علت شکستن دندان پوسیده و سالم + روش های درمان

علت شکستن دندان

علت شکستن دندان آسیاب علت شکستن دندان پر شده درمان شکستن دندان شکستن دندان جلو شکستن دندان پوسیده علت شکستن دندان مصنوعی علت شکستن دندان عقل شکستن دندان جلو از ریشه

شکستگی و پوسیدگی دندان‌ها اغلب در دندان‌هایی با پرکردگی‌ها یا درمان‌های ریشه‌ای رخ می‌دهد، که می‌تواند ناشی از فشار بیش از حد یا حساسیت‌های دندانی باشد. حساسیت به دما و مواد شیرین می‌تواند به ترک‌خوردگی منجر شود که در نهایت به شکستگی‌های عمیق تبدیل می‌شوند. شکستگی عمودی ریشه، که از تاج تا ریشه ادامه دارد، معمولاً در دندان‌های عصب‌کشی شده یا عفونی دیده می‌شود و می‌تواند باعث خارج شدن دندان شود. موارد علت شکستن دندان بسیار هستند که در این مقاله به شرح کامل این علل می پردازیم.

دلیل شکستن و ترک دندان ها چیست؟

مهم ترین دلایل شکستن دندان ها چیست؟

  • شکستگی و پوسیدگی دندان‌ها
  • عوامل ژنتیکی و بیماری‌های زمینه‌ای
  • عادات غلط دندانی مانند مسواک زدن بیش از حد
  • تأثیر تغذیه و مصرف مواد اسیدی یا شیرین
  • حساسیت دندانی ناشی از تغییرات دمایی
  • شکستگی عمودی ریشه دندان، از تاج تا ریشه
  • دندان قروچه و فرسایش دندان‌ها
  • خطرات ورزش‌های پربرخورد

شکستگی و پوسیدگی

حالت شکستگی های عمیق در دندان هایی که به دلیل پوسیدگی های زیاد متوسل به درمان ریشه شده اند یا دارای پرکردگی هستند بیشتر دیده می شود. همچنین ممکن است فشار وارده به دندان از حد تحمل بالاتر باشد و باعث ترک خوردگی شود که با گذشت زمان این ترک ها به شکستگی های عمیق تبدیل می شوند. در این مورد می توان به شکستگی تاج دندان یا لب پریدگی که از شایع ترین علایم است اشاره کرد.

حساسیت های دندانی

دندان پزشکان اذعان دارند که اگر دچار حساسیت دندانی هستید حتما به فکر درمان آن باشید و سهل انگاری نکنید. گاهی اوقات به دلیل حساسیت به دمای هوا که همان گرمی و سردی است و مواد شیرین ترک هایی بر روی مینای دندان به وجود می آید. در این حال اگر دندان هایتان را روی هم گذاشتید و احساس درد کردید بدانید که ریشه دندان های تان ترک خورده است.

شکستگی عمودی

و اما در شکستگی عمودی ریشه که می تواند از قسمت تاج دندان شروع شود و تا قسمت ریشه دندان ادامه دارد این گونه است که دندان از وسط نصف می شود و این علایم برای دندان هایی که عصب کشی شده اند و یا عفونت دارند متفاوت است. امروزه با پیشرفت مواد ترمیمی خصوصا کامپوزیت ها، دندان ها به طور کامل قابل بازسازی هستند.

شکستگی عمودی ریشه دندان یک پیشامد ناگوار در درمان کانال ریشه است که اغلب سبب خارج کردن دندان می شود. اگر در اثر ضربه، به عصب دندان آسیب وارد شود، ابتدا باید ریشه و سپس دندان را ترمیم کرد در غیر این صورت به مروز زمان دندان تغییر رنگ می دهد و درمان سخت‌ تر می‌ شود اما اگر عصب دندان آسیب ندیده باشد با ترمیم سطحی کاملا قطعه شکسته بازسازی می‌ شود.

تشخیص و درمان به موقع

برای این که بتوانید به تشخیص هر چه بهتر شکستگی های عمودی دندان بپردازید و پیش از آن به پزشک مراجعه کنید به این نکات باید توجه کرد. اگر دندانی عصب کشی شده است و دارای آبسه است امکان دارد که شکستگی در آن رخ دهد در این حالت باکتری ها از قسمت شکستگی به قسمت های ریشه دندان انتقال پیدا می کنند و در آن جا عفونت لثه را ایجاد می کند. چرا که تشخیص به موقع می تواند از تبدیل ترک دندانی به شکستگی های عمیق و دردهای ناشی از آن جلوگیر کند. و همیشه باید توجه داشته باشیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

شکنندگی دندان ها

بسیاری از بیماری‌ های زمینه ای می تواند موجب شکننده شدن دندان‌ ها شود. به عنوان مثال ممکن است شما به طور ژنتیکی و ارثی مینای دندان ضعیف و آسیب‌پذیر داشته باشید. برخی بیماری‌ های ژنتیکی هم می‌ توانند بر جنس لایه داخلی دندان تاثیر گذار باشند.

این عوامل ارثی موجب شکنندگی آسان دندان های شما می شوند. از جمله برخی بیماری ها باید از بیماری‌ های لثه‌ پیشرفته اشاره کرد. در صورتی که بیماری لثه درمان نشود التهابات لثه در اطراف دندان، استخوان ها را تضعیف می‌ کند. این سیر در بدن نیز به همین شکل است که دندان‌ ها هم تحت تاثیر پوکی استخوان و بیماری‌ های کلیوی قرار می‌ گیرند.

عادات غلط دندانی

داشتن برخی عادات غلط در زندگی موجب ضعف دندان‌ ها می‌ شود. مسواک زدن منظم دندان‌ ها بسیار ضروری است اما بیش از اندازه مسواک زدن یا فشار زیاد بر مینای دندان می تواند باعث پوسیدگی و شکستگی شود.

تغذیه

تغذیه افراد و غذا هایی که می‌خورید در سلامت دندان‌ ها تاثیر گذار است. برای مثال خوردن غذاها و نوشیدنی‌ های اسیدی یا شیرین و نوشابه‌ های گازدار موجب ضعف دندان ها می‌ شود. خوردن مداوم میان وعده‌ ها باعث اسیدی شدن محیط دندان می شود و تغییرات ناگهانی دمای دندان ها از سردی به گرمی و یا بالعکس موجب انقباض و انبساط می شود و تمام این عوامل، سبب آسیب هایی بر مینای دندان ها می شود. و اما کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز سبب همین عوامل می شود.

دندان قروچه

با توجه به آمار از هر ۳ نفر، ۱ نفر به دندان قروچه مبتلا است. دندان قروچه فشردن و ساییدن دندان‌ ها به یکدیگر است که به تدریج موجب خوردگی و فرسایش دندان ها خصوصا در سطحی که با آن غذا جویده می شود. آسیب های مینای دندان باعث می شود که با کوچکترین فشار، دندان ها دچار ترک و یا آسیب شوند. البته یک راه برای محافظت های ناشی از دندان قروچه وجود دارد که استفاده از گارد محافظتی از آن نمونه است.

گارد های محافظ دندان برای دندان قروچه

گارد محافظتی یک وسیله پلاستیکی است که مانند روکش روی دندان‌ ها قرار می‌ گیرد و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری می‌ کند. پزشکان برای افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند استفاده از این گارد را در هنگام خوابیدن توصیه می‌ کنند.

ورزش‌های پر برخورد

وارد شدن ضربه به دهان نیز از علت های شکستگی دندان‌ است بنابراین انجام ورزش‌ های پر برخورد خطر شکستگی دندانی را افزایش می‌ دهد. زمین خوردن، برخورد با بازیکنان دیگر و یا اصابت توپ یا راکت با صورت می‌ تواند موجب شکسته شدن یک یا چند دندان شود. اگر شما به ورزش‌ های پر برخورد مانند‌ هاکی، بسکتبال، بیس‌بال و فوتبال امریکایی مشغول هستید بسیار مهم و ضروری است که در هنگام ورزش کردن از گارد های مخصوص دندان استفاده کنید.

پوسیدگی دندان‌ ها

باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی دندان‌ ها اسیدی تولید می‌ کنند که باعث خوردگی مینای دندان و تغییر رنگ آن می‌ شود. در نتیجه دندان‌ هایی که جرم و پلاک دارند به احتمال بسیار بیشتری شکسته می‌ شوند چرا که باکتری ها می‌ تواند به بخش داخلی دندان نفوذ کند. البته باید گفت که اگر ریشه دندان شما عفونت کرده است لازم به عصب‌ کشی است و باید روی دندان شما روکش قرار داده شود تا از شکسته شدن دندان در آینده پیشگیری به عمل آید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 6 اسفند 1402

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.