روش شستن میوه ها و نکاتی ساده برای نگهداری انواع میوه ها

روش شستن میوه ها

روش شستن میوه ها روش شستن انجیر انگور نحوه شستن موز شستن میوه با مایع ظرفشویی کرونا تازه

میوه ها، منبع سرشاری از انواع ویتامین ها و مواد مغذی هستند. حذف میوه از رژیم غذایی، تبعات بسیار بدی برای سلامتی دارد. بهتر است همیشه به شکل روزانه، از میوه های فصل میل کنید. در گذشته میوه ها به شکل کاملا طبیعی پرورش می یافتند و به دلیل استفاده از کود های سالم و آب و هوای تمیز، میوه ها خواص بیشتری داشتند. امروزه علاوه بر میوه های طبیعی و محلی، انواع و اقسام میوه های گلخانه ای و صادراتی به وفور در بازار و هایپرماکت ها و سوپرمیوه ها یافت می شود. قبل از هر چیزی، باید از کیفیت میوه مطمئن باشید. ظاهر براق و شفاف و بزرگ بودن میوه، نشانه ی کافی برای سالم بودن آن نیست. بعد از خرید میوه، حتما آن را به خوبی بشویید. میوه های مختلف، روش شستشوی متفاوتی دارند اما نکته مشترک در شستشوی تمامی میوه ها این است که باید از اینکه میوه کاملا تمیز شده است اطمینان حاصل کنید. ما در این مقاله، روش های مختلفی برای شستن انواع میوه برایتان تهیه کرده ایم. با ما همراه باشید.

چگونه میوه ها را بشوییم؟

نکته مهم

شاید یکی از دلایلی که برخی از افراد میوه ها را نشسته داخل یخچال می گذارند این باشد که میوه های شسته شده، عمر کوتاه تری دارند و افراد دلشان نمی خواهد که میوه را بعد از چند روز دور بریزند. درست است که می توانید میوه نشسته را به مدت طولانی تری نگهداری کنید اما شما با این کار آلودگی های میوه را به یخچال خود منتقل کرده اید. در فصل های سرد، می توانید میوه ها را در بالکن نگهداری کرده و هر بار به اندازه نیاز بشویید. در غیر این صورت، پیشنهاد ما به شما این است که تنها به اندازه مصرف یک هفته خود میوه خریده و آن را شسته و سپس در یخچال قرار دهید.

مقایسه ماندگاری میوه شسته و نشسته

میوه های شسته شده تا یک هفته سالم می مانند، در حالی که میوه های نشسته می توانند تا دو هفته همان طور تازه باقی بمانند.

شستشوی میوه هایی با پوست ضخیم

یک تصور اشتباه درباره میوه هایی با پوست ضخیم، مثل هندوانه یا طالبی این است که افراد گمان می کنند چون پوسته بسیار ضخیم است و هنگام مصرف جدا می شود، پس با یک آب کشیدن ساده و سریع می توانند آن را تمیز کنند. از جمله این میوه ها و صیفی جات، می توان به نارنگی و پرتقال و سایر مرکبات، خربزه و هندوانه اشاره کرد. تنها شستشوی با آب زیر شیر، برای تمیز شدن آن ها کافی نیست. پاک کردن این میوه ها، تنها با یک دستمال مرطوب نیز انتخاب اشتباهی است.

منافذ روی پوست میوه

در اغلب موارد، منافذ روی مرکبات و یا گوشه های میوه به خوبی تمیز نمی شود و با بریدن میوه با چاقو، این آلودگی به میوه و پس از آن به بدن شما انتقال پیدا می کند. بهترین راه این است که در یک ظرف بزرگ، به مقدار کافی آب سرد بریزید و ابتدا اجازه دهید تا میوه ها به مدت ۵ دقیقه در آن بماند تا گرد و غبار و خاک از آن جدا شده و ته نشین شود. سپس با یک اسکاچ نرم و تمیز، به آرامی روی تک تک میوه ها بکشید. نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست. البته می توانید برای ضدعفونی، کمی نمک نیز داخل آب بریزید اما در این صورت بعضی میوه ها مانند خیار زودتر شادابی خود را از دست می دهند. بعد از اینکه تمام میوه ها را تمیز کردید، یک بار دیگر آن را آب بکشید. برای تمیز کردن پوست مرکبات، می توانید از یک مسواک هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که این اسکاچ، باید مخصوص میوه باشد.

شستشوی میوه های نرم و حساس

منظور از میوه های نرم، میوه های گوشتی و پرآب است. برای ذکر میوه های نرم، می توان به زردآلو، خرمالو, انواع آلو و توت، ازگیل، انگور،گیلاس و آلبالو اشاره کرد. برای شستن این میوه ها، ابتدا یک ظرف بزرگ را پر آب کرده و سپس یک آبکش را درونش قرار دهید. میوه ها را داخل آب کش ریخته و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه آن جا بماند تا گرد و غبارش جدا شود. حتما برگ ها را جدا کنید. حالا آبکش را برداشته و کمی روی میوه ها آب سرد بگیرید. در نظر داشته باشید که اگر روی بعضی میوه ها مانند خرمالو کمی آلودگی می بینید، ابتدا آن را تمیز کنید.

شستشوی میوه های چرب

می دانید که ممکن است روی پوست میوه هایی همچون پرتقال و سیب، کمی چرب باشد. این مساله بیشتر در میوه های گلخانه ای دیده می شود. برای این قبیل میوه ها و یا میوه هایی که کمی گل و لای دارند، ابتدا آن ها را در ظرف آب ریخته و کمی تمیز کنید. سپس بعد از اینکه میوه ها را از آب خارج کردید دوباره آن ها را در یک ظرف آب بریزید و این بار اجازه دهید تا با چند قطره مایع ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات، به مدت ۴ دقیقه بماند. بعد از آب کشی می توانید میوه را مصرف کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است مواد ضدعفونی کننده وارد بافت میوه بشود به همین دلیل است که برای میوه های نرم تنها به شستشو با آب کفایت می کنیم. این روش را تنها برای میوه های چرب انجام دهید و بدانید که شستشوی میوه ها با ماده ضدعفونی کننده، عمر ماندگاری آن ها را کوتاه تر می کند.

مثال نقض میوه ها موز!

موز یک استثنا است. مشکل این جاست که یک شبانه روز بعد از اینکه موز را بشویید، موز سیاه می شود. حتی پاک کردن روی موز با پارچه نم دار هم باعث می شود تا سیاه شود. برای این که چنین مشکلی پیش نیاید، موز ها را داخل دو یا سه پلاستیک قرار داده و کاملا سفت ببندید. حالا می توانید موز را در یخچال قرار دهید. هر بار قبل از مصرف به تعداد مورد نیاز بشویید و بعد موز را با یک دستمال آشپزخانه نخی، خشک کنید.

بهترین روش نگهداری از میوه ها

پیشنهاد ما به شما این است که میوه را شسته و سپس آن را به خوبی خشک کنید. ابتدا میوه را در یک دستمال یا کیسه نخی قرار داده و سپس این دستمال را داخل یک کیسه نایلونی تمیز و یا یک ظرف آلومینیومی قرار دهید. در نظر داشته باشید که برودت طبقات مختلف یخچال، با یکدیگر متفاوت است. بهترین مکان برای نگهداری میوه ها، جامیوه ای و طبقه وسط یخچال است.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 27 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.