲ ساله علائم پریودی از کی شروع میشه علائم پریودی از کی شروع میشه نی نی سایت

پریود، قاعدگی یا خونریزی ماهیانه، فرآیندی طبیعی است که در بیشتر زنان هر ماهه تکرار می‌شود. این فرآیند به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد می‌شود که به تخریب دوره‌ای لایه داخلی رحم یا لایه اندومتریوم و خونریزی مربوطه منجر می‌شود. ریزش اندومتر به صورت قطعاتی از بافت رحم که با خون مخلوط است تظاهر می‌یابد، اغلب این قطعات بافتی، «لخته قاعدگی» نامیده می‌شود.  با ما همراه باشید تا برخی از اصلی ترین علائم پریودی را برشمریم.

نشانه های شروع دوره ماهیانه

مهم ترین علائم پریودی

  • خونریزی: تجربه رایج زنان به عنوان نشانه آغاز دوره پریودی
  • درد شکم: احساس ناراحتی و گاهی اوقات شدید در ناحیه پایین شکم
  • سردرد: تجربه‌ای مزمن یا موقت
  • عوارض روانی: تجربه عصبانیت، ناراحتی، اضطراب و افسردگی در دوره پریود
  • درد سینه: تورم و احساس ناراحتی در سینه‌ها
  • تغییرات پوستی: بروز جوش، آکنه، یا تغییرات در چربی و خشکی پوست
  • خستگی: احساس کاهش انرژی و تمرکز
  • مشکلات خواب: تجربه بی‌خوابی یا کیفیت پایین خواب
  • افزایش حساسیت نسبت به نور و صدا
  • تغییر در اشتها: تجربه افزایش یا کاهش اشتها

خونریزی

خونریزی پریودی ناشی از تخریب لایه داخلی رحم است که به عنوان اندومتریوم شناخته می‌شود. هر ماه، در صورتی که زنان باردار نشده باشند، سطح هورمون‌های تولید شده توسط گلدان‌های تخمدان کاهش می‌یابد و این باعث شروع فرایند تخریب لایه اندومتریوم می‌شود.

این فرایند همراه با خونریزی است که معمولاً در روزهای اول دوره پریودی شروع می‌شود و حدود ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد. در صورتی که خونریزی بسیار سنگین باشد و یا مدت زمان آن بیش از ۷ روز باشد، ممکن است نشانه بیماری یا مشکل دیگری باشد و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مقدار خونریزی ممکن است در هر زن متفاوت باشد. با این حال، به طور میانگین، حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر خون در هر دوره پریودی از دستگاه تناسلی زن خارج می‌شود. همچنین، ممکن است مدت زمان خونریزی و تعداد روزهای پریودی نیز در هر زن متفاوت باشد و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامتی و نوع هورمون‌هایی که دریافت می‌کنند، باشد.

درد شکم

درد شکم یکی از علایم شایع پریودی است که در بیشتر زنان در دوران پریود رخ می‌دهد. این درد معمولاً در منطقه پایین شکم و پشت زانوها احساس می‌شود و ممکن است به دلیل تنش و تغییرات هورمونی در دوره پریودی رخ دهد. درد شکم در پریودی ممکن است از شدت خفیف تا شدیدی داشته باشد.

برخی زنان ممکن است درد شدیدی داشته باشند که به نوعی باعث محدودیت فعالیت‌های روزانه شان می‌شود. در صورتی که درد شدید باعث مشکلات جدی شود و با درمان‌های ساده کنترل نشود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای کاهش درد شکم پریودی، می‌توانید از روش‌های طبیعی مانند استفاده از حرارت موضعی، ماساژ، ورزش و تغییر در رژیم غذایی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از داروهای ضد درد مانند آیبوپروفن و پاراستامول استفاده کنید.

سردرد

سردرد یکی از علائم پریودی است که ممکن است به صورت مزمن یا موقت در دوره پریود زنان رخ دهد. سردرد پریودی ممکن است باعث درد سر، افزایش حساسیت نسبت به نور، تهوع و استفراغ شود. تغییرات هورمونی در دوره پریود ممکن است باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شود و سردرد را ایجاد کند.

همچنین، تغییرات در فشار خون، مصرف غذای ناکافی و کاهش سطح سرمی سرتونین نیز می‌تواند به سردرد پریودی مشکل ایجاد کند. برخی از راه‌های کاهش سردرد پریودی شامل مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، داروهای ضد درد، ورزش منظم، ماساژ و کم کردن استرس هستند.

عوارض روانی

علایم پریودی علاوه بر علایم جسمی، ممکن است عوارض روانی نیز داشته باشد. بسیاری از زنان قبل از پریود شدن یا در دوران پریود، احساسات نامطلوبی مانند عصبانیت، ناراحتی، اضطراب، افسردگی و یا خستگی بیشتری دارند. این عوارض روانی ممکن است توسط تغییرات هورمونی در دوره پریودی ایجاد شود.

هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در دوره پریودی تغییراتی دارند که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر روی روحیه و احساسات زنان داشته باشد. برخی روش‌های کاهش عوارض روانی پریود شامل رفتار درمانی مانند روان‌درمانی، تمرین‌های تنفسی و مدیتیشن، ورزش، تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های غذایی می‌باشد.

درد سینه

درد سینه یا تورم سینه نیز ممکن است یکی از علائم پریودی باشد. در دوران پیش از پریود، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن تغییر می‌کند. این تغییرات هورمونی می‌تواند باعث تورم و درد سینه شود. این درد معمولاً در قسمت های بالای سینه احساس می‌شود و ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحتی، تنگی نفس، تغییر در حساسیت سینه و یا سفت شدن سینه شود.

همچنین، در بعضی از موارد ممکن است سینه‌ها به لمس حساسیت بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. برخی روش‌های کاهش درد سینه و تورم سینه شامل تغییر در رژیم غذایی، مصرف مکمل‌های غذایی مانند ویتامین B6 و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) می‌باشد. همچنین، استفاده از بالشتک سرد یا گرم نیز ممکن است به کاهش درد و تورم سینه کمک کند.

تغییرات پوستی

همانند سایر تغییرات پریودی، این تغییرات نیز به تغییر در سطح هورمون‌های بدن برمی‌گردد. در دوران پریود، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن تغییر می‌کند. این تغییرات هورمونی می‌تواند باعث تغییراتی در پوست شود. بعضی از تغییرات پوستی ممکن است شامل ایجاد جوش، آکنه، یبوست پوستی، خشکی پوستی، یا چربی پوستی باشد. همچنین، در بعضی از موارد، پوست نیز ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به قبل داشته باشد.

خستگی

خستگی معمولاً در روزهای اول پریود شدیدتر است و در روزهای بعدی آن کاهش می‌یابد. این علایم ممکن است باعث کاهش انرژی و تمرکز، بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، اضطراب و افسردگی شود. احتمالاً علت خستگی در پریود ، تغییرات هورمونی در بدن است.

در روزهای دوره پریودی، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد و این تغییرات می‌توانند باعث خستگی و کاهش انرژی در بدن شوند. همچنین، افزایش خونریزی و کاهش سطح آهن در بدن نیز می‌توانند باعث خستگی و ضعف عضلانی شوند. برای کاهش خستگی در طول دوره پریودی می‌توانید با انجام ورزش های ملایم، غذاهای سالم و پر مقدار پروتئین مصرف کنید و مصرف قهوه و الکل در این روزها را کاهش دهید.

مشکلات خواب

در طول دوره پریودی، برخی زنان ممکن است مشکلات خواب داشته باشند. این مشکل معمولاً در هفته قبل از شروع پریود آغاز می‌شود و در طول دوره پریودی ادامه می‌یابد. علت این مشکل احتمالاً تغییرات هورمونی در بدن است که می‌تواند باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شود.

نتیجه گیری: علائم مهم پریودی

خونریزی پریودی به دلیل تخریب لایه داخلی رحم به نام اندومتریوم رخ می‌دهد و این روند هر ماه در صورت عدم بارداری زنان به دلیل کاهش هورمون‌های تخمدانی شروع می‌شود، معمولاً ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد و خونریزی می‌تواند متغیر باشد.

درد شکمی شایع در این دوران ممکن است از خفیف تا شدید متغیر بوده و می‌توان با روش‌هایی مانند حرارت موضعی و مسکن‌ها آن را کنترل کرد. سردردهای پریودی ناشی از تغییرات هورمونی ممکن است با افزایش حساسیت به نور همراه باشد.

علاوه بر این، تغییرات هورمونی می‌توانند باعث عوارض روانی نظیر اضطراب و افسردگی شوند. درد سینه، یکی دیگر از علائم شایع، معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی قبل از پریود است. تغییرات پوستی مانند جوش و خشکی نیز ممکن است رخ دهد. خستگی، یکی دیگر از علائم رایج، می‌تواند ناشی از کاهش هورمون‌ها و افزایش خونریزی باشد. همچنین، مشکلات خواب ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران تشدید شود.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در دوشنبه 7 اسفند 1402

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.