علت صدا دادن گوش چپ و راست + روش های درمان

علت صدا دادن گوش

علت صدا دادن گوش چپ علت صدا دادن گوش راست درمان صدا دادن گوش چپ انواع صدا در گوش علت صدا دادن گوش نی نی سایت علت انعکاس صدا در گوش علت صدای باد در گوش چپ علت صدای موج دریا در گوشهمگی ما ممکن است برخی اوقات شنیدن صداهای غیرمعمول را تجربه کنیم. مانند شنوایی گنگ و نامفهوم، وزوز گوش، صدای تق تق، صدای خش خش و یا زنگ زدن از جمله این اصوات محسوب می شوند. در این مقاله سعی می کنیم به بررسی علت صدا دادن گوش و چرایی ایجاد این مشکل بپردازیم.

دلیل صدا دادن گوش

وزوز گوش

به احساس صدای زنگ زدن گوش وزوز گوش گفته می شود که این وضعیت شایعی در بین عموم مردم است. وزوز گوش بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری زمینه ای مانند از دست دادن شنوایی به خاطر کهولت سن، آسیب گوش یا اختلال سیستم گردش خون را شامل می شود. اگر چه وزوز گوش آزار دهنده است ولی معمولا نشانه وضعیت جدی ای نیست با این که وزوز گوش با افزایش سن تشدید می شود اما بسیاری از افراد می توانند از طریق درمان آن را بهبود ببخشند.

علائم صدا دادن گوش

در این وضعیت زمانی که هیچ صدای خارجی وجود ندارد اما فرد احساس می کند که صدا می شنود به این علایم می توانید توجه کنید: صدای زنگ، ویبره، فشفش کردن، زمزمه که این صدای خیالی از آرام تا بلند متغیر است و فرد این صدا را با هر دو گوش یا یکی می تواند بشنود. در برخی موارد مشاهده شده است که صدا آنقدر بلند است که توانایی تمرکز را از فرد می گیرد و با صداهای بیرونی اختلال ایجاد می کند. اما این صدای وزوز یا می تواند دایمی باشد و یا فروکش کند.

علل صدا دادن گوش

یکی از علت های شایع بروز وزوز گوش آسیب به سلول گوش میانی است. موهای کوچک و ظریف گوش میانی متناسب با فشار موج صدا حرکت می کنند و این حرکت باعث تحریک سلول ها برای فرستادن سیگنال الکتریکی از عصب شنوایی به مغز می شود و باعث می شود که مغز این سیگنال را به عنوان صدا بشناسد. اگر موهای گوش میانی خم شود یا بشکند و یا از بین برود سیگنال الکتریکی را به صورت تصادفی به مغز می فرستد و باعث وزوز گوش می شود.

مشکل در اعصاب گوش

از جمله دیگر عوامل بروز وزوز گوش می توان به اختلال شنوایی، آسیب ها و مشکلاتی که روی اعصاب گوش یا مرکز شنوایی مغز تاثیر میگذارد اشاره کرد. از جمله علت های شایع دیگر می توان به از دست دادن شنوایی به خاطر بالا رفتن سن، انسداد گوش ها به دلیل گرفتن جرم، خشک شدن استخوان های گوش میانی اشاره کرد که معمولا این وضعیت در اثر رشد غیرعادی استخوان رخ می دهد و جزو عوامل موروثی است. انواع تومورها و جراحت های سر و گردن و بیماری های خاص نیز می تواند باعث شنیدن صدای وزوز در گوش شود.

جرم گیری

جرم گیری گوش و درمان بیماری های زمینه ای و سرکوب صداهای بلند اطرافتان می تواند به از بین رفتن صدای وزوز در گوش کمک شایانی داشته باشد.

تق تق کردن گوش

یکی دیگر از اصوات غیر معمول می تواند صدای تق تق باشد. تق تق گوش، اغلب با صدایی که بعد از ریختن شیر روی یک ظرف برنج ایجاد می شود، مقایسه می شود. شیپور استاش لوله ای کوچک و باریک است که این مجرای باریک، گوش میانی را به قسمت پشت بینی و حلق فوقانی وصل می کند. در هر گوش، شیپور استاش مجزایی وجود دارد.

لوله های استاش

لوله های استاش وظیفه یکسان نگاه داشتن فشار بین گوش میانی و محیط بیرون و تخلیه مایعات از گوش میانی و جلوگیری از ایجاد عفونت در گوش میانی را بر عهده دارند. لوله های استاش به طور معمول بسته اند و خمیازه، جویدن یا بلع می تواند باعث باز شدن این مجاری شود و اما ممکن است هنگام سفر با هواپیما باز بودن آنها را احساس کنید. اختلال عملکرد شیپور استاش هنگامی اتفاق می افتد که این لوله ها به درستی باز یا بسته نشوند و همین مساله است که می تواند صدای تق تق گوش را ایجاد کند.

اختلال در شیپور استاش

عوامل متعددی باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش می شوند که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم: عفونت هایی مانند سرماخوردگی یا سینوزیت، پولیپ بینی، تومورهای بینی، آلرژی، بزرگ شدن لوزه ها و مواد تحریک کننده مانند دود سیگار و یا قلیان و یا آلودگی های هوا.

درمان خانگی تق تق گوش

به گوش های خود شوک وارد کنید، فضای بینی را شستشو دهید، جرم گوش را برطرف کنید، از داروهای OTC جهت کاستن التهاب گوش استفاده کنید مانند آنتی هیستامین ها. نقاط بالایی و پایینی گوش را ماساژ دهید.

توصیه های کاربردی

🟢 از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند خودداری کنید.

🟢 به سر و صداهای موجود در سر و گوش بی توجه باشید.

🟢 از مصرف بی رویه قهوه، چای و نوشابه و در کل مواد کافئین دار خودداری کنید.

🟢 مقدار مصرف نمک را در وعده های روزانه کاهش دهید تا در عملکرد گردش خون شما اختلالی ایجاد نشود.

🟢 فشار خون خود را تنظیم کنید، خصوصا کسانی که دارای پرفشاری هستند.

🟢 استراحت و خواب کافی را سرلوحه خود قرار دهید.

صدای در گوش برای اولین بار

افراد برای بار اول که با شنیدن صداهایی در گوش خود مواجه می شوند احساس ترس می کنند و به چکاب اندام داخلی متوسل می شوند و وقتی که بیماری زمینه ای را یافت نکردند بیشتر نگران می شوند که نکند باید با این مساله دائما دست و پنجه نرم کنند در صورتی که این یک حس جدید است و شما باید به خودتان زمان بدهید تا به این مساله عادت کنید تا جایی که محلی از اعراب برایتان نداشته باشد. تاجایی این مرحله پیش می رود که دیگر این صداها را نمی شنوید در صورتی که وجود دارند.

به این نکات توجه کنید

در موقع قرار گرفتن در معرض صداهای بلند مانند چکش زدن، ماشین آلات و موتورهای سنگین و پر سر و صدا، نواختن مکوزیک های زنده که با گوش شما فاصله چندانی ندارند از گوش های خود مراقبت کنید. اگر در مکانی کار می کنید که مدام در معرض صداهای ناهنجار هستید بهتر است که از گوش گیر استفاده کنید تا از ورود بدون واسطه صدا به مجراهای گوش و شنیدن مدام و یکنواخت صداها جلوگیری کنید. برای حواس پرتی در صورت بروز صداهای گوش می توانید با دیگران مشغول صحبت شوید، از یک سمعک استفاده کنید و یا بر روی صداهای زمینه متمرکز شوید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در شنبه 26 آذر 1401
مطالب مرتبط
علائم کبد چرب در زنان + از اختلال در قاعدگی تا خستگی

علائم کبد چرب در زنان + از اختلال در قاعدگی تا خستگی

علائم کبد چرب در زنان با توجه به شرایط دنیای امروز که تحت تاثیر سبک زندگی شلوغ و مدرن قرار گرفته، استرس و بی‌تحرکی به عنوان دو عامل تعیین‌کننده در تحولات سلامتی …

درمان فوری سردرد شدید + برای سردرد شدید چه بخوریم!

درمان فوری سردرد شدید + برای سردرد شدید چه بخوریم!

درمان فوری سردرد شدید سردرد، این عارضه‌ی شایع و آزاردهنده، تقریباً برای هر فردی در طول زندگی‌اش پیش می‌آید و از این رو، اهمیت یافتن راه‌حل‌هایی برای درمان فوری سردرد شدید افزایش …

درمان تنبلی تخمدان در خانه با روش های سنتی و ساده!

درمان تنبلی تخمدان در خانه با روش های سنتی و ساده!

درمان تنبلی تخمدان در خانه سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، که در اصطلاح عامیانه به آن تنبلی تخمدان گفته می‌شود، یکی از معمول‌ترین اختلالات هورمونی در میان زنان در سنین باروری به شمار می‌رود. …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.