علائم خشکی چشم و علل آن + روش های درمان

علائم خشکی چشم

آیا خشکی چشم خطرناک است عوارض درمان نکردن خشکی چشم علت خشکی چشم و تاری دید بهترین قطره برای خشکی چشم درمان گیاهی خشکی چشم درمان خشکی چشم با گلاب نی نی سایت برای خشکی چشم چی بخوریم خشکی چشم و سرگیجه

یک لایه محافظ از اشک لایه بیرونی چشم را می پوشاند. وقتی پلک می‌زنید، لایه‌ای از اشک روی چشم پخش می‌شود. این سطح چشم را صاف و شفاف نگه می دارد. اشک های جدید در غدد اطراف چشم ایجاد می شوند و سطح رطوبت چشم را متعادل نگه می دارند. این لایه محافظ برای راحتی و دید واضح مهم است. برخی از افراد به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند تا چشم را مرطوب و راحت نگه دارند. این بیماری به عنوان خشکی چشم شناخته می شود که یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است.

نشانه های خشک چشم

دلایل اصلی خشکی چشم

افراد با افزایش سن به دلیل تغییرات هورمونی، اشک کمتری تولید می کنند. هم مردان و هم زنان ممکن است دچار خشکی چشم شوند. با این حال، در زنان شایع‌تر است، به‌ویژه آنهایی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند. در اینجا به برخی دیگر از دلایل خشکی چشم اشاره می کنیم.

🟥 برخی بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید، سندرم شوگرن، بیماری تیروئید و لوپوس

🟥 بلفاریت (زمانی که پلک ها متورم یا قرمز شده اند)

🟥 قرار گرفتن در معرض دود، باد یا آب و هوای بسیار خشک

🟥 مصرف مشروبات الکلی

🟥 نگاه کردن به صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی، مطالعه و سایر فعالیت هایی که پلک زدن را کاهش می دهد

🟥 استفاده از لنزهای تماسی برای مدت طولانی

🟥 انجام عمل جراحی انکساری چشم، مانند لیزیک

مصرف برخی داروها مانند:

🟦 دیورتیک ها (قرص های آب) برای فشار خون بالا

🟦 بتا بلوکرها، برای مشکلات قلبی یا فشار خون بالا

🟦 داروهای آلرژی و سرماخوردگی (آنتی هیستامین ها)

🟦 قرص های خواب آور

🟦 داروهای اضطراب و ضد افسردگی

🟦 داروهای سوزش سر دل

⛔در مورد تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ای که مصرف می کنید به چشم پزشک خود بگویید.

علائم خشکی چشم

علائم و نشانه‌هایی که معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

🟢 احساس سوزش، سوزش یا خراش در چشمان شما

🟢 مخاط رشته ای در داخل یا اطراف چشم شما

🟢 حساسیت به نور

🟢 قرمزی چشم

🟢 احساس وجود چیزی در چشمان شما

🟢 مشکل در استفاده از لنزهای تماسی

🟢 مشکل در رانندگی در شب

🟢 آبریزش چشم، که پاسخ بدن به تحریک خشکی چشم است

🟢 تاری دید یا خستگی چشم

عوارض

افرادی که خشکی چشم دارند ممکن است این عوارض را تجربه کنند:

🔴 عفونت های چشمی. اشک شما از سطح چشم شما در برابر عفونت محافظت می کند. بدون اشک کافی، ممکن است خطر عفونت چشم را افزایش دهید.

🔴 آسیب به سطح چشم شما. در صورت عدم درمان، خشکی شدید چشم ممکن است منجر به التهاب چشم، ساییدگی سطح قرنیه، زخم قرنیه و از دست دادن بینایی شود.

🔴 کاهش کیفیت زندگی. خشکی چشم می تواند انجام فعالیت های روزمره مانند مطالعه را دشوار کند.

روش های درمان

اگر خشکی چشم درمان نشود، می تواند به بافت آسیب برساند و قرنیه را زخمی کند. درمان خشکی چشم به منظور خیس کردن چشم، کاهش التهاب، بهبود محیط کار یا خانه و ارزیابی سلامت کلی، داروها و رژیم غذایی است.

درمان خشکی چشم با افزودن اشک

ممکن است چشم پزشک به شما بگوید از اشک مصنوعی استفاده کنید. اینها قطره های چشمی هستند که مانند اشک خود شما هستند. می توانید هر چند وقت یکبار که نیاز دارید از اشک مصنوعی استفاده کنید. می توانید اشک مصنوعی را بدون نسخه بخرید. مارک های زیادی وجود دارد. چند مورد را امتحان کنید تا زمانی که برندی را پیدا کنید که برای شما بهترین کار را دارد.

⛔ لازم به ذکر است اگر بیش از شش بار در روز از اشک مصنوعی استفاده می کنید یا به مواد نگهدارنده حساسیت دارید، باید از اشک های بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید. این به این دلیل است که اشک با مواد نگهدارنده ممکن است شروع به تحریک چشم شما کند.

با حفظ اشک خشکی چشم را متوقف کنید

چشم پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مجاری اشکی را مسدود کنید. این باعث می شود اشک طبیعی شما مدت بیشتری در چشمان شما بماند. پلاگ های سیلیکونی یا ژلی کوچک (به نام پلاگ های پونکتال) ممکن است در مجاری اشکی شما قرار داده شوند. این شاخه ها را می توان بعداً در صورت نیاز جدا کرد. چشم پزشک شما همچنین می‌تواند جراحی را توصیه کند که مجاری اشکی شما را برای همیشه ببندد.

درمان خشکی چشم

اگر چشمان شما تحریک شده است، چشم پزشک شما ممکن است این توصیه ها نیز بکند:

✅ قطره یا پماد چشمی تجویزی

✅ کمپرس گرم روی چشم

✅ پلک های خود را ماساژ دهید

✅ پاک کننده های خاص پلک

روش های پیشگیری

اگر دچار خشکی چشم می شوید، به موقعیت هایی که به احتمال زیاد باعث علائم شما می شوند توجه کنید. سپس راه هایی برای اجتناب از این موقعیت ها پیدا کنید تا از علائم خشکی چشم خود جلوگیری کنید. برای مثال:

🟢 از وزش هوا در چشم خودداری کنید. سشوار، بخاری ماشین، کولر یا پنکه را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.

🟢 رطوبت را به هوا اضافه کنید. در زمستان، یک مرطوب کننده می تواند رطوبت را به هوای خشک داخل خانه اضافه کند.

🟢 استفاده از عینک آفتابی یا سایر عینک های محافظ را در نظر بگیرید. برای جلوگیری از باد و هوای خشک می توان سپرهای ایمنی را به قسمت بالایی و کناری عینک اضافه کرد. در مورد سپرها از جایی که عینک خود را می خرید بپرسید.

🟢 در طول کارهای طولانی مدت استراحت چشمی داشته باشید. اگر در حال مطالعه یا انجام کار دیگری هستید که نیاز به تمرکز بینایی دارد، استراحت های دوره ای چشم را انجام دهید. برای چند دقیقه چشمان خود را ببندید. یا برای چند ثانیه مکرر پلک بزنید تا اشک هایتان به طور یکنواخت روی چشمانتان پخش شود.

🟢 از محیط خود آگاه باشید. هوا در ارتفاعات بالا، مناطق بیابانی و هواپیماها می تواند بسیار خشک باشد. هنگامی که در چنین محیطی وقت می گذرانید، ممکن است مفید باشد که مکرراً چند دقیقه چشمان خود را ببندید تا تبخیر اشک به حداقل برسد.

🟢 صفحه کامپیوتر خود را پایین تر از سطح چشم قرار دهید. اگر صفحه نمایش رایانه شما بالاتر از سطح چشم باشد، برای مشاهده صفحه، چشمان خود را بازتر باز می کنید. صفحه نمایش رایانه خود را زیر سطح چشم قرار دهید تا چشمان خود را به این اندازه باز نکنید. این ممکن است به کاهش تبخیر اشک شما در بین پلک زدن کمک کند.

🟢 سیگار را ترک کنید و از دود سیگار خودداری کنید. اگر سیگار می کشید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای ابداع یک استراتژی ترک سیگار کمک بخواهید که به احتمال زیاد برای شما کارساز باشد. اگر سیگار نمی کشید، از افرادی که سیگار می کشند دوری کنید. دود می تواند علائم خشکی چشم را بدتر کند.

🟢 به طور مرتب از اشک مصنوعی استفاده کنید. اگر خشکی چشم مزمن دارید، حتی زمانی که چشمانتان احساس خوبی دارند، از قطره های چشمی استفاده کنید تا آنها را به خوبی روان نگه دارید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 31 فروردین 1402

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.