علائم کیسه صفرا در زنان و مردان + روش های درمان

علائم کیسه صفرا

بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا علائم کیسه صفرا پر شده علائم درد کبد و کیسه صفرا علائم کیسه صفرا در مردان علائم کیسه صفرا در زنان نی نی سایت علائم پر شدن کیسه صفرا در زنان عفونت کیسه صفرا چه علائمی دارد التهاب کیسه صفرا خطرناک است

کیسه صفرا یک عضو کوچک گلابی شکل در بدن است که در قسمت زیر کبد قرار گرفته و توسط مجراهایی به کبد، روده و معده متصل شده که هنگام صرف غذا و زمانی که مواد غذایی به معده وارد می شوند کبد شروع به تولید صفرا می کند. صفرای تولید شده از طریق مجاری موجود به سمت کیسه صفرا منتقل می شوند و در داخل آن ذخیره می شود. حال، صفرا مایعی زرد رنگ است که به میزان زیادی به گوارش چربی و کربو هیدرات کمک می کند. در واقع این مایع که در داخل کیسه صفرا انباشته شده از طریق مجرای مشترک بین کیسه صفرا و روده به روده باریک می ریزد و مقدار زیادی از صفرا توسط روده باریک جذب می شود و مقدار کمی از طریق مدفوع دفع می شود.

علت کیسه صفرا

صفرا چیست؟

صفرا یکی از خلط های چهارگانه بوده و وجود آن در بدن ضروری است. ترکیبات اصلی آن از کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی است. از وظایف صفرا در بدن باید به رقیق کردن خون و کمک به حرکت راحت تر آن در درون رگ ها اشاره کرد. همچنین صفرا باعث ایجاد اشتها می شود و به هضم چربی ها کمک می کند و با ورود به روده احساس دفع را به وجود می آورد. صفرا اگر کم باشد موجب ضعیف شدن نبض و کاهش نشاط می شود.

خارج کردن کیسه صفرا

در حقیقت انسان بدون کیسه صفرا هم می تواند به زندگی خود ادامه دهد. چرا که حتی بدون وجود کیسه صفرا قادر به ذخیره صفرای اضافی تولید شده در بدن خواهد بود. به همین دلیل است که هنگام بروز مشکلاتی از قبیل سنگ کیسه صفرا یا بیماری های دیگر، پزشک اقدام به جراحی و درآوردن کیسه صفرا از بدن می کند. در چنین شرایطی، مجاری صفراوی گشاد می شوند و کار کیسه صفرا را به عهده می گیرند.

بیماری های شایع کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا

اگر به هر دلیلی میزان صفرا و چربی بیش از حد باشد کریستال هایی از جنس کلسترول در داخل کیسه صفرا تشکیل می شوند و به مرور به هم می پیوندند و تشکیل سنگ را می دهند. این سنگ ها با اندازه های متفاوتی است که از سنگریزه گرفته و تا به اندازه یک توپ گلف رشد می کنند و کار این سنگ ها این است که به سمت مجاری صفراوی حرکت می کنند و عفونت و التهاب را به وجود می آورند که این بیماری از شایع ترین بیماری های کیسه صفرا است که به هنگام دفع این سنگ ها عوارضی چون تهوع و دردهای شدید به همراه است.

سرطان کیسه صفرا

این نوع سرطان می تواند به سایر اعضای بدن نیز منتقل شود و خطرات جبران ناپذیری را به بار آورد. البته این نوع سرطان از دسته بیماری هایی هاست که در صورت تشخیص به موقع، قابلیت درمان دارد که در مقابل باید این نکته را خاطر نشان کرد که متاسفانه از جمله بیماری های خاموش است که بدون علامت پیشرفت می کند.

پارگی کیسه صفرا

در بسیاری از تصادفات رانندگی و یا وارد شدن ضربه های شدید به نواحی شکم و یا وجود التهاب بسیار در کیسه صفرا با پارگی کیسه مواجه می شویم که در همین عارضه است که پزشکان اقدام به خارج کردن کامل کیسه صفرا از بدن می کنند. و باید گفت که اگر در این نوع عارضه سریع به درمان بیمار نینجامد باعث می شود که صفرای درون کیسه در داخل شکم  پخش شود و وارد جریان خون شود که منجر به عفونی شدن خون می شود و به بدن شوک وارد می کند. این عارضه با درد بسیار شدیدی همرا ه است.

عفونت کیسه صفرا

یکی از خطرناکترین بیماری های صفراوی است که اگر به سرعت تشخیص داده نشود می تواند منجر به مرگ بیمار شود. عفونی شدن کیسه صفرا معمولا به دلیل گیر کردن سنگ در مجاری صفراوی اتفاق می افتد و با تب، احساس درد در ناحیه شکم، تنگی نفس و مشکلات گوارشی همراه است.

آگاهی از بیماری های کیسه صفرا

اسکن مجاری صفراوی

اسکن HIDA که طی آن ماده رنگی را داخل وریدی به درون کیسه صفرا تزریق می کنند. اگر مشکل بازگشت صفرا از کیسه صفرا به کبد وجود داشته باشد از طریق اسکن مشخص خواهد شد.

کلانژیوپانکراتوگرافی

کلانژیوپانکراتوگرافی که به دو روش رتروگراد آندوسکوپی و یا رزونانس مغناطیسی انجام می شود و می تواند تصاویری واضح از درون کیسه صفرا و اندام های مرتبط با آن را در بر داشته باشد.

آندوسکوپی

آندوسکوپی که طی آن یک دوربین به داخل روده و کیسه صفرا فرستاده می شود تا عکسبرداری انجام شود.

سونوگرافی

سونوگرافی شکمی که آسان ترین راه جهت تشخیص بیماری های صفراوی است.

علائم بیماری

انواع بیماری های کیسه های صفرا دارای علایم مشترکی هستند که می توان آن ها را تشخیص داد و هر چه سریعتر علت درد را شناسایی کرد. به این شرح است:

درد در ناحیه شکم

باید گفت که رایج‌ ترین علایم کیسه صفرا در زنان است. یکی از نشانه های مهم بیماری های کیسه صفرا درد است. این درد عمدتا در بخش میانه تا بالای سمت راست شکم است و می‌ تواند خفیف و متناوب یا کمی شدید و مکرر باشد. همچنین در برخی مواقع درد می‌ تواند شروع به انتشار به سایر قسمت‌ های بدن کند که شامل پشت کتف ها و قفسه سینه است.

تهوع و استفراغ

تنها بیماری های مربوط به کیسه صفرا است که حالت تهوع و استفراغ شدید، رفلاکس اسید و گاز معده را منجر می شود.

تب و عرق کردن بدن

همیشه تب و تعریق های زیاد نشان از وجود عفونت در بددن دارد. لرز یا تب غیر توجیه ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شما عفونت دارید. اگر شما عفونت دارید، نیازمند درمان هستید پس قبل از آنکه عفونت به سایر بخش های بدن منتقل شود در صدد درمان آن باشید.

کار کردن شکم

کارکرد بیش از ۴ بار در روز روده برای حداقل سه ماه به این منظور که این اسهال ها مکرر باشد ممکن است نشان‌ دهنده بیماری کیسه صفرا مزمن باشد.

رنگ پوست بدن

پوستی که به زردی متمایل باشد غالبا نشان‌دهنده گرفتگی کیسه صفرا یا علت سنگ کیسه صفرا در مجرای صفراوی است. مجاری صفراوی کانالی است که از کیسه صفرا به روده باریک وارد می‌شود و در صورت بروز مشکل فرد را دچار اصطلاحا یرقان می کند.

رنگ مدفوع

مدفوع به رنگ روشن‌ تر و ادرار تیره، نشانه‌ های احتمالی از گرفتگی مجرای صفراوی هستند.

درمان کیسه صفرا

در وهله اول برای کاهش دردهای کیسه صفرا از مسکن برای کاهش آثار آن استفاده خواهند کرد. همچنین بسیاری از افرادی که تنها یک یا دو بار درد ناشی از سنگ کیسه صفرا را تجربه می‌کنند نیازی به درمان پزشکی ندارند. قرقره کردن نمک صفرا، روش دیگری برای رفع علائم جزیی کیسه صفرا به شمار می‌رود.

اما اگر درد ناشی از سنگ کیسه صفرا مزمن باشد به درمان های دیگر می پردازند:

🟢 مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت کیسه صفرا در نتیجه انسداد لوله صفرا

🟢 عمل کیسه صفرا به‌ عنوان یک روش درمان قطعی برای انواع درد کیسه صفرا که رایج‌ترین نوع آن، عمل لاپاراسکوپی است و در آن کیسه صفرا به‌ طور کامل برداشته می‌ شود.

🟢 کیموتراپی و پرتودرمانی برای درمان سرطان کیسه صفرا و پیشگیری از عدم بازگشت سرطان

🟢 لیتوتریپسی یا سنگ‌شکنی که با ارسال امواج پرانرژی از دستگاه به دیواره شکم و شکستن سنگ کیسه صفرا همراه است.

🟢 مصرف داروی اورسودیول برای تحلیل کلسترول در سنگ کیسه صفرا

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در شنبه 26 آذر 1401
مطالب مرتبط
علت حرارت بالای بدن در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت حرارت بالای بدن در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت حرارت بالای بدن داغ شدن بدن می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما حرارت بالای بدن بدون تب و عوامل بیرونی را باید مورد بررسی قرار داد تا بدن با مشکلات …

درمان عفونت مثانه در منزل: برای عفونت ادراری چی بخوریم؟

درمان عفونت مثانه در منزل: برای عفونت ادراری چی بخوریم؟

درمان عفونت مثانه در دنیای پرمشغله امروز، سلامتی و تندرستی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. عفونت مثانه یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد، به خصوص زنان، با …

درمان گرفتگی و اسپاسم عضلانی در منزل با روش‌های ساده!

درمان گرفتگی و اسپاسم عضلانی در منزل با روش‌های ساده!

درمان گرفتگی و اسپاسم عضلانی بدون شک، برای همگی ما پیش آمده است که به طور ناگهانی درد و انقباض شدیدی در برخی از عضلات بدن خود مثل کتف، ساق پا، گردن، …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.