علت جلو افتادن پریود دخترانه و زنانه + روش های درمان

علت جلو افتادن پریود

علت جلو افتادن پریود دخترانه علت جلو افتادن پریود و بارداری علت جلو افتادن پریود نی نی سایت علت جلو افتادن پریود در طب سنتی جلو افتادن پریود تا چند روز طبیعی است تنبلی تخمدان و جلو افتادن پریود نی نی سایت علت جلو افتادن پریود در زمان اقدام نی نی سایت علت جلو افتادن پریود بعد از ازدواج

قاعدگی یا عادت ماهانه و به بیان عام پریود به معنای دوره ای به خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم گفته می شود. خون و بافت لایه داخلی رحم از طریق دهانه رحم و واژن از بدن دفع می شود. در هر دوره قاعدگی، بدن برای بارداری آماده می‌شود. با آزاد شدن یک یا چند تخمک از تخمدان و حرکت آن به سمت رحم احتمال رسیدن اسپرم به تخمک ها وجود دارد و با این امر، لقاح صورت می گیرد و تشکیل نطفه صورت می گیرد. در این مسیر نطفه بعد از رسیدن به رحم به دیواره داخلی متصل می شود تا از آنجا تغذیه شود که در این مرحله به این نتیجه می رسیم که تخمک بارور شده است و جنین لانه گزینی کرده است. اما اگر لقاح صورت نگیرد و نطفه نتواند لانه گزینی کند، بافت داخلی لایه رحم می ریزد تا شروع دیگر که در همین مرحله است که قاعدگی به وقوع می پیوندد. برای مطالعه مقاله “علت جلو افتادن پریود” در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

دلیل جلو افتادن پریود

سیگنال های هورمونی

هر دوره قاعدگی به سیگنال های هورمونی متکی است و این هورمون ها هستند که تغییرات را به اندام دیگر بدن منتقل می کنند. در مرحله اول قاعدگی با آزاد شدن تخمک ها مقدار قابل توجهی هورمون استروژن تولید می شود که این هورمون وظیفه انتقال سیگنال آغاز رشد را بر عهده دارد. و پس از آزاد شدن تخمک، تخمدان ها هورمون پروژسترن می سازند که این هورمون به رشد لایه داخلی رحم کمک می کند. اگر تخمک بارور شود و به رحم برسد، به لایه داخلی رحم متصل می‌شود، یعنی همان لانه‌گزینی، و به رشد خود ادامه می‌دهد.

شروع خونریزی قاعدگی

لازم به توضیح است که از رشد نطفه، بافت جفت به وجود می‌آید که به جنین برای تغذیه از خون مادر کمک می کند. باید گفت که هورمون پروژسترون دوام بارداری را تضمین می کند. علاوه بر آن جفت، هورمون پروژسترون ترشح می‌کند. هورمونی که دوام حاملگی را تضمین می‌کند. با شروع خونریزی قاعدگی، هورمونی به نام پروستاگلاندین‌ها ترشح می شود که سبب انقباضات رحمی، گرفتگی و درد در ناحیه شکم و یا اسهال در زمان پریود می شوند. البته بسیاری از بانوان هستند که به هنگام تخمک گذاری نیز لکه بینی دارند.

تغییرات زمانی و جسمی

نوسان در طول دوره های قاعدگی از ابتدای امر که همان سن بلوغ است دچار نوسانات فراوانی می تواند باشد اما این سیر متزلزل پس از چند سال به ثبات و پایداری می رسد و تکرار پذیر می شود تا خانم بتواند برای زندگی روزمره برنامه ریزی های بلند مدت از این جهت داشته باشد. اما این نظم بستگی به هورمون های بدن هر شخص دارد که به دلایل متفاوت می تواند کم و یا زیاد شود. اما به هر شکل در هر دوره می توانید شدت و ضعف خونریزی و طول دوره پریود را متناوب در نظر بگیرید و تغییرات آن را متوجه شوید هر چند بسیار کم.

بی نظمی قاعدگی

اختلال در تخمک گذاری از بیماری های شایع در این زمان برای زنان است که چرخه قاعدگی را از نظم طبیعی خارج می کند و یا اصلا خونریزی اتفاق نمی افتد و همین امر سبب عقب انداختن پریود می شود. که در این امر عوامل بسیاری دخیل هستند از جمله: پولیپ های رحمی، فیبروم رحمی و یا کیست های تخمدان و یا رحم که همگی دلیلی برای عدم تخمک گذاری می توانند باشند.

طول زمان پریود

یک دوره چرخه قاعدگی نرمال بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول می‌کشد. یعنی هر پریود باید بین ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از شروع پریود قبلی آغاز شود. اما خونریزی قاعدگی بین ۴ تا ۷ روز به طول می انجامد. میزان خونی که از بدن در این چرخه خارج می‌شود بین ۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر است. افرادی که بیشتر از این میزان خونریزی می‌کنند خونریزی سنگین دارند.

خونریزی بیش از حد

البته اندازه‌گیری میزان خونی که دفع می‌شود را می توان با استفاده از فنجان قاعدگی به اندازه‌گیری شدت آن دست پیدا کرد. توجه کنید که تخمین میزان خونریزی سخت است و اغلب افراد آن را بیشتر از حد واقعی تخمین می‌زنند. اگر پریود شما خیلی شدید و یا دردناک است که باعث اختلال در فعالیت‌ های روزانه شما می‌ شود ممکن است منجر به کم خونی های مزمن شود. اما دیدن لخته خون و تغییر رنگ خون قاعدگی به ویژه در روزهای ابتدایی که خونریزی شدیدتر است طبیعی است.

تغییرات هورمونی

پریودی زودتر از موقع می تواند چند روز بعد از آخرین قاعدگی رخ دهد. این اتفاق می تواند ناشی از تغییرات هورمونی و شیوه زندگی باشد که تعادل و برنامه دوره ای بدن را به هم ریخته است. اما به طور کلی می توان گفت عدم تعادل هورمون ها در بدن عامل اصلی جلو افتادن پریود است.

عوامل موثر در تغییرات هورمونی

هورمون ها ممکن است به هر دلیلی دچار اختلال شوند از آن جمله: مصرف قرص های ضد بارداری، مصرف قرص های لونژیل و یا اضطراری، کاهش و یا افزایش وزن، استرس های روزمره، اختلالات تیروئید، عفونت های رحمی، کیست های تخمدان و یا رحم، اختلالات تغذیه، ورزش سنگین، بلوغ زودرس و یا یائسگی زودرس، تومور های رحمی.

هورمون های نامتعادل

بسیاری از زنان در طول برخی دوره های قاعدگی لکه بینی را تجربه می کنند. لکه بینی دلایل بسیار متفاوتی دارد و تنها پزشک با انجام آزمایشات می تواند علت اصلی آن را تشخیص دهد. اما باز هم شایع ترین دلیل لکه بینی هورمون های نامتعادل است. از طرفی در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و روز پس از مقاربت دچار لکه بینی شوید، احتمال بارداری وجود دارد. در صورت بارداری این خونریزی مربوط به لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم است و لکه بینی خفیفی اتفاق می افتد.

درمان خانگی

زمان مناسب درمان

جلو افتادن پریود در حد یک هفته طبیعی است اما اگر بیش از یک هفته پریودی شما جلو افتاد لازم است که توسط پزشک معاینه شوید و بررسی های هورمونی در شما انجام شود. پریودی های زودرس به طور کلی ناشی از عوامل سبک زندگی است اما گاهی اوقات سایر مشکلات سلامتی را هم نشانه  می رود. دوره های زودرس گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از حاملگی یا خونریزی پس از زایمان باشد. البته اگر فقط یک دوره این اتفاق افتاد جای نگرانی نیست. اما در صورت تکرار در صدد تشخیص و درمان آن برآیید.

راه حل های ساده و موثر

اما راه هایی برای جلوگیری از پریودی های زودرس وجود دارد از آن جمله است: شروع به پیگیری های منظم دوره ها، مراقبت های جسمی و احساسی ،داشتن رژیم سالم و متعادل، خواب با کیفیت و آرامش در زندگی.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 24 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.