رفع بوی سوختگی از غذا + روش های ساده و فوری

رفع بوی سوختگی از غذا

رفع بوی سوختگی از غذا از بین بردن بوی سوختگی خورشت نی نی سایت از بین بردن بوی سوختگی حبوبات در غذا رفع بوی سوختگی عدسی از بین بردن بوی سوختگی گوشت رفع بوی سوختگی پیاز از بین بردن بوی سوختگی سوپ شیر رفع بوی سوختگی مرغ

اگر شما هم اهل آشپزی کردن باشید، قطعا سوختن غذا را تجربه کرده‌اید، اما شاید نمی‌دانستید برای رفع بوی سوختگی از غذا چه کارهایی را باید انجام دهید. برای رفع بو و طعم سوختگی از انواع غذا، راه‌های متفاوتی وجود دارد که ما آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

چگونه بوی غذای سوخته را بگیریم؟

روش‌های رفع بوی سوختگی از غذا

گاهی ممکن است به دلیل حواس‌پرتی یا بی‌احتیاطی غذای شما بسوزد و غذا طعم و بوی نامطلوبی پیدا ‌کند. در چنین شرایطی لازم نیست غذا را کنار گذاشته و مجدد آشپزی کنید، زیرا روش‌هایی برای از بین بردن بوی سوختگی غذا وجود دارد. البته شاید از بین بردن بوی سوختگی غذا با هیچ‌کدام از این روش‌ها به طور صددرصد اتفاق نیفتد، اما تا حد خیلی زیادی می‌توانند این بو را کم کنند.

رفع بوی سوختگی از برنج

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج راه‌های مختلفی وجود دارد. در اولین قدم قابلمه برنج را از روی شعله بردارید و قسمت‌هایی از برنج که از سوختگی در امان مانده‌اند را به ظرف دیگری منتقل کنید. مواظب باشید که حتی دانه‌های نیم‌سوخته نیز وارد ظرف جدید نشوند زیرا طعم آن را تغییر می‌دهند. در قدم بعد، چند قاشق شیر را به برنج اضافه کرده و روی آن تکه‌ای نان قرار دهید. اگر برنج شما خام است در همین حالت بگذارید تا دم بکشد. در غیر این صورت بعد از حدود ده دقیقه نان را از روی برنج بردارید.

گاهی اوقات امکان عوض کردن ظرف وجود ندارد، در این حالت چند تکه پیاز و یا نان را بین برنج گذاشته و اجازه دهید چند دقیقه در این حالت باقی بماند. پیاز و نان می‌توانند بوی سوختگی را به خوبی از برنج برطرف کنند.

راهکار دیگر این است که چند حبه قند لابه‌لای برنج قرار داده و بعد از چند دقیقه خارج کنید. آبلیمو نیز می‌تواند برای رفع بوی سوختگی از غذاهایی مثل برنج، مفید باشد. مقداری آبلیمو روی تکه‌ای پنبه ریخته و آن را درون دستمال کاغذی قرار دهید. دستمال کاغذی را جمع کنید و داخل ظرف برنج قرار دهید تا آبلیمو تبخیر شود. مشاهده خواهید کرد که بوی سوختگی از بین خواهد رفت.

رفع بوی سوختگی از انواع خورشت

اگر خورشت شما سوخت، اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که به هیچ وجه آن هم نزنید و آب به خورشت اضافه نکنید، زیرا طعم و بوی سوختگی در کل غذا پخش می‌شود. سعی کنید خورشت را با احتیاط و به آرامی از قسمت‌های بالایی برداشته و داخل ظرف دیگری بریزید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه حین انتقال خورشت ته ظرف را نخراشید تا قسمت‌های سوخته شده و طعم آن‌ها، در خورشت پخش نشود.

اگر بعد از عوض کردن ظرف خورشت، احساس کردید باز هم بوی سوختگی می‌دهد، یک عدد پیاز کامل را پوست گرفته و همراه آب‌جوش داخل خوشت قرار دهید تا کمی بجوشد. بعد از چند دقیقه و قبل از سرو غذا آن را خارج کنید.

اضافه کردن مخلوط آب و نمک و روغن هم یکی دیگر از روش‌ها برای از بین بردن بوی سوختگی از انواع خورشت است. بعد از اضافه کردن این مخلوط اجازه دهید با شعله کم، نیم ساعت بجوشد تا طعم و بوی سوختگی از خورشت از بین برود.

شکر نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در این شرایط به شما کمک کند. اما مواظب باشید طعم غذای شما را خیلی تحت تاثیر قرار نداده و رو به شیرینی نرود.

از بین بردن بوی سوختگی از سوپ

جهت رفع بوی سوختگی از غذاهای مایع مانند سوپ، ابتدا آن را به یک ظرف جدید انتقال دهید و سپس یک عدد سیب زمینی را پوست گرفته و داخل ظرف سوپ قرار دهید. بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را خارج کنید.

رفع بوی سوختگی از غذاهای حاوی حبوبات

برای از بین بردن بوی سوختگی حبوبات، ابتدا حبوبات‌های سالم را جدا کرده و درون ظرف دیگری بریزید. سپس چند تکه سیب‌زمینی یا نان را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه درون ظرف قرار داده و در آن را ببندید تا بوی سوختگی از بین برود. برای حبوباتی مثل عدس استفاده از پودر کاری، پودر قهوه و اسپرسو نیز می‌توند مفید باشد.

از بین بردن بوی سوختگی گوشت و مرغ

اگر مرغ شما دچار سوختگی شد، بعد از جدا کردن قسمت‌های سوخته مقداری پودر دارچین و یا چوب آن را در مایع درون ظرف قرار دهید تا بوی سوختگی را جذب خود کند.

اگر در زمان پختن گوشت مقداری از آن سوخت، چند تکه نان را به مدت چند دقیقه در ظرف گوشت قرار دهید. علاوه ‌بر این، اضافه کردن مقدار کمی کره بادام زمینی نیز می‌تواند به کمتر شدن بو و طعم سوختگی کمک کند. اگر گوشت شما در حین کبابی شدن سوخت، روی آن نان سفید قرار داده و مدتی صبر کنید تا بوی سوختگی جذب نان شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم راه‌کارهایی برای رفع بوی سوختگی از غذا به شما ارائه دهیم. اگر شما هم تجربه‌ای برای از بین بردن بوی سوختگی غذا دارید یا روشی را می‌دانید که در این مطلب به آن اشاره نشده بود، خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
مطالب مرتبط
روش نگهداری پیاز داغ و سیر داغ در فریزر برای مدت طولانی

روش نگهداری پیاز داغ و سیر داغ در فریزر برای مدت طولانی

نگهداری پیاز داغ و سیر داغ در فریزر پیاز داغ و سیر داغ، به پیاز و سیر سرخ شده گفته می شود. بر خلاف سیر که معمولا تنها به شکل طلایی یا …

روش تشخیص میگوی سالم و تازه + چند نکته بسیار مهم

روش تشخیص میگوی سالم و تازه + چند نکته بسیار مهم

روش تشخیص میگوی سالم میگوها غذاهای دریایی کوچکی هستند که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارند. اما اگر کهنه یا مانده باشند، ممکن است طعم خوبی نداشته ‌باشند. پس سالم بودن آنها بسیار مهم …

دلایل ترک خوردن روی کیک و روش های جلوگیری از ترک روی کیک

دلایل ترک خوردن روی کیک و روش های جلوگیری از ترک روی کیک

دلایل ترک خوردن روی کیک امروزه با تنوع فوق العاده پودر کیک های آماده و تصاویر پر زرق و برق انواع کیک ها و شیرینی ها در شبکه های اجتماعی، افراد بیشتری …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.