آیا شستن مرغ خام خطر دارد؟ + روش جلوگیری از مسمومیت

آیا شستن مرغ خام خطر دارد؟

علت نشستن مرغ شستن مرغ خام خطر مسمومیت مرغ را قبل از پختن نشویید جوشاندن مرغ قبل از پخت

یکی از رایج ترین کارهای اشتباه این است که افراد بعد از خرید مرغ آن را می شویند. افراد گمان می کنند که با این کار باکتری های سطح مرغ را از بین می برند، در صورتی که نه تنها باکتری ها با شست و شو از بین نمی روند بلکه بیشتر پخش شده و باعث سمی شدن مرغ می شود. این مساله ای که گفتیم، حتی از نظر علمی نیز کاملا اثبات شده است. باکتری مرگباری به نام «کمپیلوباکتر» در اثر شست و شو پخش می شود.

خطر مسمومیت با شستن مرغ خام

باکتری کمپیلوباکتر

در نظر داشته باشید که باکتری کمپیلوباکتر می تواند کل سطوح را آلوده کند. برای مثال، سطوح آشپزخانه و تمامی ظروفی که با مرغ خام در ارتباط باشند، به این باکتری آلوده می شوند. اگر مرغ را نشویید این باکتری پخش نمی شود و تنها روی مرغ باقی مانده و طی فرایند طبخ، از بین می رود. این باکتری در صورت پخش شدن می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

مسمومیت شدید

این مسمومیت بسیار جدی است و طبق آمار سالانه ۷۶ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مرغ می میرند. بر اساس گزارش منتشر شده از سازمان استاندارد انگلستان، با پخش شدن باکتری کمپیلوباکتر در اثر شستشو، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های ضدعفونی افزایش می یابد.

منجند کردن

این باکتری خطرناک معمولا گوشت و مرغ و همین طور در برخی مواد غذایی خام و نپخته وجود دارد. با شستن و دست کشیدن روی مواد غذایی باکتری به همه جا پخش می شود. بهترین توصیه ما به شما این است که مواد زائد مرغ را جدا کرده و آن را در طبقه پایین فریزر منجمد کنید. برای شستن اعضای داخلی مرغ نیز کافی است آن ها را از داخل شکم مرغ خارج کرده و سپس زیر شیر آب بگیرید. به هیچ وجه روی سطح مرغ دست نکشید. در نظر داشته باشید که انجماد موجب می شود تا این باکتری ها از بین برود.

آب جوش

برای پختن مرغ نیز باید مرغ منجمد را در آب جوش ریخته و سپس آب آن را یک بار دور بریزید، سپس می توانید با خیال راحت از گوشت مرغ در انواع غذاها استفاده کنید.

شستشوی دست

اگر هنگام خرد کردن مرغ خام دستکش نداشته باشید و مستقیم مرغ را لمس کنید حتما باید بلافاصله دستانتان را با مایع دستشویی به خوبی بشویید. متاسفانه افراد کمی در مورد این نوع باکتری اطلاعات دارند حال آنکه بسیاری اسم باکتری سالمونلا و ای کولی را می شناسند و از عوارض آن دو مطلع هستند.

مراقب باشید!

باکتری های سطح مرغ در صورت وارد شدن به بدن علایم واضحی دارند که از آن جمله می توان به تب و ناخوشی، درد های شکمی و اسهال شدید و استفراغ اشاره کرد. متاسفانه این باکتری بر روی کودکان و افراد مسن بالای ۶۰ سال اثرات شدیدتری دارد. برای کودکان زیر ۵ سال و افراد مسن حتی اگر پروسه بیماری تنها چند روز طول بکشد اما عواقب آن تا مدت ها گریبان گیر آن ها خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 3 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.