علائم پروستات خوش خیم و بدخیم + مهمترین علائم پروستات

علائم پروستات

علائم خطرناک پروستات دشمن پروستات علائم پروستات در جوانان مهمترین علائم پروستات دلیل مبتلا شدن به پروستات علائم پروستات خوش خیم و بدخیم درد پروستات کجاست برای درمان پروستات چه بخوریم

پروستات یک غده قرار گرفته در پایین مجاری ادراری است که برای تولید مایع منی و افزایش حرکت اسپرم‌ها در زمان انزال نقش دارد. بسیاری از مردان ممکن است در طول عمر خود با مشکلات پروستاتیک روبرو شوند که می‌تواند شامل بیماری‌های التهابی، بزرگ شدن غیرسرطانی و یا سرطان پروستات باشد. علائم مربوط به بیماری‌های پروستات در شرایط مختلفی مانند سن، ژنتیک، سبک زندگی و شرایط پزشکی مختلف متفاوت است و ممکن است از درد و ناراحتی در ناحیه پروستات، سختی و درد در ادرار کردن، خون در ادرار یا منی، کاهش وزن و اشتها، خستگی و ضعف عمومی و… به همراه باشد. یکی از مشکلات شایع پروستات، بزرگ شدن پروستات یا هایپرپلازی پروستات است. هایپرپلازی پروستات باعث انسداد یا فشار بر روی لوله ادرار شده و موجب ایجاد مشکلات در کارکرد پروستات می‌شود. بعضی از علائم مربوط به بیماری‌های پروستات در مراحل ابتدایی بسیار نامشخص هستند و باید به طبیب معالج خود گفته شوند. تشخیص و درمان بیماری‌های پروستات از طریق مشاوره پزشک و انجام تست‌های متنوعی مانند آزمایش خون و ادرار، آزمایش PSA (مارکر سرطان پروستات)، بررسی از طریق سونوگرافی و بیوپسی پروستات صورت می‌گیرد. در صورت تشخیص هرگونه مشکل پروستاتیک، درمان مناسب به زودی شروع شده و بهبودی سریع‌تر به دست می‌آید.

نشانه های ابتلا به پروستات

تکرر ادرار

تکرر ادرار یا پلوری (Polyuria) از علایمی است که می‌تواند به علت مشکلات پروستاتی، به خصوص پروستات بزرگ، رخ دهد. در این حالت، فرد ممکن است نسبت به میزان معمول بیشتر ادرار کند. علل بیشتر ادرار کردن در مشکلات پروستاتی می‌تواند شامل انسداد راه ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات و فشار آن بر روی لوله ادراری، التهاب و عفونت پروستات، سن بالا و کاهش سلامت عمومی باشد.

ادرار شبانه بیش از حد (نوکتوریا)

نیاز به ادرار کردن بیش از حد، به‌خصوص در شب یکی از علائم شایع بیماری‌های پروستات است. در این حالت، فرد ممکن است در طول شب بارها بیدار شود تا ادرار کند. در پروستات بزرگ، پروستات بر روی لوله ادرار فشار می‌آورد و باعث اختلال در جریان ادرار می‌شود. به عبارت دیگر، پروستات بزرگ منجر به ایجاد مانع در مسیر ادرار شده و برای تخلیه مثانه نیاز به تلاش بیشتری از بخش عضلانی صورت می‌گیرد. این فشار باعث می‌شود که مثانه زودتر پر شود و نوکتوریا را ایجاد کند. نوکتوریا ممکن است به شکل دو یا سه بار ادرار در هنگام خواب باشد و ممکن است باعث اختلال در خواب و افزایش خستگی در طول روز شود.

کاهش جریان ادرار

کاهش جریان ادرار یا خروج ادرار در قطره‌های کوچک از علایم پروستاتی است که در اثر بزرگ شدن پروستات و فشار بر لوله ادراری ایجاد می‌شود. در این حالت، فرد ممکن است احساس کند که ادرار کاملی تخلیه نشده و یا به صورت کامل از مثانه خارج نشده است. احساس دفع ناقص ادرار، در دو مرحله، ادرار در قطره‌های کوچک بعد از خروج ادرار از مثانه، و سپس نیاز به تلاش بیشتر برای شروع جریان ادرار و یا به طور کلی کاهش قدرت جریان ادرار منجر می‌شود.

درد یا سوزش در هنگام ادرارکردن

درد و سوزش در هنگام ادرار کردن، یا در عبارت پزشکی Dysuria، یکی از علائم مشکلات پروستاتی است که ممکن است به علت التهاب پروستات (پروستاتیت)، سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری یا تحریک عصبی باشد. این علائم ممکن است همراه با بیماری‌های دیگر پروستات نیز مانند التهاب سلولی مزانژیتیس یا سرطان پروستات باشد.

خون در ادرار یا منی

خون در ادرار (هماتوری) و خون در منی (هماسپرمی) دو علامت پروستاتی هستند که ممکن است به علت مشکلات مختلفی در پروستات و یا سایر ارگان‌های ادراری و تناسلی به وجود آیند. با توجه به علت خونریزی، درد، سوزش و احساس سنگینی در ناحیه پروستات نیز همراه با این علایم ممکن است رخ دهد. در صورتی که خون در ادرار یا منی به علت مشکلات پروستاتی باشد، علت باید برطرف شود تا این عارضه بهبود یابد. در بیماران با التهاب پروستات یا بزرگی پروستات، داروهای ضد التهابی و/یا آنتی بیوتیک‌ها به کار می‌روند.

کاهش میل جنسی

کاهش شهوت جنسی نیز از علائم پروستات می‌باشند که می‌توانند به علت مشکلات در عملکرد پروستات و سایر ارگان‌های تناسلی به وجود آیند. هنگامی که پروستات به هر دلیلی مشکل داشته باشد، می‌تواند منجر به کاهش شهوت جنسی و اختلالات ارتباطی جنسی شود. این مشکلات می‌توانند باعث ایجاد تنش و استرس در رابطه جنسی شوند و برای هر دو نفر ناراحت کننده باشند. علاوه بر این، پروستات ممکن است باعث کاهش تولید تستوسترون شود که می‌تواند به دور از جنسیت و کاهش انگیزه جنسی منجر شود. همچنین ممکن است خشکی و التهاب در منطقه اطراف پروستات باعث درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود. همچنین، در برخی موارد اختلالات پروستات می‌تواند باعث کاهش شدت و سختی ارگاسم شود

نعوظ دردناک یا غیرعادی

نعوظ دردناک یا غیرعادی نیز می‌تواند یکی از علایم پروستات باشد. پروستات به طور معمول به صورت نرم و لطیف بوده و در حالت طبیعی نباید در زمان نعوظ درد یا سوزشی ایجاد کند. با این حال، در صورتی که پروستات با مشکلاتی مانند التهاب یا عفونت روبرو شود، ممکن است باعث درد و ناراحتی در زمان نعوظ شود. این امر می‌تواند باعث کاهش شهوت جنسی و عدم توانایی در انجام رابطه جنسی شود.

تورم یا درد در ناحیه پروستات

تورم یا درد در ناحیه پروستات، شامل زیر شکم، کشاله پایین، ران‌ها و یا کمر، نیز می‌تواند یکی از علایم پروستات باشد. در صورتی که پروستات با مشکلاتی مانند التهاب یا عفونت روبرو شود، ممکن است باعث درد و ناراحتی در ناحیه پروستات شود. همچنین، افزایش حجم پروستات به علت بیماری‌هایی مانند هیپرپلازی پروستات نیز می‌تواند باعث درد و تورم در ناحیه پروستات شود. در بعضی موارد، درد و تورم در ناحیه پروستات ممکن است باعث بیماری‌های دیگری مانند سنگ کلیه، عفونت ادراری، اختلالات عضلانی و اسکلتی و یا مشکلات گوارشی شود.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 13 فروردین 1402
مطالب مرتبط
علائم پر شدن کیسه صفرا در زنان و مردانه + نشانه ها

علائم پر شدن کیسه صفرا در زنان و مردانه + نشانه ها

علائم پر شدن کیسه صفرا کیسه صفرا یک عضو مهم درونی سیستم گوارشی است و در انبساط و انقباض جهت جمع‌آوری صفرا و تخلیه آن به روده کمک می‌کند و در دستگاه …

علائم سرطان سینه + بررسی نشانه های اولیه در منزل

علائم سرطان سینه + بررسی نشانه های اولیه در منزل

علائم سرطان سینه سرطان سینه یکی از شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. علائم سرطان سینه برای هر فرد …

درمان درد شانه چپ و راست + روش های درمان ساده در خانه!

درمان درد شانه چپ و راست + روش های درمان ساده در خانه!

درمان درد شانه شانه به عنوان یکی از مفاصل اصلی بدن، با ترکیب پیچیده‌ای از تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها، نقش بسزایی در انعطاف‌پذیری و تحرک انسان دارد. این مفصل حیاتی، که گاهی …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.