علائم چاق شدن و عوارض آن + روش های پیشگیری و درمان

علائم چاق شدن

کدام قسمت بدن زودتر چاق میشود علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو علت چاق شدن از کجا بفهمیم داریم چاق میشیم علائم چاقی شکم

چاقی یکی از بیماری های بسیار شایع عصر حاضر است که می تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند. با اینکه خیلی از افراد فقط برای زیبایی تمایل دارند کاهش وزن دهند، باید بدانید که چاقی فقط یک نگرانی جهت زیبایی نیست. رژیم غذایی سالم تر، افزایش فعالیت بدنی و تغییرات رفتاری می تواند به کاهش وزن کمک کند. داروهای تجویزی و روش های کاهش وزن گزینه های اضافی برای درمان چاقی هستند. برای مشاهده مقاله علائم چاق شدن در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

نشانه های چاق شدن

علائم چاق شدن

🟥 افزایش وزن: افزایش وزن بدن یکی از اولین و مهمترین علائم چاق شدن است.

🟥 توده چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو: افزایش توده چربی در این نواحی نشانه‌ای از چاق شدن است.

🟥 خستگی و کمبود انرژی: بدن در برابر افزایش وزن و توده چربی اضافی کار سختی را انجام می‌دهد و به همین دلیل، ممکن است شما احساس خستگی و کمبود انرژی کنید.

🟥 عدم تحمل فعالیت جسمانی: چاقی می‌تواند باعث کاهش تحمل فعالیت جسمانی شود و باعث ایجاد درد و عدم راحتی در حین حرکت شود.

تشخیص چاقی

با این حال، برای تشخیص چاقی بهتر است از روش‌های دقیق‌تری مانند اندازه گیری شاخص توده بدن (BMI) استفاده کنید. BMI بر اساس قد و وزن شما به دست می‌آید و نشان دهنده وضعیت چاقی شما است. برای محاسبه BMI، شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر توان دوم (x²) قدش به متر بدست می‌آید.

وضعیت وزن BMI

🟩 زیر ۱۸٫۵ کم وزنی

🟩 ۱۸٫۵-۲۲٫۹ نرمال

🟩 ۲۳٫۰-۲۷٫۴ اضافه وزن

🟩 ۲۷٫۵ و ۳۹٫۹ چاقی

🟩 ۴۰ و بالاتر چاقی شدید

✅ برای اکثر افراد، BMI تخمین معقولی از چربی بدن ارائه می دهد. با این حال، BMI به طور مستقیم چربی بدن را اندازه گیری نمی کند، بنابراین برخی از افراد، مانند ورزشکاران عضلانی، ممکن است BMI در دسته چاقی داشته باشند، حتی اگر چربی اضافی بدن ندارند.

چربی دور کمر

یکی دیگر از معیارهای اندازه گیری چربی اضافی نسبت دور کمر به قد است که می تواند به عنوان یک معیار اضافی در بزرگسالانی که BMI زیر ۳۵ دارند استفاده شود. برای محاسبه نسبت دور کمر به قد خود، دور کمر خود را دقیقاً بالای ناف خود اندازه بگیرید و آن را بر قد خود تقسیم کنید که در همان واحد اندازه گیری می شود. نسبت دور کمر به قد ۰٫۵ یا بیشتر به این معنی است که شما ممکن است خطرات سلامتی بیشتری داشته باشید.

بسیاری از پزشکان برای کمک به تصمیم گیری در مورد درمان، دور کمر افراد را اندازه گیری می کنند. مشکلات سلامتی مرتبط با وزن در مردان با دور کمر بیش از ۱۰۰ سانتی متر و در زنان با اندازه دور کمر بیش از ۹۰ سانتی متر شایع تر است.

خطرات زندگی با چاقی

چاقی یک نگرانی جدی برای سلامتی است که خطر بسیاری از بیماری های دیگر را افزایش می دهد که شامل:

⛔ دیابت نوع ۲

⛔ بیماری عروق کرونر قلب

⛔ برخی از انواع سرطان مانند سرطان سینه و سرطان روده

⛔ سکته

🟥 زندگی با اضافه وزن و چاقی نیز می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد و به مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی کمک کند و همچنین می تواند بر عزت نفس تأثیر بگذارد.

علل چاقی

✅ چاقی یک موضوع پیچیده است که دلایل زیادی دارد. چاقی و اضافه وزن زمانی ایجاد می‌شود که کالری‌های اضافی، به‌ویژه کالری‌های ناشی از غذاهای پرچرب و قند، به عنوان چربی در بدن ذخیره شود. چاقی مشکلی است که به طور فزاینده ای رایج است، زیرا محیطی که در آن زندگی می کنیم، تغذیه سالم و انجام فعالیت بدنی کافی را برای بسیاری از افراد دشوار می کند.

✅ ژنتیک نیز می تواند یکی از دلایل چاقی برای برخی افراد باشد. ژن های شما می توانند بر نحوه استفاده بدن از غذا و ذخیره چربی تأثیر بگذارند.

✅ برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز وجود دارد که گهگاه می‌تواند باعث افزایش وزن شود، مانند کم کاری غده تیروئید (کم کاری تیروئید)، اگرچه این نوع شرایط معمولاً در صورت کنترل مؤثر با داروها باعث ایجاد مشکل در وزن نمی‌شوند.

✅ برخی از داروها همچنین می‌توانند افراد را بیشتر در معرض افزایش وزن قرار دهند، از جمله استروئیدها و برخی داروها برای فشار خون بالا، دیابت یا شرایط سلامت روان.

درمان چاقی

بهترین راه برای درمان چاقی، یک رژیم غذایی سالم و کم کالری و ورزش منظم است. برای انجام این کار می توانید:

✅ طبق توصیه پزشک عمومی یا متخصص سلامت مدیریت کاهش وزن (مانند یک متخصص تغذیه) یک رژیم غذایی متعادل و کنترل شده با کالری مصرف کنید.

✅ به مدت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه (۲٫۵ تا ۵ ساعت) در هفته فعالیت هایی مانند پیاده روی سریع، آهسته دویدن، شنا یا تنیس را انجام دهید.

لاغری اصولی

☑ پیشنهاد می شود از دریافت حمایت و مشاوره از یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده برای کمک به درک بهتر رابطه خود با غذا و ایجاد عادات غذایی متفاوت بهره مند شوید.

☑ اگر با چاقی زندگی می کنید و تغییرات سبک زندگی و رفتار به تنهایی به کاهش وزن شما کمک نمی کند، ممکن است دارویی به نام اورلیستات توصیه شود. در صورت مصرف صحیح، این دارو با کاهش میزان چربی جذب شده در طول هضم عمل می کند. پزشک عمومی شما می داند که آیا اورلیستات برای شما مناسب است یا خیر.

☑ اگر اورلیستات برای شما موثر نبوده یا نمی توانید آن را مصرف کنید، متخصص ممکن است دارویی به نام لیراگلوتاید را ممکن است توصیه کند. این دارو ایجاد احساس سیری برای شما میکند.

☑ برای برخی از افراد مبتلا به چاقی، متخصص ممکن است جراحی کاهش وزن را توصیه کند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402
مطالب مرتبط
علت خشکی دهان در افراد مسن و جوان + روش درمان

علت خشکی دهان در افراد مسن و جوان + روش درمان

خشکی دهان و گلو با بالا رفتن سن، دهان میزان بزاق کمتری تولید و ترشح می کند و به همین دلیل است که خشکی دهان در سالمندان شیوع بیشتری دارد. چرا که …

علائم کبد چرب چیست + مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب

علائم کبد چرب چیست + مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب

علائم کبد چرب کبد چرب یکی از انواع بیماری های شایع در سراسر جهان است که اصلی ترین دلیل ابتلا به آن استفاده از رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد …

علت جلو افتادن پریود دخترانه و زنانه + روش های درمان

علت جلو افتادن پریود دخترانه و زنانه + روش های درمان

علت جلو افتادن پریود قاعدگی یا عادت ماهانه و به بیان عام پریود به معنای دوره ای به خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم گفته می شود. خون و بافت لایه …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.