علت اسهال ناگهانی یا طولانی + روش درمان طب سنتی

علت اسهال

اسهال آبکی نشانه چیست علت داشتن اسهال به مدت طولانی علت اسهال در آقایان علت اسهال ناگهانی در بزرگسالان درمان اسهال برای درمان اسهال چه بخوریم علت اسهال مداوم در بزرگسالان علت اسهال ناگهانی نی نی سایت

اسهال یکی از شایع ترین بیماری های رایج روده است که البته بیشتر در کودکان رخ می دهد چرا که اندام داخلی و دستگاه گوارششان در حال رشد و تکامل است و هنوز به عادات غذایی درستی نرسیده اند. البته باید گفت که علت اسهال در نتیجه دفع ویروس و باکتری از بدن نیز ممکن است در هر سنی برای افراد به وجود بیاید و صد البته نتیجه بهبود بیماری نیز باشد. اما افرادی که دچار اسهال می شوند میزان زیادی از آب بدن خود را از دست می دهند و برای جبران آن باید مقدار مصرف مایعات و نوشیدنی ها را در این برهه زمانی افزایش دهند. و نکته مهمی که از همین ابتدا می توان به آن اشاره کرد این است که مصرف روزانه ۸ لیوان آب می تواند بدن را در برابر ابتلا به بیماری های بسیار در امان نگاه دارد و باکتری ها و ویروس های وارده حتی به دستگاه گوارش را از طریق مجاری ادراری دفع کند.

 بررسی علت های بروز اسهال

سهال چیست؟

اسهال به دفع شل و آبکی حرکات روده گفته می شود که ممکن است چند ساعت و یا چند روز بیمار را درگیر کند. حال در زیر به برخی علل شایع بروز اسهال اشاره می کنیم:

🔴 عفونت های باکتریایی یا ویروسی

🔴 مصرف داروهایی که دستگاه گوارش شما به آن دارو عکس العمل نشان داده است.

🔴 خوردن غذایی که از نظر تاریخ مصرف و یا سازگاری با روده شما دچار مشکل بوده است.

🔴 مشکل در جذب برخی مواد مغذی موجود در ویتامین های مکمل و یا مواد غذایی از جمله شیر که می توان با نام حساسیت یا آلرژی از آن نام برد.

🔴 استفاده بیش از حد از ملین ها

🔴 کولیت روده در نوزادان

🔴 دیابت و …

علائم اسهال

اسهال در سنین مختلف و بسته به خفیف و یا شدید بودن آن با علایم متفاوتی روبرو است. از جمله آن عوامل: تب، دفع های آبکی مکرر، نفخ شکمی، وجود خون در دفع، درد های شکمی شدید و یا به اصطلاح راست روده، انقباض های عضلانی و …

پیشگیری

جهت پیشگیری از ابتلا به اسهال در کودکان می توان برخی نکات را رعایت کرد، از جمله: شستن مکرر دست ها چرا که آلودگی های محیطی از طریق دست ها خیلی سریع وارد سیستم گوارشی می شوند و باکتری ها و ویروس ها را به بدن منتقل می کنند و بدن برای دفع آنها با اسهال مواجه می شود.

نکایی که باید رعایت کنیم

🟢 مصرف به اندازه آب و مایعات در طول شبانه روز

🟢 شستشوی میوه و سبزیجات

🟢 پخت کامل گوشت

🟢 جداسازی مواد غذایی خام از پخته

🟢 عدم استفاده از مواد غذایی حساسیت زا در سیستم گوارش

🟢 پرهیز از مواد غذایی تاریخ گذشته

آب آشامیدنی سالم

استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی و در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در هر نقطه ای خصوصا در طبیعت نباید از آب آشامیدنی موجود در چشمه ها و یا آبریزگاه ها و رودخانه ها استفاده خوراکی کرد چرا که آب آشامیدنی اولین ماده خوراکی است که در صورت سالم نبودن اسهال را متوجه می شود.

 عوارض اسهال

⚫ کم آبی بدن

⚫ ضعف و بی حالی

⚫ افت فشار

⚫ سر درد

⚫ خشکی پوست

⚫ کاهش دفع ادرار

⚫ رنگ پریدگی

عوارض اسهال طولانی

همچنین اگر به اسهال متعدد مبتلا هستید و درمان قطعی برای آن ندارید ممکن است در آینده به بیماری های خطرناکی چون هموروئید و بواسیر نیز دچار شوید.

دسته بندی اسهال ها

بیماری اسهال با دو نوع حاد و مزمن شناخته شده است که هر کدام علائم مربوط به خود را دارند:

اسهال حاد

این نوع از اسهال بیشتر از عفونت های باکتریایی و ویروسی و انگلی نشات می گیرد که حتی برای تشخیص نوع عفونت شاید احتمال نمونه برداری نیز توسط پزشک صورت پذیرد و به درمان از طریق آنتی بیوتیک بینجامد. اما نوشیدن مایعاتی که از قند و نمک کمتری برخوردارند و خصوصا آب در این نوع بسیار توصیه شده است و بیشتر از ۴۸ ساعت به طول نمی انجامد.

اسهال مزمن

در این نوع ممکن است فرد بیمار چندین هفته درگیر اسهال باشد و مقدار بسیار زیادی از آب بدن خود را از دست بدهد و به صورت دوره ای این بیماری عود کند. به همین دلیل از جمله عوامل آن می تواند بیماری های روده ای و به اصطلاح سندروم روده تحریک پذیر باشد. به همین منظور با شروع درمان می تواند علایم اسهال نیز رفته رفته از بدن فاصله بگیرد و بیمار رو به بهبود رود.

اسهال و کرونا

همانطور که در بخش پیشگیری های عدم ابتلا به بیماری اسهال نکاتی را برشمردیم و شستن و ضدعفونی دست ها را شامل می شد باید خاطر نشان کرد که یکی از علایم شایع ویروس کرونا نیز اسهال و به هم ریختگی دستگاه گوارش است که در بین عموم به این مساله اشاره می شود که فرد بیمار از طریق ضدعفونی نکردن دست به کرونا مبتلا شده چرا که دچار اسهال است و اسهال نیز از جمله بیماری های دستگاه گوارش است. بنابراین در این دوره پاندمی کرونا باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بروز اسهال، علائم دیگر کرونا را نیز در بدن خود چک کنید تا از سلامت بدن خود آگاهی داشته باشید.

رنگ اسهال

البته باید گفت که اسهال بنابر رنگ دفع های فرد بیمار می تواند به انواع دیگری نیز تقسیم بندی شود که از آن جمله به:

اسهال سیاه

اسهال قیری رنگ و یا به رنگ سیاه شدید نشان از تغییر در رژیم غذایی یا دارویی می باشد که مصرف می کنید

اسهال سبز

خوردن برخی غذاها و یا مکمل های دارویی می تواند دفع را به رنگ سبز متمایل کند. البته این رنگ در اثر برخی مشکلات گوارشی و یا وجود حشره در بدن نیز خبر می دهد.

اسهال زرد

در این نوع دفع می توان به بیماری های کبدی و مشکلات صفراوی بدن اشاره کرد و یا همان ورود آب آلوده به بدن.

درمان اسهال

🟣 آنتی بیوتیک ها از جمله دارهای تجویزی پزشکان برای بهبود نشانه های اسهال است که می تواند با از بین بردن ویروس و یا باکتری درون بدن کمک به بهبود بیمار کند.

🟣 پروبیوتیک ها نیز در زمره تجویز برخی پزشکان برای برخی باکتری های خاص که از سوی پزشک تشخیص داده می شوند هستند.

🟣 و اما اگر بنابر تشخیص پزشک، اسهال نشانه وجود یک بیماری خاص در فرد باد به تجویز داروهای خاص همان بیماری منجر می شود که خودبخود به بهبود بیماری اصلی، اسهال نیز درمان می شود.

درمان با طب سنتی

🟠 دم کرده پونه

🟠 پودر سویق سنجد همراه با هسته که قابض کننده است البته مصرف زیاد آن باعث یبوست می شود.

🟠 دم کرده زیره، دارچین و زنجبیل همراه با عسل که زنجبیل موجود در این دمنوش از حالت تهوع ناشی از اسهال نیز جلوگیری می کند.

🟠 سیب درختی پوره شده

🟠 میوه های دارای فیبر مانند موز

🟠 و اما در بیماری اسهال بهتر است مصرف لبنیات را به کمترین میزان خود و حتی صفر رساند تا بهبودی کامل انجام شود.

🟠 استفاده از غلات و حبوبات که دارای میزان فیبر بیشتری هستند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در سه شنبه 22 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.