علائم چشم درد و شایع ترین علل آن + روش های درمان

علائم چشم درد

بهترین مسکن درد چشم علت درد چشم چپ چشم درد خطرناک قرص مسکن برای چشم درد علت چشم درد و سردرد درمان چشم درد عصبی درمان درد چشم چپ درمان چشم درد و سردرد

تقریباً همه در برخی مواقع چشم‌هایشان را درد گرفته است. گاهی اوقات آنها به خودی خود بهتر می شوند، اما می توانند نشانه چیز جدی تری نیز باشند. درد چشم می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند. ممکن است به دلیل مواردی مانند جراحات، التهاب و عفونت چشم درد داشته باشید. درمان بستگی به علت درد چشم دارد و ممکن است شامل مواردی مانند قطره چشم، محافظ چشم یا انجام جراحی باشد. برای مشاهده مقاله علائم چشم درد در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

چشم درد

دسته بندی دردهای چشمی

چشم درد شایع است، اما به ندرت می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. بیشتر اوقات، درد بدون دارو یا درمان برطرف می شود. بسته به جایی که ناراحتی را تجربه می‌کنید، درد چشم می‌تواند به یکی از دو دسته تقسیم شود: درد چشمی در سطح چشم و درد چشمی در داخل چشم ایجاد می‌شود. درد چشمی که روی سطح ایجاد می‌شود ممکن است یک احساس خاراندن، سوزش یا خارش باشد. دردی که در عمق چشم ایجاد می شود ممکن است احساس درد، شن، ضربه زدن یا ضربان داشته باشد. همچنین درد چشم همراه با از دست دادن بینایی ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی اورژانسی باشد. در صورت از دست دادن بینایی در هنگام تجربه چشم درد، فوراً با چشم پزشک خود تماس بگیرید. با ما در چی شی همراه باشید تا بیشتر با درد چشم آشنا شوید.

شایع ترین علل درد چشم

بسیاری از شرایط و عوامل می توانند باعث درد چشم شوند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

✳ عفونت ها: وقتی دست های خود را مالش می دهید یا دست های خود را نزدیک چشم می گذارید، می توانید ویروس ها، باکتری ها یا قارچ ها را از دست ها به چشم های خود منتقل کنید. عفونت ها همچنین می توانند از نواحی بدن شما (مانند بینی یا سینوس ها) به چشمان شما سرایت کنند.

✳ لنزهای تماسی: لنزهایی که کثیف هستند یا به خوبی روی آنها قرار نمی گیرند می توانند باعث درد در چشم شما شوند. استفاده از لنزهای تماسی طولانی تر از زمان تجویز شده (در طول شب) یا عدم تعویض مناسب آنها نیز می تواند منجر به مشکلات چشمی مانند درد و قرمزی چشم شود. از لنزهای تماسی استفاده نکنید که توسط ارائه دهنده شما برای شما تجویز نشده است.

✳ آلرژی: اگر به گرده، گرد و غبار یا حیوانات حساسیت دارید، چشمان شما ممکن است تحریک، خارش و حتی دردناک شود.

✳ سموم: چشمان شما ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلاینده های هوا، کلر در استخر یا سایر انواع مواد شیمیایی خطرناک تحریک شوند.

✳ التهاب: التهاب، یک پاسخ سیستم ایمنی، می تواند باعث تورم یا تغییر رنگ در چشم شما شود. قسمت سفید چشم شما می تواند قرمز شود، ممکن است به نور بسیار حساس شوید و چشم شما دردناک باشد.

✳ افزایش فشار چشم: این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که مایع چشم شما به درستی تخلیه نشود.

مشکلات و علایم چشم درد

❎ بلفاریت: التهاب یا عفونت پلک که معمولاً دردناک نیست

❎ التهاب ملتحمه چشم (چشم صورتی): این التهاب می تواند از آلرژی یا عفونت (ویروسی یا باکتریایی) باشد. رگ های خونی ملتحمه متورم می شوند. این باعث می شود بخشی از چشم شما که معمولاً سفید است قرمز به نظر برسد. چشم شما همچنین ممکن است دچار خارش و سوزش شود. این وضعیت معمولاً دردناک نیست.

❎ سایش قرنیه: این نام رسمی برای خراش روی این قسمت از چشم شما است. جزئی به نظر می رسد، اما می تواند آسیب برساند. انجام آن نیز آسان است. می توانید هنگام مالش چشم خود را خارانید. پزشک به شما قطره آنتی بیوتیک می دهد. باید طی یکی دو روز بدون مشکل بیشتر بهتر شود.

❎ عفونت قرنیه (کراتیت): قرنیه ملتهب یا عفونی گاهی اوقات به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. اگر از لنزهای کثیف استفاده کنید، ممکن است بیشتر به آن مبتلا شوید.

❎ اجسام خارجی: چیزی در چشم شما، مانند کمی کثیفی، می تواند آن را تحریک کند. سعی کنید آن را با اشک مصنوعی یا آب بشویید. اگر آن را بیرون نیاورید، می تواند چشم شما را خراش دهد.

❎ گلوکوم: این خانواده از شرایط باعث تجمع مایع در چشم شما می شود. که به عصب بینایی شما فشار می آورد. اگر آن را درمان نکنید، ممکن است بینایی خود را از دست بدهید. بیشتر اوقات علائم اولیه وجود ندارد. اما نوعی به نام گلوکوم حاد با زاویه بسته باعث افزایش ناگهانی فشار داخل چشم شما می شود. علائم شامل درد شدید چشم، حالت تهوع و استفراغ، سردرد و بدتر شدن بینایی است. این یک مورد اورژانسی است. برای پیشگیری از نابینایی باید در اسرع وقت درمان شود.

❎ عنبیه یا یووئیت: به التهاب بافت یوه چشم (التهاب لایه میانی چشم) گویند. یوه لایهٔ میانی چشم است و شامل عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه است. التهاب داخل چشم شما در اثر ضربه، عفونت یا مشکلات سیستم ایمنی بدن شما ممکن است ایجاد شود. علائم شامل درد، قرمزی چشم و اغلب بدتر شدن دید است.

❎ نوریت بینایی: التهاب عصبی که از پشت کره چشم به مغز شما حرکت می کند. سفت شدن بافت ها و سایر بیماری ها یا عفونت ها اغلب مقصر هستند. علائم شامل از دست دادن بینایی و گاهی اوقات ناراحتی عمیق هنگام نگاه کردن از یک طرف به طرف دیگر است.

❎ سینوزیت: عفونت در یکی از سینوس های شما. هنگامی که فشار در پشت چشم شما ایجاد می شود، می تواند باعث درد در یک یا هر دو طرف شود.

❎ گل مژه: این یک برآمدگی حساس در لبه پلک شما است. زمانی اتفاق می افتد که غده چربی، مژه یا فولیکول مو عفونی یا ملتهب شود. ممکن است بشنوید که پزشک شما آن را شالازیون یا هوردئولوم می نامد.

🔴 سایر علائم: درد چشم می تواند به خودی خود یا با علائم دیگری مانند:

❎ دید کمتر

❎ ترشح: می تواند شفاف یا غلیظ و رنگی باشد

❎ احساس جسم خارجی – احساس اینکه چیزی در چشم است، خواه واقعی باشد یا خیالی

❎ سردرد

❎ حساسیت به نور

❎ حالت تهوع یا استفراغ

❎ چشم قرمز یا چشم صورتی

❎ پاره شدن

❎ وقتی از خواب بیدار می شوید، چشم شما با ترشح بسته می شود.

درمان ها

همانطور که علل می توانند متفاوت باشند، درمان ها نیز متفاوت هستند.

🟩 ورم ملتحمه: قطره چشمی ضد باکتری می تواند ورم ملتحمه باکتریایی را درمان کند. آنتی هیستامین ها به شکل قطره چشم، قرص یا شربت می توانند ورم ملتحمه ناشی از آلرژی را بهبود بخشند.

🟩 خراشیدگی قرنیه: این خراشیدگی ها با گذشت زمان خود به خود بهبود می یابند. پزشک ممکن است پماد یا قطره آنتی بیوتیک تجویز کند.

🟩 گلوکوم: قطره های چشمی و شاید قرص هایی برای کاهش فشار مصرف می کنید. اگر آنها موثر نباشند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

🟩 قرنیه عفونی: ممکن است به قطره چشمی ضد ویروسی یا ضد باکتریایی نیاز داشته باشید.

🟩 یووئیت: پزشک با قطره های چشمی استروئیدی، آنتی بیوتیکی یا ضد ویروسی این مشکل را درمان می کند.

🟩 نوریت بینایی: با کورتیکواستروئیدها درمان می شود.

🟩 گل مژه: برای چند روز از کمپرس گرم در خانه استفاده کنید.

✅ تنها راه برای شناسایی علل درد چشم و دریافت درمان مناسب، مراجعه به پزشک است. دید شما ارزشمند است با جدی گرفتن چشم درد از آن محافظت کنید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 3 اردیبهشت 1402
مطالب مرتبط
علائم دیابت در ادرار + تمام آن چیزی که باید بدانید!

علائم دیابت در ادرار + تمام آن چیزی که باید بدانید!

علائم دیابت در ادرار از آنجا که دیابت به سرعت در سطح جهانی در حال افزایش است، می‌توان گفت که تقریبا هر خانواده ای حداقل یک عضو دارد که با این مشکل …

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک + خطرات و نشانه ها

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک + خطرات و نشانه ها

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک پلی کیستیک بیماری ژنتیکی است که با تشکیل کیست های پر از مایع در کیسه هایی که تحت نظارت بیش از یکی از کروموزوم ها قرار دارند، …

علائم کیسه صفرا در زنان و مردان + روش های درمان

علائم کیسه صفرا در زنان و مردان + روش های درمان

علائم کیسه صفرا کیسه صفرا یک عضو کوچک گلابی شکل در بدن است که در قسمت زیر کبد قرار گرفته و توسط مجراهایی به کبد، روده و معده متصل شده که هنگام …

4 دیدگاه

  • ناشناس 7 می 2023 at 10:58 ب.ظ

    سلام من چشممو عمل کردم ولی یکی چشمم خوب نمیشه دکتر همرفتم

    • ادمین 8 می 2023 at 11:24 ق.ظ

      با سلام
      توصیه می کنیم به دو یا چند پزشک مختلف مراجعه کنید.

  • Samira 28 آوریل 2023 at 11:53 ب.ظ

    سلام من چند ماه استرس وفشارعصبی داشتم الان چشمام دردمیکنه بهش فشار میاد وبه نور حساس شدم بعضی وقتاهم تارمیبینم و رنگ چشمام هم تیره شده سردردهم دارم بعضی وقتام سردردم همراه با حالت تهوع

    • ادمین 29 آوریل 2023 at 10:46 ق.ظ

      سلام
      توصیه می کنیم خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید.

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.