علت صدای شکم و قار و قور + شیوه های درمان خانگی

علت صدای شکم

علت صدای شکم و اسهال علت صدای شکم هنگام دراز کشیدن قرص برای رفع صدای شکم درمان فوری قاروقور شکم خجالت از صدای شکم صدای آب در شکم نشانه چیست نفخ و صدای شکم علت صدای سمت چپ شکم

صدای شکم امری است که برای اکثر افراد پیش می‌ آید. این امر معمولا بر اثر گرسنگی، هضم آهسته یا ناقص غذا، یا خوردن بعضی مواد غذایی ایجاد می‌ شود. این‌طور نیست که این صداها همیشه از معده باشند بلکه شاید صدای روده نیز باشد. علت صدای شکم بیشتر زمانی است که ماهیچه‌ های دیواره روده منقبض می‌ شوند و مایعات و گازها در روده‌ ها وجود دارند.

دلیل صداهای عجیب شکم چیست؟

خالی بودن معده

صدای قاروقور ممکن است از معده یا روده باریک باشد. این صداها معمولا به گرسنگی نسبت داده می‌ شوند، چون هنگام خالی بودن معده و روده باریک، بلندتر شنیده می‌ شوند. هنگامی که این اندام‌ ها خالی هستند، نمی‌ توانند صداهایشان را پنهان کنند.

صداهای شکمی

عوامل بسیاری هستند که باعث ایجاد صداهای شکمی می شوند از جمله:

گوارش عادی

یکی از علت‌ های ایجاد صدای شکم، انجام عملیات گوارش در بدن است. صداهایی که از شکم می شنوید ممکن است قسمتی از گوارش غذایی که خورده‌اید باشند. هنگامی که هوا و مایعات در دستگاه گوارش جمع می شوند روده‌ ها با انقباض‌ آن ها را جابه‌ جا می‌ کنند. این حرکات ممکن است با انعکاس در معده، صداها را ایجاد کنند.

گرسنگی

گرسنگی یکی از دلایل شایع بروز صدای شکم است. به این صورت که هنگامی که معده شما خالی است، صداها را بلندتر می‌‌ شنوید و این دلیل بر این است که چیزی درون معده نیست که حتی صداهای طبیعی را ساکت کند. و این امر زمانی که بیش از چند ساعت از خالی بودن معده تان می گذرد بیشتر می شود چرا که انقباضات روده و معده شدیدتر از قبل است و شنیدن این صداها تا زمانی که غذا نخورید تکرار می شود.

اختلالات گوارشی

این نوع اختلال ها صداهای شکمی را ایجاد می کنند مانند بیماری هایی از قبیل سندروم روده تحریک پذیر که درد ها، اسهال و نفخ را در بر می گیرد.

ناسازگاری‌ های تغذیه‌ ای

دستگاه گوارش نمی تواند بعضی مواد غذایی را به‌خوبی هضم کند و باعث تولید گازهایی در روده می شود. در این صورت، صداهای زیادی از شکم خود می‌ شنوید که ممکن است بر اثر حساسیت به موادی باشد، مانند: حبوبات، محصولات لبنی، غلات غنی از فیبر، بعضی میوه‌ ها و سبزیجات، گلوتن که به پروتئین گندم و جو گفته می شود.

مشکلات تنفسی

تنفس سینه‌ای موجب می‌ شود شانه‌ هایتان بالا بیاید و فقط قفسه سینه منبسط می شود، این امر سبب تنفس سطحی می‌ شود و اکسیژن کمتری وارد خون می‌ شود و همین امر گوارشتان را دچار اختلال می کند.

انسداد روده

صداهای بلند شکم گاهی نشانه انسداد روده‌ هستند. انسداد زمانی اتفاق می‌ افتد که در مسیر لوله گوارش که محل عبور غذا یا مدفوع است اختلال وجود داشته باشد که این انسداد همواره همراه با علایمی است: استفراغ، ورم شکم، ناتوانی در دفع، احساس سیری، درد یا گرفتگی شدید در قسمت شکمی.

درمان مؤثر برای سر و صدای شکم

با اینکه صداهای شکم واکنش طبیعی فرآیند گوارش در بدن هستند اما می توان با راه کارهای خانگی نسبت به رفع آن قدمی برداشت:

مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب راهی مؤثر برای درمان فوری صدای شکم است به خصوص اگر امکان غذا خوردن را نداشته باشید. آب علاوه بر پرکردن شکم به عملکرد گوارش نیز کمک می‌ کند. و اما خوردن آب را با حجم زیاد در مدت‌ زمان کوتاه انجام ندهید چرا که خود ممکن است باعث ایجاد صداهای معده شود.

چیزی بخورید

خوردن یک وعده غذایی کوچک یا میان‌ وعده بروز صداها را به‌طور موقت از بین می‌برد. اگر صداهای شکم شما هر روز در زمان خاصی به سراغتان می‌ آید، یعنی باید وعده‌ های منظم بیشتری برای خود در نظر بگیرید مثلا می‌ توانید به‌ جای اینکه تنها به صرف وعده های اصلی بپردازید بلکه چندین وعده کوچک تر در طول روز میل کنید.

غذایتان را به آهستگی بجوید

اولین مرحله گوارش از دهان و با جویدن آغاز می شود. چرا که می توانید صداهای شکمی را با جویدن های بیشتر و آرام تر رفع کنید. باید این نکته را یاد آور شد که جویدن درست حجم هواس بلعیده شده را کاهش می دهد و از اجتماع گازها در دستگاه گوارش جلوگیری کنید.

محدودیت در استفاده از شکر و غذاهای اسیدی

خوراکی‌ های پرشکر و غذاهای اسیدی ممکن است صداهای شکم را تحریک کنند. چرا که شکر بیشترین تأثیر را روی گوارش شما دارد، مخصوصا قندهایی مثل فروکتوز و سوربیتول. همچنین محدودیت غذاهای اسیدی مانند مرکبات و قهوه  و الکل که بر تمام سیستم گوارش تاثیر می گذارد و اسید معده را افزایش می‌ دهد و موجب التهاب معده می شود. چرا که مصرف زیاد الکل دفع مواد گوارشی را دچار تاخیر می کند.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی های مولد گاز

صداهای شکم بر اثر جابه‌ جا شدن گازها در سیستم گوارش ایجاد می‌ شوند. می توان با اجتناب از غذاهای زیر، مشکل صداهای شکمی را حل کرد: پیاز، کلم، لوبیا، قارچ، نخود، عدس، گل کلم، بروکلی، غلات کامل، نوشابه ها. البته می توانید این غذاها را با آزمون و خطا از رژیم غذایی حذف کنید تا بهتر از پس حل مشکل برآیید.

جستجوی ناسازگاری های غذایی با معده

به طور مثال افرادی که دچار حساسیت به لاکتوز هستند با خوردن لبنیات دچار مشکل می‌ شوند که البته آمار نشان می دهد که بیش از نیمی از افراد جامعه از حساسیت به لاکتوز رنج می‌ برند که بهترین راه برای کنترل علایم این ناسازگاری های غذایی، جایگزین‌ کردن آن ها است.

تعادل در استفاده از مواد غذایی

صداهای شکم بعد از خوردن غذاهای سنگین بیشتر قابل تشخیص هستند. غذاهایی که چربی، شکر و گوشت قرمز بیشتری دارند هضم سخت تری دارند. باید توجه داشت که خوردن وعده‌ های کوچک‌ در فواصل منظم، همراه با جویدن کامل حتی می تواند پرخوری را هم کاهش دهد.

فعالیت داشته باشید

تحقیقات نشان داده است که پیاده روی و قدم زدن های ملایم پس از صرف غذا به هضم آسان و در نتیجه فرآیند بهتر گوارش کمک می کند. همچنین برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند قند خون را کاهش می دهد. البته باید دقت داشت که پس از صرف وعده های غذایی از فعالیت شدید پرهیز کنید.

کنترل استرس

شرایط پر استرس می تواند سر و صدای شکم را منجر شود. به عنوان مثال در مصاحبه های کاری و یا امتحان بیشتر این صداها شنیده می شود که این امر مربوط به افزایش فعالیت دستگاه گوارش است. چرا که مضطرب بودن گوارش را کند می کند و موجب عدم هضم  صحیح در نتیجه رفلاکس می شود. راهکاری برای کاهش اضطراب مدیتیشن و نفس های عمیق و تکنیک های آرام سازی عضلات است و همچنین نفس های عمیق شکمی در این روند می تواند موثر باشد.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 27 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.