علت پف زیر چشم در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت پف زیر چشم

علت پف زیر چشم در زنان درمان قطعی پف زیر چشم قرص برای پف زیر چشم پف زیر چشم و کلیه علت پف زیر چشم کودکان علت پف زیر چشم در صبح علت پف زیر چشم مردان پف زیر چشم و قلب

در هر سنی که باشید به پف زیر چشم و تشکیل حلقه ها و یا گودی های سیاه زیر چشم حساسیت نشان می دهید چرا که این عارضه هم سن شما را بیشتر از حد معمول نشان می دهد و هم افتدگی چشم و از دست دادن زیبایی صورت را منجر می شود. حال به تعریفی از این عارضه می پردازیم. باید گفت که تورم و پف کردگی بافت های اطراف چشم که به دلیل تجمع بیش از حد مایع در پوست اطراف چشم است، پف زیر چشم می گویند. همچنین بافت‌های اطراف چشم و برخی از ماهیچه‌های پشتیبان پلک‌ها ضعیف می‌شوند و پس از آن چربی طبیعی حمایت‌کننده از چشم به داخل پلک‌های پایینی منتقل می شود و باعث می‌شود پلک‌ها پف‌کرده به‌ نظر بیایند. چرا که پوست اطراف چشم نازک ترین پوست در بدن است و هر گونه تورم و تغییر رنگ آن خیلی زود نمایان می شود. اما ظهور این عارضه تنها به دلیل سنین بالا و جهت زیبایی صورت مورد بررسی قرار نمی گیرد بلکه این عارضه می تواند دلیل بر وجود بیماری در بدن نیز باشد. چرا که ممکن است این عارضه در سنین کودکی و جوانی نیز رخ بدهد.

نابودی پف زیر چشم

دلایل پف زیر چشم

پف و یا ورم زیر چشم می تواند از دلایلی نشات بگیرد که ذکر آنها در این مجال می گنجد:

🟢 بیماری های  ویروسی که می توانند باعث ایجاد ورم چشم در مراحل اولیه عفونت شوند.

🟢 خواب بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف چشم شود.

🟢 مصرف مقدار زیاد غذاهای شور و پرنمک می تواند منجر به حبس مایعات در بدن شود.

🟢 الکل که می تواند باعث کم آبی بدن و در نتیجه بروز این عارضه شود.

🟢 مصرف دخانیات که می تواند سبب اختلال هورمونی شود.

التهاب در اطراف چشم ها

گریه چشم ها را تحریک می کند و موجب التهاب مویرگی موقت می شود و همچنین می توان از انسداد یا اختلال در عملکرد غدد اشکی که باعث التهاب در اطراف چشم ها می شود نیز نام برد.

زائده های چشمی

گل مژه یا برآمدگی های کوچک، قرمز و دردناک که در وهله اول شبیه به جوش بوده و در لبه خارجی یا داخلی پلک دیده می شوند. ذرات گرد و غبار یا چربی می توانند غدد چربی اطراف چشم را مسدود کنند و سبب رشد باکتری ها و ایجاد گل مژه شوند.

حساسیت

واکنش های آلرژیک که باعث التهاب مویرگ های در اطراف چشم می شود و اما عوامل بسیاری هستند که فرد می تواند به آنها حساسیت داشته باشد از آن جمله: گرد و غبار، پوسته ریزی حیوانات خانگی، محلول های لنز های آرایشی و یا هر گونه مواد آرایشی که در تماس مستقیم با چشم هستند.

بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک هاست که به دلیل عملکرد نامناسب غدد چربی در مجاری نزدیک به بن مژه ها ایجاد می شود. بلفاریت با پلک های متورم و دردناک مشخص می شود. و می تواند همراه با پوست پلک پوسته پوسته مانند شوره و از بین رفتن مژه ها همراه باشد و امروزه راه درمانی با نام بلفاروپلاستی را پزشکان توصیه می کنند که با یک عمل جراحی می توان تا حد زیادی این عارضه را برطرف کرد.

بالا رفتن سن

افزایش سن به طور طبیعی باعث می شود بدن در طول روز بیش تر آب از دست دهد و این امر می تواند باعث تجمع مایعات شود و در اطراف چشم بیشتر از نقاط دیگر خود را نشان می دهد.

پف زیر چشم در زنان

همانطور که می دانیم یکی از علایم شایع زمان بارداری و قاعدگی زنان بروز و ظهور انواع پف هاست که یکی از شایع ترین آنها می تواند همین پف زیر چشم باشد. این عارضه یک هفته قبل از قاعدگی شروع می شود و تا یک هفته پس از آن نیز ادامه دارد. چرا که تغییرات هورمونی بالقوه در بدن باعث حبس آب در بدن می شود.

کبد و پف زیر چشم

یکی از خطر ناک ترین علل پف زیر چشم می‌تواند مشکلات کبدی باشد. پف بالای چشم ها و زیر ابروها، مخصوصا زمانی که از سنین جوانی پا به میانسالی می گذاریم عموما مربوط به کبد می شود و می تواند نشانه این باشد که کبد نیاز به تصفیه شدن دارد. همچنین پف بین ابروها هم می تواند نشانی از عملکرد ضعیف کیسه صفرا بدهد. اما این بیماری زمینه ای دارای علایم به خصوصی است.

نوشیدن آب زیاد

اگر ورم زیر چشم‌تان فقط صبح‌ها و پس از بیدار شدن از خواب است شاید به این دلیل است که شب گذشته بیش از حد آب نوشیده‌اید. این حالت نشانه ای از این است که کبد برای متابولیسم سموم پروتئین و الکل بیش از حد تحت فشار قرار دارد و در صورت این مشکل می توانید با مصرف مقداری ویتامین های مکمل گروه B12  در صدد کمک به کبد برآیید و پف زیر چشم را با یک مکمل ساده درمان کنید.

زنگ هشدار

اما مواردی هست که همراه با پف و یا ورم زیر چشم است که حاوی زنگ هشدار برای کبد شماست و باید به پزشک مراجعه شود: ورم مچ دست یا پا، ورم لب ها و زردی پاها.

آزمایش خون

اما جهت تشخیص ورم و یا پف زیر چشم که به صورت دائم وجود دارد و خود بخود یا با درمان های خانگی رو به بهبود نمی رود باید از روند زیر پیروی کرد: آزمایش خون به طور خاص برای عفونت و اختلالات تیروئید، آزمایش حساسیت و آلرژی به مواد، در موارد حاد نمونه برداری از پوست و انجام تصویربرداری مثل سی تی اسکن و ام آر آی.

درمان های خانگی پف زیر چشم

🟢 گذاشتن کمپرس آب سرد

🟢 عدم آرایش چشم ها

🟢استفاده نکردن از لنزهای رنگی آرایشی

🟢 رژیم غذایی کم نمک که به سلامت اندام های داخلی بدن نیز کمک می کند.

دستمال گرم

استفاده از دستمال گرم به این شکل که از در ورم اطراف چشم ترشحاتی وجود داشته باشد خصوصا در دسته عفونت های چشمی، می توان با یک دستمال که در آب گرم چلانده شده است برای بهبود این وضعیت به عنوان کمپرس بر روی چشم ها با پلک های بسته استفاده کرد.

ماسک های طبیعی

استفاده از ماسک های خانگی برای چشم ها که می توان به خیارهای حلقه شده و گذاشتن بر روی چشم های بسته و استفاده از چای های کیسه ای خیسانده شده بر روی چشم ها که همگی کمک به کم کردن التهاب چشم ها می کند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در جمعه 25 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.