علت بزرگ شدن شکم در زنان و مردان + روش درمان

علت بزرگ شدن شکم

علت بزرگ شدن شکم مردان چیست علت بزرگ شدن شکم زنان چیست علت ناگهانی بزرگ شدن شکم چیست علت بزرگ شدن شکم دختر چیست علت بزرگ شدن معده و شکم علت بزرگ شدن شکم زنان چیست نی نی سایت علت بزرگ شدن شکم در افراد دیابتی علت بزرگ شدن شکم در طب سنتی

اضافه وزن همیشه مساله مهمی در باب سلامتی افراد بوده است. اما بیشتر از مردان این زنان هستند که بسیار به امر توجه می کنند و گاهی اوقات از علائم افسردگی زنان همین اضافه وزن می باشد.  در این مقاله سعی داریم به بررسی علت بزرگ شدن شکم بپردازیم و در سنین مختلف آن را به چالش بکشیم و خوانندگان این مطلب را با چگونگی ابتلا به این عارضه و چگونگی مقابله آن آشنا کنیم تا شاید قدمی در راه سلامتی افراد باشد.

چاقی شکمی و بررسی علل آن

چاقی در سنین مختلف

در جهان تکنولوژیک امروزه چاقی به گروه خاص و یا سنین خاصی اختصاص پیدا نمی کند بلکه شامل تمام گروه های سنی و هر ۲ جنس انسان می شود و همین امر خود نگران کننده  است. یکی دیگر از این نگرانی ها در دوران پاندمی کرونا بروز کرد که افراد عمدتا خانه نشین شدند و کارهای خود را از منزل پیگیری می کردند و به اصطلاح دور کار شدند چرا که فعالیت نداشتن یکی از عوامل عمده چاقی شکمی محسوب می شود. نشستن های مکرر بر جلوی مانیتورهای کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی تلفن همراه و تلویزیون از مهم ترین عوامل چاقی شکمی در این روزها محسوب می شود.

از راه رسیدن دیگر بیماری ها

چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چربی خون، گرفتگی های عضلانی، رماتیسم، آرتروز و غیره می شود. درست است که دور کاری و کسب در آمد آسایش را به ما هدیه می دهد اما این مساله دو روی یک سکه است که خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت.

غذاهای چاق کننده

خوردن فست فود، بیش از اندازه خوردن و نسوختن کالری ها بر اساس نداشتن فعالیت یکی دیگر از عوامل چاقی های شکمی محسوب می شود. چرا که این افزایش چربی دور شکمی و نشستن و فشار آوردن بر روی همین نقطه شکمی است که باعث افزایش اندازه دور شکم می شود تا جایی که امروزه مشاهده که می کنیم جوانان نیز بیشتر از سنین دیگر دچار چاقی شکمی هستند.

تحرک و ورزش

شکم انسان ها از عضلاتی پوشیده شده است که نگهدارنده اندام درونی شکم است و ورزش نکردن و عدم فعالیت، انجام کارهای نشسته و مصرف کالری بیش از حد نیاز بدن، موجب تجمع چربی در ناحیه شکم می شود و پس از آن شکم حالت اصلی خود را از دست می دهد و چربی ذخیره ای شکم بیش از اندازه طبیعی خواهد شد به این شکل که این چربی ها در بالا و پایین بخش شکمی قرارمی گیرند و از چهره ای ناخوشایند نیز برخوردار هستند. این بافت چربی به یک انبار انرژی تبدیل می شود که بدن تمامی مازاد را در آن ذخیره کرده است در صورتی ما نباید اجازه دهیم این انبار انرژی تولید شود و بدن از چربی های میان بافتی بیشتر استفاده کند و تنها راه دریافت کالری کمتر و ورزش کردن روزانه است.

علل چاقی شکمی

غذاها و نوشیدنی های قندی، الکل، عدم ورزش، مصرف چربی های با ترانس بالا، کمبود مصرف پروتئین، آبمیوه های غیر طبیعی با اسانس بالا، نوشابه، استرس زیاد، نداشتن خواب کافی، باکتری های روده، مصرف کردن فیبر، مصرف فست فود، ژننتیک، آدامس، سس مایونز، سیب زمینی سرخ کرده و صدالبته مصرف بالای کربوهیدرات، غذاهای نفاخ و مصرف مواد غذایی که با لیبل های بدون شکر به فروش می رسند و بیشتر مختص افراد دیابتی هستند.

مواد غذایی مناسب

مصرف پروتئین، حذف روغن های مایع و استفاده از جایگزین آنها به طور مثال روغن نارگیل، روغن کنجد که جزو روغن های گیاهی محسوب می شوند. کاهش استرس، ورزش روزانه، نوشیدن آب کافی و …

نفخ معده

یکی از مهم ترین دلایل چاقی شکم نفخ معده می باشد. اگر متوجه این شدید که شکم شما بزرگ می شود اما به وزن شما افزوده نمی شود مهمترین دلیل آن نفخ معده می باشد. ممکن است به خاطر اسیدیته و یا گاز، نفخ و یا همان باد معده این اتفاق رخ بدهد. برخی از دلایل نفخ معده می تواند بلعیدن هوا هنگام تناول، مصرف بیش از حد مواد کافئین دار، نوشیدنی های الکلی و از همه مهمتر مشکلات معدوی که برگشت اسید معده از مهم ترین آنهاست باشد. چرا که اسید در معده به عنوان یک محافظ برای از بین بردن باکتری ها عمل می کند و وقتی اسید با فرآیند هضم تداخل پیدا می کند و یا مقدار اسید بیشتر از حد نرمال است می تواند منجر به بازگشت و نفخ شکمی شود. یبوست نیز در زمره این مشکلات محسوب می شود که باید درصدد درمان آن برآمد تا بتوان مشکل چاقی شکمی را مرتفع کرد.

زنان و چاقی شکمی

همانطور که تاکید کردیم چاقی شکمی برای زنان بیشتر اهمیت دارد چرا که زنان برای حفظ اندام خود زمان و فرصت بیشتری دارند و نکته مهم تر این که با زایمان این اضطراب به سراغ آنان می آید که با این به همریختگی وضع ظاهری چه باید کرد. البته باید گفت که در یک مرحله دیگر از زندگی زنان، یعنی یائسگی بسیاری از آنها تحت تغییرات هورمونی قرار می گیرند و همین امر باعث کاهش سطح هورمون زنانه و تاثیر بیشتر و ماندگاری بیشتر چربی ها در بدن می شود. بنابراین چاقی شکمی در زنان سالخورده از مهمترین ویژگی های ظاهری محسوب می شود.

چاقی شکم در طب سنتی

از بین بردن چربی های شکم و پهلو در طب سنتی ممکن است کار بسیار دشواری باشد اما امکان پذیراست و راهکارهای متفاوتی دارد. شما می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی دقیق و البته منظم و تجویز شده از سمت یک پزشک طب سنتی از شر چربی های شکمی خلاص شوید. اما با اصلاح عادات غذایی و رفتاری در زندگی نیز می توانید به آرامی به اندامی متناسب برسید و با ادامه دادن همان روند نیز می توانید آن اندام ایده آل را همیشه حفظ کنید..

مواد غذایی مناسب در طب سنتی

مصرف فلفل تند، نوشیدن آب کافی، اضافه کردن دارچین به عنوان یک چربی سوز به غذا، استفاده از سرکه سیب و حتی به صورت استفاده در سطوح شکم و پهلو در زمان استحمام، مصرف چای سبز به عنوان جایگزین چای سیاه که سبب چربی سوزی صبحگاهی می شود البته ذکر این نکته لازم است که کسانی که از افت فشار در خود آگاه هستند در مصرف این نوع چای زیاده روی نکنند. کم کردن استرس های روزانه، استفاده از عرق ها و داروهای گیاهی که متابولیسم بدن را تقویت کنند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در دوشنبه 21 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.