علت حرف زدن در خواب بزرگسالان و کودکان + روش درمان

علت حرف زدن در خواب

چیکار کنم تو خواب حرف نزنم نی نی سایت علت راه رفتن و حرف زدن در خواب حرف زدن در خواب نشانه چیست نی نی سایت علت حرف زدن در خواب در طب اسلامی تعبیر حرف زدن در خواب علت حرف زدن کودکان در خواب حرف زدن در خواب کودکان درمان قطعی حرف زدن در خواب

در خواب حرف زدن از جمله نشانه هایی است که فرد دچار اختلال در خواب است و در دسته اختلالاتی است که فرد با استرس های بسیاری در طول روز رو به رو بوده و همین امر بیشتر سبب داشتن خوابی بدون کیفیت برای او در شب می شود. در ادامه با مقاله علت حرف زدن در خواب همراه باشید.

چکار کنم تو خواب حرف نزنم؟

انواع حرف زدن در خواب

صحبت کردن در خواب گاهی یک رفتار غیر طبیعی است و سر منشا هایی دارد ولی گاهی اوقات یک اتفاق ساده است. حرف می تواند در حد زمزمه باشد و بسیار کوتاه و گاهی هم می تواند به شکل واضح و حتی برملا کردن راز و گفتن برخی عقاید که فرد در طول روز از بازگو کردن آنها عاجز است، باشد. حرف زدن در خواب برای خود فرد ایرادی را دچار نیم شود بلکه در گاهی موارد امکان دارد موقع بیداری هیچ چیزی را به خاطر نیاورد. اما برای فردی که کنار آن شخص می خوابد می تواند آزار دهنده باشد.

عوامل موثر

عواملی هستند که در بروز این امر دخیل هستند به عنوان مثال: ژنتیک، کمبود خواب، اختلالات خواب، داروهای خاص، تب که در این مورد باید گفت که با بالا رفتن تب، فرد به هذیان گویی دچار می شود و از کلمات نامفهومی استفاده می کند. اختلال در غذا خوردن، استرس عاطفی، وحشت شبانه، اختلال سلامت روان، مصرف مواد مخدر و محرک ها.

راه کارهای ساده

با برخی راهکارها می توان تا حدودی صحبت کردن در خواب را کنترل کرد، از آن جمله دوری از خوردن وعده غذایی سنگین و مصرف کافئین در ساعت های نزدیک به خواب، استفاده از تخت خواب و یا تشک و بالشت با کیفیت راحت، پرهیز از استرس، دور کردن وسایل الکترونیکی از اتاق خواب، نور ملایم، پرهیز از استفاده از تلفن همراه قبل از خواب خصوصا در رختخواب، حذف صداهای اضافه هنگام خواب یا پخش موزیک ملایم جهت خوابیدن.

حرف زدن در خواب مردان و زنان

اخیرا بر اساس تحقیقات به عمل آمده در مورد حرف زدن در خواب و خواب های پریشان، محققین به این نتیجه رسیده اند که کلمه (نه) و کلمه (لعنت) که هر دو نشان از نارضایتی دارند بیشتر از کلمات دیگر در خواب به کار برده می شوند. و باید گفت که ناسزاگویی نیز در خواب در مردان بیش از زنان است و این شاید به دلیل فضای کاری خشن مردان و نوع بیان مردان نسبت به زنان باشد که در دایره واژگانشان وجود دارد. حرف زدن در خواب یکی از نمونه های اختلال در خواب است که گاهی شامل راه رفتن در خواب و ترس های شبانه هم می‌شود.

تحریک سیستم عصبی

برخی از محققین اذعان کرده اند که بر اساس تجربه، حرف زدن در خواب می‌تواند بر اثر تحریک بیش از حد سیستم عصبی باشد. و باید گفت که یک عامل تاثیرگذار به عنوان مثال استفاده بیش از حد از تکنولوژی و کافئین قبل از خواب می تواند این امر را منجر شود. و اما اختلالات در خواب بیشتر برای افرادی بروز می‌کند که زندگی را برای خود سخت می‌کنند و این کمال‌گرایی این افراد است که حرفی که واقعا می‌خواهند بگویند را به زبان نمی آورند و در نتیجه در خواب افکارشان را به زبان می‌آورند.

رفتار درمانی

یک راه حل درمانی کمک کننده برای حرف زدن در خواب، رفتار درمانی است. رفتار درمانی نوعی درمان است که بر تغییر رفتارها و الگوهای افکار، بهبود عواطف و تقویت مکانیسم های مقابله ای تمرکز دارد. رفتار درمانی به بررسی جنبه های متفاوت یک شخص می پردازد و وی را با این حقایق رو برو می کند. رفتار درمانی با به کار گرفتن مهارت های ریلکسیشن، صحبت در خواب را هدف قرار داده و با دستورالعمل های خود به کاهش اضطراب نیز کمک می کند.

هیپنوتیزم

رفتار درمانی نام علمی همان هیپنوتیزم است که با تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳ به نتایج خوبی رسیده اند و توانسته اند بسیاری از افرادی را که به این اختلال دچار بوده اند را درمان کنند. اما باید گفت که این درمان ها توسط هیپنوتیزم تنها بر روی مورد اختلال حرف زدن در خواب مطالعه نکرده است بلکه به طور کلی اختلالات را مورد بررسی قرار داده است و باید این نکته را حایز اهمیت قرار داد که حرف زدن در خواب هیچ درمان قطعی ندارد. اما می توان به راهکارهایی اشاره کرد که می تواند تا حدودی این عارضه را کنترل کند.

حالِ خوب

برای مثال با کاهش استرس در طول روز و کنترل روابط و جایگزین کردن اعتدال در رفتار و آرامش به جای خشم می توان از حال بهتری در طول روز بهره برد تا جایی برای باگ های ذهنی به وجود نیاید و زمانی را به تخلیه احساسات و عواطف اختصاص دهیم تا در شب، خواب آرامتری را تجربه کنیم.

اختلال حرکتی

باید به این نکته توجه داشت که اگر یک بزرگسال بدون سابقه قبلی شروع به حرف زدن در خواب ‌کند و حرف زدن او همراه با حرکات خشونت‌آمیز و بازسازی رویا در حالی که هنوز در خواب است، باشد به عنوان اختلال حرکتی شناخته می‌شود و مورد دیگر اینکه اگر صحبت‌های مکرر در خواب که با خواب فرد دیگر یا همسرش تداخل کند مشکل‌ساز خواهد شد و در این موارد احتیاج است که به پزشک مراجعه شود.

درمان با طب سنتی

دمنوش های آرامش بخش

حرف زدن در خواب را می توان با آرامش و خواب کافی داشتن تا حدودی کنترل کرد. افرادی که در خواب صحبت می کنند می توانند قبل از خواب دمنوش های آرام بخش همچون گل گاو زبان، بابونه، بهار نارنج بنوشند تا خوابی راحت و عمیق داشته باشند.  پزشکان طب سنتی تخم کدو حلوایی جهت درمان بی خوابی را بسیار توصیه می کنند.

کربوهیدرات‌ قبل از خواب ممنوع

پرهیز از وعده‌های غذایی سنگین پر از کربوهیدرات‌ احتمال ابتلا به بی خوابی را بالا می‌ برد. از این نوع می توان به نان سفید، نوشابه‌های گازدار و کیک‌ ها که باعث افزایش سریع قند خون شده و امکان بی‌خوابی را افزایش می دهند اشاره کرد. وعده‌های غذایی پر از پروتئین، سبزیجات و چربی‌های سالم را به عنوان وعده غذایی شام مصرف کنید.

مواد مغذی برای خواب بهتر

ماهی، بوقلمون، سیب‌ زمینی و کاهو همگی غذا های غنی از مواد مغذی هستند که کیفیت خواب فرد را تقویت می کنند. خوردن غذا درست قبل از خواب نیز می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت خواب داشته باشد و الگوهای خواب را به هم بریزد و همچنین سعی کنید آخرین وعده غذایی را حداقل سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 23 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.