علائم افسردگی در زنان و مردانه + نشانه های اولیه

علائم افسردگی

تست علائم افسردگی علائم افسردگی شدید در زنان علائم افسردگی در جوانان علائم افسردگی و ناراحتی اعصاب علائم افسردگی نی نی سایت علائم افسردگی در زنان متاهل علائم افسردگی شدید در مردان علائم افسردگی در مردان

افسردگی یک بیماری روانی است که تأثیرات نامطلوب و مخربی بر روی زندگی فرد مبتلا به آن دارد. این بیماری به صورت مزمن و پیشرونده در طول زمان ممکن است تشدید شود و باعث کاهش کیفیت زندگی، مشکلات در ارتباطات، افزایش خطر بروز بیماری‌های فیزیکی و حتی خودکشی شود. علاوه بر این، فرد مبتلا به افسردگی ممکن است به صورت مکرر فکرهای منفی، مثبت نبودن در زندگی، احساس بی‌ارزشی، عدم اعتماد به نفس، اضطراب و بی خوابی را تجربه کند. به طور کلی، افسردگی یک بیماری جدی است که نیاز به تشخیص و درمان درست و به موقع دارد. در ادامه با مهم ترین علائم افسردگی آشنا می شوید.

نشانه های افسرده شدن

لذت نبردن از فعالیت های مورد علاقه

از دست دادن علاقه و لذت در فعالیت‌هایی که قبلاً مورد علاقه بودند، یکی از علایم افسردگی است. این علامت معمولاً با احساس کم‌انگیزی، بی‌اشتهایی، خستگی و کاهش انرژی همراه است. فرد مبتلا به این علامت ممکن است از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت می‌برد مثل ورزش، موسیقی، خواندن کتاب و یا حتی با دوستان تعامل داشتن رنج ببرد و دیگر به این فعالیت‌ها علاقه نشان ندهد. این علامت می‌تواند نشان دهنده کاهش علاقه به زندگی و فروپاشی روحی شخص باشد و نیاز به تشخیص و درمان درست و به موقع دارد.

احساس بی ارزشی

احساس بی ارزشی، یکی از علایم افسردگی است که با احساس ناتوانی، بی‌اهمیتی و عدم اعتماد به نفس همراه است. این علامت ممکن است با احساس عدم توانایی در انجام وظایف روزمره، کاهش عزت نفس، ترس از قضاوت دیگران و حتی بی‌اعتمادی به خود همراه باشد. فرد مبتلا به احساس بی ارزشی ممکن است به خودش بگوید که نمی‌تواند در کاری موفق شود و احساس کند که وجودش بی‌اهمیت است. این علامت می‌تواند نشان دهنده کاهش عزت نفس و فروپاشی روحی شخص باشد و نیاز به تشخیص و درمان درست و به موقع دارد.

احساس ناامیدی

احساس ناامیدی، یکی دیگر از علایم افسردگی است که با عدم انگیزه‌ی برای انجام کارها، احساس تلخی و ناامیدی از آینده و فروپاشی روحی همراه است. این علامت می‌تواند به دلیل اتفاقات ناگواری که در زندگی فرد رخ داده است، کمبود هدف و رویا و یا هرگونه تجربه‌ی شکست در گذشته باشد. در برخی موارد، این احساس می‌تواند به شکل اختلال در تفکرات فرد به شکل افکار منفی و نادرست همراه باشد که ممکن است به افکار خودکشی منجر شود. به همین دلیل، شناسایی این علائم و درمان مناسب آنها، بسیار مهم و ضروری است.

خستگی و کاهش انرژی

خستگی و کاهش انرژی، دو علامت اصلی افسردگی هستند که ممکن است با همراهی علائم دیگر همراه باشند. این علایم می‌توانند باعث کاهش عملکرد و کیفیت زندگی فرد شوند. فرد مبتلا به خستگی و کاهش انرژی ممکن است احساس کند که به راحتی خسته می‌شود و انجام کارهای روزمره برایش سخت و دشوار است. همچنین ممکن است با افزایش خستگی، کمتر توانایی در انجام فعالیت‌هایی که قبلاً مورد علاقه بوده است، داشته باشد. این علایم نشان دهنده کاهش توانایی فرد در انجام کارها و نیاز به استراحت بیشتر است و در صورتی که مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، بهتر است به پزشک مراجعه و این علایم را بررسی کنید.

تغییرات در اشتها یا وزن

این علائم می‌توانند در دو شکل ابتدایی ظاهر شوند: کاهش و یا افزایش وزن. در بعضی از موارد، فرد ممکن است احساس ناخواسته اشتهای زیادی کند و وزن بیشتری به خود بگیرد. در موارد دیگر، عدم اشتها و کاهش وزن نیز دیده می‌شود. این تغییرات ممکن است با احساسات ناراحتی و ناامیدی درباره خود، بدن و زندگی همراه باشند و در صورتی که مدت زمان طولانی ادامه داشته باشند، می‌توانند به مشکلات جدی تری مانند اختلالات تغذیه‌ای منجر شوند.

بی خوابی یا خواب زیاد

فرد ممکن است به دلیل نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که در ذهنش شکل می‌گیرد، به سختی بتواند در شب به خواب برود و در طول روز خستگی و خواب آلودگی را تجربه کند. همچنین، در بعضی موارد، فرد ممکن است بیش از حد به خواب برود و با این حال همچنان احساس خستگی و بی انگیزگی داشته باشد. این تغییرات در الگوی خواب، ممکن است بر تعادل هورمونی بدن تاثیر بگذارد و باعث بروز مشکلات جدی‌تری مانند اختلالات روانی و فیزیکی شود.

مشکل در تمرکز

فرد ممکن است به دلیل احساس خستگی و ناراحتی مداوم، دچار افت عملکرد شده و نتواند با تمرکز به کارهایی که در آن‌ها نیاز به تمرکز دارد، بپردازد. همچنین، ممکن است به دلیل ناراحتی و استرس مداوم، فرد نتواند به درستی تصمیم بگیرد و به دلیل افت عملکرد شناختی، اطلاعات را به درستی در ذهن خود ذخیره نکند و یادآوری نکند. این مشکلات می‌تواند در زندگی روزمره و کاری فرد تاثیر بگذارد و باعث بروز مشکلات بیشتری شود.

افکار مرگ یا خودکشی

در این حالت، فرد ممکن است به دلیل احساس ناامیدی و پوچ انگاری، فکرهایی در مورد مرگ و خودکشی داشته باشد و به طور مداوم این فکرها در ذهنش تکرار شوند. این فکرها ممکن است باعث شدید شدن افسردگی و اضطراب شود و در برخی موارد ممکن است به خودکشی منجر شود. اگر این فکرها در ذهن فرد تکرار می‌شوند، بهتر است به طور مستقیم با پزشک یا روانشناس مشورت کنید. درمان‌هایی مانند مشاوره روان‌شناختی، داروها، و یا درمان های دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا با این علائم مقابله کنید و بهبود یابید. در موارد اضطراری، باید به سرعت به پزشک یا مراکز اورژانسی مراجعه کنید.

علائم فیزیکی

بله، علائم افسردگی ممکن است به صورت فیزیکی نیز ظاهر شوند. برخی از علایم فیزیکی شامل سردرد، درد شکم، درد عضلانی، خستگی مزمن، افزایش یا کاهش وزن، خشکی دهان، تنگی نفس، تعریق شدید، تغییرات در فشار خون، ناراحتی در گردش خون، بی‌حالی، افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های فیزیکی است. این علائم ممکن است ناشی از اختلالات شیمیایی در مغز باشند که باعث تحریک سیستم عصبی و دستگاه اندوکرین می‌شوند. بنابراین، درمان این علائم به کمک متخصصین مرتبط مانند پزشک عمومی، متخصص اعصاب و روانشناس ممکن است لازم باشد.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 21 اسفند 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.