روش فریز کردن موز + بهترین روش نگهداری موز در فریزر

فریز کردن موز

نگهداری موز در فریزر نی نی سایت خواص موز فریز شده عوارض موز یخ زده مدت زمان نگهداری موز در فریزر نگهداری موز برای مدت طولانی با موز یخ زده چی درست کنم موز فریز شده برای کیک

موز میوه‌ای است زردرنگ و خوشمزه که در بسیاری از دسرها کاربرد دارد. با این که موز تقریبا در تمام فصول وجود دارد، اما مدت نگهداری آن در خانه زیاد نیست. چون بعد از مدت کوتاهی رنگ آن تغییر کرده و تیره می‌شود. چون موز بعد از چیده ‌شدن از درخت هم به فرایند رسیدن ادامه می‌دهد. برای همین در هنگام چیدن، موزها هنوز کال و سبز هستند. اگر شما موز در خانه دارید و نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، بهترین روش برای جلوگیری از اسراف و فاسد شدن، فریز کردن موز است. اینگونه هر وقت که نیاز داشته باشید، می‌توانید موزها را از فریزر بیرون آورده و استفاده کنید.

نگهداری موز در فریزر

نگهداری موز برای مدت طولانی

برای این که بخواهید موز را کمی طولانی‌تر از حد معمول نگه دارید، چند روش مختلف وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از نگهداری موز در ظروف در بسته در طبقات پایین یخچال، روزنامه پیچ کردن موز و آویزان کردن موز در طبقات پایین یخچال. اما این روش‌ها فقط برای چند روز موز را سالم نگه می‌دارند. اگر می‌خواهید موز را برای تقریبا ۶ تا ۸ ماه نگهداری کنید، فریز کردن موز راهکار شما است.

نگهداری موزی که له شده

برای دستور پخت بعضی از خوراکی‌ها و دسرها به موز له شده نیاز است. بنابراین بهتر است که موز را قبل از فریز کردن، له کنید. اینگونه بعد از خروج از فریزر، مجبور نیستید مدت طولانی معطل بمانید که بتوانید موزها را له کنید.

برای اینکار باید اول موزها را خوب شسته و سپس آنها را پوست کنید. با هر وسیله‌ای که می‌خواهید آنها را له کنید. موزهای له شده را در کیسه قرار دهید و هوای داخل کیسه را به خوبی خارج کنید. حالا کیسه حاوی موز له شده را در فریزر قرار دهید. برای اینکه موقع خروج و استفاده دچار مشکل نشوید، می‌توانید موزها را به اندازه‌های کوچک کوچک فریز کنید و هربار اندازه مصرف خود را از فریزر خارج کنید نه بیشتر.

موز سالم و کامل

موز را در صورتی که برش نداده شده است، هم می‌توان فریز کرد و خیلی هم روش آسانی است. برای این کار موز را خیلی خوب بشویید و آن را پوست بگیرید. سپس موز کامل را داخل کیسه پلاستیکی یا ظرف قرار دهید و در فریز بگذارید. می‌توانید اینکار را برای چند موز هم انجام دهید. برای اینکه موزها در فریزر جای کمتری بگیرند، می‌توان آنها را باهم درون یک کیسه یا ظرف قرار داد.

موز برش داده شده

برای این روش اول موزها را به خوبی بشویید. پوست آنها را جدا کرده و به اندازه‌ی دلخواه برش بزنید. روی یک سینی کاغذ روغنی پهن کنید. موزهای برش داده را با فاصله و مرتب روی کاغذ روغنی قرار دهید. دوباره روی آنها را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس سینی را به مدت ۲ الی ۳ ساعت در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. اگر بعد از این مدت یخ نزده بودند، اجازه دهید مدت بیشتری در فریزر بمانند.

سینی را از فریز خارج کنید و موزهای یخ زده را از آن جدا کنید. موزها را درون ظرف یا کیسه‌ای پلاستیکی ریخته و دوباره آنها را به فریزر برگردانید. از این موزها تقریبا برای ۶ ماه می‌توان استفاده کرد.

دلیل استفاده از کاغذ روغنی این است که اگر موزها به این روش منجمد شوند، به راحتی می‌توان آنها را از سطح کاغذ روغنی جدا کرد. اینگونه موزها حالت چسبنده ندارند. پس موقع استفاده از آن‌ها به مشکل برنخواهید خورد.

برای فریز کردن موز چه زمانی مناسب است؟

زمان مناسب برای فریز کردن موز بستگی دارد که شما کی تصمیم می‌گیرید آنها را فریز کنید. هرچه قدر موزها بیشتر برسند، نرم‌تر می‌شوند و رنگ آنها هم تیره‌تر خواهد شد. خردکردن موز نرم، کار آسانی نیست پس بهتر است تا زمانی که هنوز خیلی نرم نشده‌اند آنها را خرد کنید.

ولی در کل بهترین زمان برای فریز کردن، وقتی است که روی پوست موز دانه‌های قهوه‌ای رنگی پدید آمده است. در این زمان مزه موز بسیار دلچسب و شیرین است.

قبل از فریز کردن موز، پوستشان را بکنید

با گرفتن پوست موزها قبل از فریز کردن، در انرژی و زمان صرفه‌جویی کرده‌اید. علاوه بر آن وقتی موز منجمد می‌شود، پوست آن بافت خود را از دست داده و نرم و کدر می‌شود. با این حال خطری ندارد که از موز یخ‌زده با پوست استفاده کرد. ولی منجمد بودن پوست، باعث می‌شود هنگام پوست کردن به مشکل بربخورید.

اگر موز را با پوست فریز کنید، کیفیت موز شما پایین می‌آید. یعنی زمانی که بعد از یخ‌ زدن پوست آنها را گرفتید، دیگر خیلی تازه نیستند. طبق گفته بعضی افراد، مدت زمان نگهداری از موز با پوست فریز شده، یک ماه است.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 22 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.