علائم حساسیت فصلی ساده و شدید + روش های درمان

علائم حساسیت فصلی

علائم حساسیت فصلی پاییز علائم حساسیت گلو چیست قویترین قرص ضد حساسیت فصلی علائم حساسیت فصلی نی نی سایت علائم آلرژی ریه علائم حساسیت فصلی در تابستان علائم حساسیت فصلی در کودکان علائم حساسیت شدید

در ابتدای امر باید دانست که واژه آلرژی به معنای یک واکنش افراطی است که سیستم دفاعی و ایمنی بدن نسبت به هر گونه عواملی از خود نشان می دهد. این واکنش می تواند به صورت خارش بدن، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و نشانه های دیگر ظاهر شود. برای مطالعه مقاله “علائم حساسیت فصلی” در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

علت حساسیت فصلی

نشانه های حساسیت

رایج ترین نشانه ها و عوارض حساسیت های فصلی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، سرفه و عطسه است که می تواند به علت تغییرات طبیعت و یا مصرف دارو ها و مواد شیمیایی خاص ایجاد شود.

عواقب حساسیت

اما برخی آلرژی ها چه عواقبی دارند از آن جمله:  آلرژی های فصلی در چشم که موجب ورم ملتهبه بهاره می شود و یا در دستگاه تنفسی که باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش از بینی می شود و در اخر حساسیت در دستگاه تحتانی تنفسی که موجب سرفه، خس خس گلو و تنگی نفس، کهیر، سر درد های مکرر، خستگی بیش از حد و خارش پوست می شود. باید یادآور شد که این مشکل می تواند علایم بیماری آسم را تشدید نماید.

واکنش سیستم ایمنی بدن

نکته قابل توجه در این واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن آن است که این واکنش به مواد به ظاهر بی ضرر بروز می کند و نه مواد مضر. از شایع ترین آلرژی ها نیز می توان به آلرژی های فصلی اشاره کرد. حساسیت یا آلرژی در اثر پاسخ بدن به عوامل حساسیت زا ویژه و دیگر مواد و ترکیبات ایجاد می شود. هر ساله افراد زیادی از این حساسیت فصلی رنج می برند. این بیماری در میان زنان، مردان و حتی در میان نوزادان و کودکان خردسال نیز شایع است.

حساسیت به فصل ها

به ویژه در فصل بهار افراد هر چه بیشتر با حساسیت ها رو برو هستند که دلیل آن می تواند عوامل زیر باشد: گرده افشانی گیاهان که حساسیت به گرده گیاهان در فصل های مختلف سال متفاوت است. به طور مثال گرده افشانی درختان در بهار، علف ها و چمن ها در تابستان و درختچه ها و علف های هرز در فصل پاییز موجب بروز حساسیت های فصلی می شود.

حساسیت به گل های بهاری

در توضیح باید گفت که باز شدن گل ها و شکوفه های بهاری بر خلاف جذابیت شان برای بعضی افراد به واسطه آلرژی با رنج همراه است. این گونه افراد کسانی هستند که از عطسه و سرفه های پیاپی کلافه می شوند. درخت توس یکی از متداول ‌ترین عوامل بروز آلرژی در نواحی شمالی است که عده زیادی نسبت به گرده ‌های آن واکنش نشان می ‌دهند. دیگر درخت‌ های حساسیت ‌زا نیز شامل سرو، توسکا، شاه بلوط، بید و صنوبر می ‌شوند.

گیاهان و حیوانات حساسیت زا

مبتلایان به آلرژی های فصلی بهاره با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان علایمشان شروع به بروز می کند. در این بازه زمانی برای پیشگیری از تشدید بیماری و اثرات آلرژی بهتر است که از نگهداری گلدان های کوچک، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ در منزل تان دوری کنید چرا که وجود این موارد در فضای منزل و تنفس شما، آلرژی را به شدت تشدید می کند. هم چنین سعی کنید که در روزهایی که باد می وزد تا حد امکان در منزل بمانید و از رفتن به بیرون از خانه و فضای باز خودداری کنید. بهترین زمان برای خارج شدن از منزل برای افرادی که دچار آلرژی های فصلی هستند پس از بارندگی است چرا که باران گرده های موجود در هوا می شوید باعث تعدیل حساسیت می شود.

راه های پیشگیری

هم چنین همواره در فصلی که به آن آلرژی دارید پنجره ها را ببندید و از یک دستگاه تهویه در منزل استفاده کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ ها و قارچ ها می شود و آلرژی های فصلی را تشدید می کند. می توانید به جای فرش و قالی از کف پوش هایی که خاصیت برافراشتن گرد و خاک ندارند استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از اوج گرفتن آلرژی تان در فصل مربوطه کار های باغ داری و گل کاری را نیز به زمانی بعد از گرده افشانی منتقل کنید.

خوراکی های حساسیت زا

باید توجه داشته باشید که حساسیت ها تنها به فصول و گرده افشانی ها نیست بلکه با خوردن برخی میوه ها مانند هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی، توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده های گل ها و درختان زمانی که وارد ریه می شوند ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت افرادی که مستعد آلرژی هستند از وضعیت جسمی مخوبی برخوردار نیستند.

عوامل محرک حساسیت

آلرژن های عمده که باعث ایجاد آلرژی های فصلی می شوند می توانند شامل دانه های گرده درختان و گل ها، گرد و خاک، پوست حیوانات، بزاق گربه و کپک باشند. دیگر فاکتور هایی که می توانند باعث تحریک و تسریع این نوع آلرژی ها شوند سیگار کشیدن، استنشاق مواد شیمیایی، درجه حرارت پایین و سردی هوا، رطوبت، آلودگی هوا و دود ناشی از سوزاندن چوب و بخار. زمانی که بدن شما در تماس با این مواد حساسیت زا و دیگر محرک ها قرار می گیرد، ماده ای به نام هیستامین را آزاد می کند و در خون به گردش در می آورد. این ماده بر روی غشا های مخاطی سینوس ها، بینی، گلو، چشم ها و سقف دهان تاثیر می گذارد و نشانه هایی شبیه به سرما خوردگی را ایجاد می کند.

تاثیرات روی پوست

آلرژی فصلی همراه با اگزما و التهابات پوستی است و در بینی آبریزش، خارش و در چشم، اشک ریزی و همچنین ترشح در قسمت پشت حلق و بینی را به همراه دارد اما کرونا یک بیماری حاد است که معمولا با تب شروع می‌شود و منجر به کاهش حس بویایی و چشایی، دردهای عضلانی و سرفه می‌شود. در آلرژی فصلی تنگی نفس وجود ندارد مگر این که بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی باشد یا یک بیماری زمینه‌ای ریوی و قلبی داشته باشد که در نتیجه آلرژی فصلی با تنگی نفس هم روبرو می شود.

تفاوت آلرژی و کرونا

سرفه‌های فرد مبتلا به آلرژی فصلی سطحی است و دلیل بروز سرفه ترشحات حاصل از آلرژی است و از طریق بینی به پشت حلق منتقل می شود  و بیمار برای دفع ترشحات ته حلق سرفه می‌کند در حالی که در بیماری کرونا، سیستم تنفسی فرد درگیر ویروس می شود و با سرفه های شدید و درد در قفسه سینه روبرو است.

درمان آلرژی و حساسیت

برای درمان آلرژی های فصلی می توان از داروهای OTC که عمدتا قرص های ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین ها و یا سیتریزین ها است استفاده کرد و یا می توان از تزریق آمپول های ضد حساسیت نیز برای بهبود علایم بهره برد.

درمان در طب سنتی

اما در طب سنتی برای بهبود و کاهش عللایم می توان از دمنوش های بادرنجوبه و نعناع و پونه و آویشن برای باز کردن دستگاه تنفسی و تخلیه خلط های پشت حلق میل کرد. همچنین از سوزاندن عناب در داخل بینی برای قطع آبریزش بینی نیز می توان استفاده بهینه ای داشت.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در شنبه 26 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.