علائم خار پاشنه و علل آن + تمام روش های درمان

علائم خار پاشنه

درمان خار پاشنه در منزل پیشگیری از خار پاشنه علائم خار پاشنه نی نی سایت درمان فوری خارپاشنه درمان خار پاشنه با شیشه نوشابه سیر برای درمان خار پاشنه

خار پاشنه که با نام خار استخوانی هم شناخته می شود یک رشد استخوانی است که از پایین پاشنه پا بیرون می‌زند. بیشتر مردم تا زمانی که درد پاشنه شدید شود متوجه خار پاشنه خود نمی شوند. خار پاشنه را نمی توان درمان کرد اما می توان آن را با جراحی از بین برد. خار پاشنه لزوماً منجر به شکایت نمی شود، اما کشیدگی گسترده پاشنه می تواند باعث التهاب رباط فاشیای کف پا در پایین پا شود. این می تواند باعث ایجاد درد شدید و مزمن در پایین پای شما در نزدیکی پاشنه شود. با ما در چی شی همراه باشید تا با علائم خار پاشنه آشنا شوید.

نشلانه های خار پاشنه

علل خار پاشنه

خار پاشنه اغلب به دلیل کشیدگی عضلات و رباط های پا، کشیدگی فاشیای کف پا و پارگی مکرر غشایی که استخوان پاشنه را می پوشاند ایجاد می شود. خار پاشنه مخصوصاً در بین ورزشکارانی که فعالیت‌هایشان شامل دویدن و پریدن زیاد است رایج است.

عوامل ایجاد کننده خار پاشنه عبارتند از:

🟩 برخی مشکلات و ناهنجاری‌ها که باعث ایجاد مشکل در راه رفتن صحیح می شوند.

🟩 دویدن یا دویدن به خصوص روی سطوح سخت

🟩 کفش‌های نامناسب یا بد پوشیده، به‌ویژه آن‌هایی که فاقد پشتیبان مناسب قوس هستند

🟩 اضافه وزن و چاقی

🟩 افزایش سن، که انعطاف پذیری فاسیای کف پا را کاهش می دهد و پد چربی محافظ پاشنه پا را نازک می کند.

🟩 دیابت

🟩 گذراندن بیشتر روز روی پاهای خود

🟩 فعالیت بدنی کوتاه مدت مکرر

🟩 داشتن کف پای صاف یا قوس بلند

علائم خار پاشنه

درد در قسمت پایین پاشنه به خصوص در صبح یا بعد از مدتی بی حرکت نشستن. درد اغلب فقط در قسمت جلوی پاشنه احساس می شود، اما گاهی اوقات می تواند تا کل کف پا گسترش یابد. یک پیاده روی کوتاه برای گرم کردن معمولا کمک می کند، اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا بهبودی احساس شود. هنگامی که اعصاب و رگ ها برای مدتی آرام می شوند، بلند شدن ناگهانی آنها را تحت فشار زیادی قرار می دهد. اعصاب پس از یک پیاده روی کوتاه دوباره تنظیم می شوند و درد پاشنه پا فروکش می کند.

موارد جدی تر خار پاشنه

🟥 یک درد خفیف در پاشنه پا در بقیه روز

🟥 ورم کردن قسمت جلوی پاشنهء پا

🟥 احساس گرما در ناحیه آسیب دیده

🟥 ایجاد برآمدگی استخوان شکل قابل مشاهده در زیر پاشنه پا

🟥 احساس درد در پایین پاشنه پا که راه رفتن با پای برهنه را سخت می کند.

🟥 ثابت ماندن برای مدت طولانی دردناک است. این امر به ویژه برای افرادی که مشاغلی دارند که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارند باعث ناراحتی می شود.

🟥 رانندگی ناخوشایند است. درد پاشنه در هنگام رانندگی یک علامت بسیار رایج خار پاشنه پا است. این به دلیل موقعیت غیر طبیعی پا ایجاد می شود.

درمان خار پاشنه

تنها راه خلاصی کامل از خار پاشنه، انجام عمل جراحی برای برداشتن ضایعات است. با این حال، پزشکان معمولاً جراحی را برای مواردی که به هیچ درمان دیگری پاسخ نمی‌دهند، پیشنهاد می‌کنند. طبق AAOS، جراحی آخرین راه حل است زیرا می تواند منجر به درد مزمن شود. با این حال، کارهایی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش درد و التهاب پاشنه پا انجام دهند، مانند:

✅ استراحت: فعالیت هایی که در آن پاهای فرد به سطح سختی برخورد می کند می تواند درد پاشنه پا را بدتر کند. فرد مبتلا به فاشیای کف پا ممکن است به طور موقت نیاز به کاهش یا توقف فعالیت هایی مانند دویدن یا ایروبیک داشته باشد.

✅ سرما درمانی: قرار دادن کمپرس یخ یا چرخاندن پا روی یک بطری آب سرد به مدت ۲۰ دقیقه می تواند با بی حس کردن ناحیه و کاهش تورم به کاهش درد پا کمک کند. یک فرد می تواند این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهد.

✅ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن می توانند به درد حاد کمک کنند، اما این داروها برای تسکین درد طولانی مدت مناسب نیستند. غیر استروئیدی ها برای همه بی خطر نیستند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

✅ ورزش‌: ممکن است پزشک بتواند برخی ورزش‌ها و کشش‌ها را برای شل کردن عضلات سفت پا و ساق پا توصیه کند. اگر اینها بی اثر باشند، ممکن است به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهند، که می تواند یک برنامه ورزشی خاص برای تسکین درد پاشنه پا ایجاد کند.

✅ کفش های طبی: فردی که پاشنه درد دارد ممکن است از کفش های بالشتکی، پدهای پاشنه دار سیلیکونی یا ارتزهای سفارشی بهره مند شود. یک متخصص پا می تواند درج کفش های حمایتی را ارائه دهد.

✅ تزریق کورتیکواستروئید: پزشک ممکن است تزریق استروئید را برای کمک به کاهش التهاب و درد توصیه کند. با این حال، تزریق بیش از حد می تواند باعث مشکلات بیشتر، مانند درد مزمن شود.

بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به فاشیای کف پا با استفاده از درمان‌های غیرجراحی در عرض ۱۰ ماه بهبود می‌یابند. پزشک می تواند علت درد پاشنه پا را با انجام معاینه فیزیکی و استفاده از اشعه ایکس برای رد سایر بیماری ها مانند آرتریت یا شکستگی تشخیص دهد.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در سه شنبه 12 اردیبهشت 1402

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.