علت جوش روی بینی مردان، زنان و کودکان + درمان فوری

علت جوش روی بینی

درمان سریع جوش روی بینی علت جوش روی بینی مردان علت جوش روی بینی نی نی سایت ایا جوش روی بینی خطرناک است علت جوش روی بینی در طب سنتی علت قرمزی و جوش روی بینی علت جوش روی بینی کودکان علت جوش روی بینی و پیشانی

به طور کلی جوش ها به دلیل تجمع چربی، سلول‌های مرده و باکتری‌ ها ایجاد می‌ شوند. با توجه به این که غدد چربی ساز در نواحی مرکزی صورت قرار دارند، بینی یکی از نقاط مستعد جوش محسوب می شود که می‌ تواند زیبایی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. و در ناحیه بینی منافذ پوست بزرگ‌ تر هستند و در نتیجه احتمال مسدود شدن آن‌ ها توسط باکتری‌ ها و سلول‌ های مرده پوست بیشتر است و باید گفت که جوش روی بینی بسیار می تواند خطرناک باشد. برای مطالعه مقاله “علت جوش روی بینی” در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

دلیل جوش بینی

انواع جوش های بینی

جوش روی بینی اغلب از نوع جوش‌ های غیرالتهابی سرسیاه و سرسفید هستند. در مرحله تخلیه و پاکسازی پوست، جوش‌ های سرسیاه و چربی اضافه پوست خارج می‌ شود و در نتیجه درمان جوش سرسیاه بینی نیاز به نسخه پزشک ندارد، اما جوش‌ های سرسفید بینی کمی سخت‌ تر تخلیه می‌ شوند. جوش‌های التهابی اصولا قرمز رنگ و چرکی هستند. برای درمان جوش‌ های بینی تشخیص نوع جوش‌ ها و تراکم آن‌ ها مهم است. معمولا جوش‌ های بینی دردناک هستند و حتی با دستکاری کردن آن‌ ها قادر به تخلیه جوش نخواهیم بود زیرا که در عمق بیشتری بوده و به دلیل وجود کیست مقاوم هستند. درمان داخلی این جوش‌ ها و کنترل ترشح چربی از آن ها با مصرف قرص روآکوتان در یک دوره حداقل سه ماهه انجام می شود اما باید به اثرات و عوارض جبران ناپذیر این قرص ها بر روی کبد نیز اشاره کرد.

پیشگیری ها

برای پیشگیری از جوش روی بینی می‌ توانید از انواع ماسک‌ های صورت استفاده کنید. همچنین باید از پوست در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت کنید. برای این منظور، ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و در صورتی که می دانید پوست شما مستعد جوش است باید از کرم های فاقد چربی و یا آن دسته از کرم هایی که از SPF (فاکتور محافظت از نور خورشید) های پایین تری برخوردارند استفاده کرد. اما پس از اینکه با جوش روی بینی مواجه شدید بهتر است که این اصول را رعایت کنید:  شستشوی صورت با آب ولرم و پاک‌ کننده مناسب، استفاده از بخور گرم برای مرطوب کردن پوست و بیرون کشیدن روغن اضافی، استفاده از یخ برای کاهش تورم و التهاب پوست، استفاده از پاک‌کننده‌ های صورت دارویی و با این موارد می توانید از میزان التهاب جوش بینی بکاهید.

شستشوی صورت

صورت خود را ۲ بار در روز با یک شوینده ملایم مبتنی بر ژل بشویید. برای از بین بردن کثیفی و روغن اضافی از تونر استفاده کنید.

استفاده از مرطوب کننده

یک مرطوب کننده که برای نوع پوست شما طراحی شده است تضمین می کند که پوست شما به درستی هیدراته شده تا غدد چربی شما بیش از حد تحت فشار قرار نگیرند.

ماسک خاک رُس

یک یا دو بار در هفته از ماسک خاک رس استفاده کنید که این کار به خلاص شدن از منافذ باز و مسدود شدن آنها بر روی بینی کمک می کند.

کرم ضد آفتاب

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب هنگام خروج از خانه به بهبود روتین پوستی شما کمک می کند. چرا که قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان و چین و چروک پوست را افزایش می دهد، بلکه می تواند پوست شما را خشک کرده و تولید چربی در منافذ شما را افزایش دهد.

ارتباط جوش بینی و کبد

اولین اقدام پزشکان پوست و مو برای تشخیص و درمان جوش آزمایش کبد است. کبد یک ارگان داخلی بدن است که وظیفه دفع سموم بدن و تجزیه چربی ها را بر عهده دارد. بنابراین وقتی که در کبد مشکلی پیش بیاید در این دو فعالیت هم اختلال ایجاد می شود و وظایف کبد به سایر اندام ها منتقل می شود. سموم بدن با از بین نرفتن اولین و مهم ترین تاثیری که بر بدن می گذارند ایجاد لک و تیرگی بر روی پوست است اما این راهکاری است که کبد با اختلالی که به آن دچار برای دفع چربی ها استفاده می کند.

سالم نبودن کبد

به این ترتیب تشکیل جوش ها چربی بر روی منافذ پوستی یکی از علایم ناسالمی کبد است که منافذ را بازتر از حد معمول به نمایش می گذارد اما مقع تخلیع این منافذ پوستی را مسدود می کند و باکتری های سطح پوست همراه با سلول های مرده و تمامی آلودگی ها تبدیل به جوش می شوند. واما برای داشتن کبدی سالم پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پر کالری و بالعکس استفاده از میوه و سبزیجات تازه و روغن های گیاهی از اولین اقدامات است.

رگ های مهم اعصاب

باید این نکته را مورد توجه دانست که به دلیل وجود رگ های مهم اعصاب در اطراف بینی به هیچ وجه نباید به جوش های روی بینی و نقطه مثلثی صورت دست زد و در صدد ترکیدن آنها برآمد چرا که خطر پارگی این مویرگ ها وجود دارد. بلکه باید از شوینده های مناسب و خشک کننده های عفونت این جوش ها استفاده کرد و اجازه داد این جوش ها در روند طبیعی از روی بینی محو شوند.

محل جوش بینی

محل جوش در بینی می تواند شرایط سلامتی فرد را نشان دهد: اگر موهای داخل بینی خود را بکنید و یا در اثر بیماری مخاط شما غیر طبیعی شود باعث ایجاد جوش در داخل بینی می شود، بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه موهای داخل بینی را از ریشه اصلاح نکنید.

جوش اطراف بینی

جوش های اطراف بینی نیز می تواند به دلیل مشکلات و نوسانات هورمونی بدن شما باشد.

جوش نوک بینی

اما اگر در ناحیه نوک بینی جوش را مشاهده کردید احتمال زیاد به مشکلات گوارشی دچار هستید که باید در رژیم غذایی خود اصلاحاتی را انجام دهید.

درمان با طب سنتی

ماسک طبیعی

برای از بین بردن جوش روی بینی می توانید از انواع ماسک های خانگی استفاده کنید اما توجه داشته باشید که از موادی که دارای اسیدیته بالا هستند به طور مستقیم بر روی پوست صورت خود استفاده نکنید چرا که باعث خشکی بیش از حد پوست شما می شود.

ماسک خاک رس

یکی از این ماسک ها که بسیار تاثیر گذار است ماسک خاک رس است که می توان از خاک رس بهداشتی همراه با آبلیمو، خمیری را تهیه کرد و به روی جوش ها زد.

ماسک ذغال و ماست

ماسک ذغال فعال و ماست که باید این ماده را از عطاری ها تهیه کرد و با ماست ترکیبی را ساخت و بر روی جوش ها استفاده کرد.

روش شستشوی ماسک

این نکته را باید بگوییم که برای شستشوی انواع این ماسک ها از روی پوست باید از آب ولرم و حوله نرم استفاده کرد تا آسیب دیگری به پوست وارد نشود و آلودگی جوش به مناطق دیگر نفوذ پیدا نکند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 24 آذر 1401
مطالب مرتبط
علائم استرس عصبی و بیش از حد در زنان و مردان

علائم استرس عصبی و بیش از حد در زنان و مردان

علائم استرس استرس یک واکنش شناختی و فیزیولوژیکی طبیعی در برابر تحریکاتی است که به عنوان تهدید یا فشار درک می‌شوند. این واکنش، یک پاسخ فعال به برخی موقعیت‌های استرس زا مانند …

علت فراموشی و عدم تمرکز + راه های پیشگیری و درمان

علت فراموشی و عدم تمرکز + راه های پیشگیری و درمان

علت فراموشی افراد در هر سنی فراموشی موقت یا فراموشی لحظه ‌ای را تجربه می کنند. فراموشی کوتاه‌مدت و موقت طبیعی است و در اغلب موارد جای نگرانی ندارد ولی فراموشی در …

فشار خون نرمال + اندازه فشار خون در سنین مختلف

فشار خون نرمال + اندازه فشار خون در سنین مختلف

فشار خون نرمال سیستم عروقی بدن ما از فشار خون برای حفظ سلامتی عمومی بهره می‌برد. فشار خون نرمال یا طبیعی برای یک انسان بزرگسال سالم عموما حدود ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است، …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.