علت ضربان قلب بالا در کودکان و بزرگسالان + درمان پزشکی

علت ضربان قلب بالا

علت ضربان قلب بالا و سرگیجه علت ضربان قلب بالا در نوجوانان علت بالا رفتن ضربان قلب ناگهانی علت ضربان قلب بالا در کرونا علت ضربان قلب بالا بعد از ورزش علت ضربان قلب بالا در کودکان ضربان قلب بالای 90 نی نی سایت علت ضربان قلب بالا و فشار خون پایین

ضربان قلب بالا به این معنی است که در حالت استراحت ضربان قلب بیش از ۱۰۰ در دقیقه باشد و به عبارتی قلب شما برای پمپاژ خون در بدن بیشتر از حد خود کار می کند. این پمپاژ اضافه می تواند منجر به اثرات منفی بر سلامت کلی شما شود، از جمله احساس سرگیجه، خستگی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و در موارد نادر مرگ ناگهانی می تواند علت ضربان قلب بالا باشد.

دلیل افزایش ناگهانی ضربان قلب

ضربان طبیعی

ضربان قلب در حالت طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است، برای اندازه گیری ضربان قلب، ابتدا نبض اندازه گیری می شود که در قسمت های بعدی به این موضوع می پردازیم. برخی از جنبه های ضربان قلب در حالت استراحت شخص به طور مستقیم با عواملی مانند سن و ژنتیک در ارتباط است، اما می توان با انجام اقداماتی به کاهش ضربان قلب و بهبود آن کمک کرد.

روش های کاهش ضربان قلب

ضربان قلب بالا برای سلامتی بدن مضر است بنابراین دلایل خوبی برای کاهش ضربان قلب وجود دارد. درست است که برای افراد بزرگسال میزان طبیعی ضربان قلب را ذکر کردیم اما افراد بسته به شرایط  و در طول روز ضربان های متفاوتی را تجربه می کنند و نمی توان همه را از یک صافی عبور داد. در زیر به بررسی روش هایی جهت کاهش ضربان قلب بالا اشاره می کنیم.

 استرس و نگرانی

بروز احساسات شدید باعث آزاد شدن هورمونی می شود که استرس را به وجود می آورد و همین امر سبب بالا رفتن ضربان قلب می شود. در این شرایط بدن آلارمی را به صدا در می آورد و خود را آماده مقابله با شرایط خطر می کند. حمله‌ های وحشت‌زدگی لحظه‌ هایی هستند که در آن‌ ها به‌شدت ترس بر فرد غلبه می کند و تا چندین دقیقه ادامه پیدا می کند. البته با علایمی چون تپش قلب، عرق‌ کردن، یخ‌ کردن، مشکل تنفسی و درد قفسه سینه همراه است. زمانی‌ که فردی دچار این حمله می‌شود ممکن است فکر کند دچار حمله قلبی شده‌ و حالت دفاعی به خود می گیرد. اگر در این شرایط از وضعیت خود مطمئن نیستید به پزشک مراجعه کنید.

 ورزش‌کردن

زمانی‌که می‌دوید یا با دوچرخه ثابت به‌ شدت تمرین می‌کنید به‌ طور طبیعی ضربان قلبتان افزایش پیدا می کند. در طول ورزش، قلب شما برای تقویت عضلات، خون بیشتری را پمپاژ می‌ کند. اگر در این شرایط قلبتان شروع به لرزش و یا کوبش کرد شاید به این دلیل است که پس از مدت ها شروع به ورزش کرده اید و بدنتان آمادگی لازم را ندارد.

 

 کافئین

کافئین، محرکی است که ضربان قلب را افزایش می‌ دهد و ممکن است بدنتان این مقدار کافئین را از قهوه، انواع نوشابه ها، چای و شکلات دریافت کند.

 

 نیکوتین

استعمال دخانیات دارای نیکوتین که در سیگار و دیگر محصولات تنباکو وجود دارد فشار خون شما را بالا می‌ برد و باعث تند شدن سرعت ضربان قلب می‌ شود. ترک سیگار یکی از بهترین روش‌ ها است که می‌ توانید برای سلامت قلبتان انجام دهید ولی این کار باعث نمی‌ شود که بلافاصله تپش قلبتان آرام شود. بلکه مدت زیادی می گذرد تا اثرات جانبی مصرف سیگار از بین برود. چسب نیکوتین و دیگر جایگزین‌ های نیکوتین هم می‌ تواند باعث تپش قلب شود. تپش قلب می‌ تواند یکی از علایم ترک مصرف نیکوتین باشد ولی این علایم بعد از سه تا چهار هفته از بین می‌ روند.

 تغییرات هورمون‌ ها در زنان

در زمان قاعدگی، بارداری و قبل از یائسگی یا در زمان یائسگی بانوان احساس بالا رفتن ضربان قلب را دارند. تغییر در سطح هورمون ها باعث بروز این اختلال است. افزایش ضربان قلب معمولا موقتی است. البته اگر باردار هستید تپش قلب ممکن است به‌ دلیل کم خونی ناشی از بارداری اتفاق بیفتد چرا که در زمان بارداری به اندازه کافی گلبول قرمز در بدن موجود نیست که اکسیژن را در سراسر بدن حمل نماید.

 تب

تب دلیلی بر شرایطی است که بدن انرژی بیشتری مصرف می کند و همین امر سبب ایجاد تپش قلب می شود. باید توجه داشت که تب بالای ۳۸ درجه ممکن است بر ضربان قلب تاثیراتی بگذارد.

 داروها

عوارض جانبی بعضی از داروهای تجویزی و برخی داروهای بدون نسخه می تواند تپش قلب را بالا ببرد: آنتی‌ بیوتیک ها، قرص های تیروئید و فشار خون بالا، قرص های رژیمی، داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی و داروهای ضد قارچ ها و یا اسپری های آسم.

 فشار خون پایین

ممکن است با حذف یک وعده غذایی بدنتان شروع به لرزش کند و به اصطلاح ضعف کنید که البته عوامل دیگری نیز در پی دارد و در این شرایط تپش قلب نیز ممکن است. این عوامل نشان از بروز پایین آمدن سطح قند خون را می دهد که بدن سعی کرده است هورمون استرس آدرنالین آزاد می کند تا خود را برای شرایط کمبود غذایی آماده کند. چرا که آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب می شود.

تیروئید

غده تیروئید در گردن جا نمایی شده است و شبیه به پروانه است که وظیفه تولید هورمون های مدیریت متابولیسم را بر عهده دارد. تیروئید پرکار مقدار زیادی از این هورمون را ترشح می کند که در این شرایط ضربان قلب افزایش می یابد به شکلی که احساس می کنید قلبتان در قفسه سینه می کوبد. البته مصرف دارو برای درمان تیروئید کم کار نیز منسلما ضربان قلب بالا را برای ترشح این هورمون به همراه دارد و همچنین سبب بر هم ریختگی نظم تپش قلب می شود.

 

اختلال در ریتم قلب

به ریتم غیرعادی قلب، آریتمی قلب می گویند که باعث ایجاد تپش قلب می‌ شود و همچنین ضربان بالای قلب.

مصرف الکل

اگر دچار مصرف بیش از اندازه الکل هستید ممکن است به این عارضه دچار باشید که گویی قلب در سینه می کوبد. در اصطلاح به این عارضه سندروم قلب تعطیلات نیز گفته می شود چرا که این مصرف زیاد الکل در دورهمی های آخر هفته ها بیشتر اتفاق می افتد. اما قلب شما حساس می شود و ممکن است با مصرف مقدار پایین نیز تپش قلب را احساس کنید.

مصرف مخدرها

مواد مخدر مانند آمفتامین، کوکائین و قرص های اکستازی برای قلب بسیار خطرناک اند. باید اشاره کرد که کوکائین باعث افزایش فشار خون، بالابردن ضربان قلب و آسیب‌ رساندن به ماهیچه‌ های قلب می‌ شود. مصرف آمفتامین سیستم عصبی‌ را تحریک می‌ کند و همچنین ضربان قلب را نیز افزایش می‌ دهد. قرص های اکستازی باعث آزاد‌شدن ماده شیمیایی ای به نام نوراپی‌ نفرین می‌ شوند که این ها هم ضربان قلب را بالا می برند.

طب سنتی

در پایان باید گفت که هر چند این عارضه ترسناک است اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر، تپش قلب ممکن است یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند تپش نامنظم قلب باشد که نیازمند درمان است. اما با بروز این عارضه با مصرف دمنوش های گل گاو زبان و یا به لیمو می توان از میزان استرس کاست و تپش قلب را آرام کرد.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 27 آذر 1401
مطالب مرتبط
علت اسهال خونی بزرگسالان و کودکان: درمان خانگی و راهنمای جامع پیشگیری

علت اسهال خونی بزرگسالان و کودکان: درمان خانگی و راهنمای جامع پیشگیری

علت اسهال خونی زمانی که مواد غذایی و مایعات به سرعت از روده ها عبور کند و فرصتی برای جامد شدن نداشته باشد در همان زمان اسهال در کمین است. اما اسهال …

شرایط اهدای خون برای بانوان + موارد منع اهدای خون

شرایط اهدای خون برای بانوان + موارد منع اهدای خون

شرایط اهدای خون برای بانوان اهدای خون، اهدای زندگی است. هر شخص با این امر مهم در زمینه فردی می تواند در برخی شرایط حاد به افرادی در شرایط نامساعد بدون اینکه …

رابطه میگرن و بوتاکس + موارد منع بوتاکس و نکات مهم

رابطه میگرن و بوتاکس + موارد منع بوتاکس و نکات مهم

میگرن و بوتاکس در تساوی در ابتدای امر پیشینه ای از بوتاکس را به اشتراک می گذاریم، بوتاکس از باکتری ای به نام بوتولینیوم تولید می شود که این باکتری باعث فلج …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.