علت درد استخوان در زنان و مردان + روش های درمان

علت درد استخوان

علت درد استخوان و مفاصل

در همین ابتدا به تعریف مختصری از استخوان و مفصل می پردازیم. چرا که این دو دارای دو عملکرد و دو ساختار متفاوت هستند. استخوان یک جسم جامد است که تشکیل دهنده اسکلت جانداران است و تولید گلبول های سفید و قرمز و انباشت املاح معدنی را در بدن بر عهده دارند. اما مفصل که وسیله اتصال یک یا چند استخوان به یکدیگر را بر عهده دارد و این بافت ها وظیفه حرکت استخوان های بدن را عهده دارند. این دو به عنوان اجزایی از بدن، گاهی اوقات دردهایی را نیز متحمل می شوند چرا که با بالا رفتن سن افراد از میزان استقامت استخوان ها کاسته می شود و بافت های مفصلی رفته رفته قدرت خود را نسبت به قبل از دست می دهند. اما هر کدام با بیماری ها و دردهایی متفاوت رو به رو هستند که می توان در برخی اوقات از ابتلا به بیماری های خطرناک در این اعضا بدن پیشگیری کرد، در ادامه با مقاله علت درد استخوان با ما همراه باشید.

تشخیص بیماری های استخوان و مفاصل

دردهای استخوانی و مفصلی

دردهای استخوانی گاها از دردهای مفصلی قابلیت تشخیص بیشتری دارد چرا که در معرض دید است و با اندک دردی می توان از بروز علت خبردار شد مانند شکستگی ها یا از جا در رفتن های استخوانی. اما گاها این دردهای استخوان از منشا دیگری است که باید به مفاصل اشاره کرد. درد مفاصل عمدتا در استخوان ها می پیچد و قدرت تشخیص را سخت می کند. تحریک اعصاب حسی مفاصل می تواند درد را در قسمتی از بدن بروز نماید که بسیار از مرحله درد اصلی دورتر باشد. بنابراین برای تشخیص باید به پزشک مراجعه شود.

علت دردهای استخوانی

در این موارد که برمیشماریم علت دردها به وضوح قابل تشخیص است و در نتیجه درمان نیز آسان تر است. از آن جمله: تصادفات رانندگی و برخورد هر نوع ضربه به اندام بدن

🔴 حوادث ورزشی

🔴 سقوط از ارتفاع

🔴 کاهش تراکم استخوان یا آسیب به بافت استخوان

🔴 کمبود مواد معدنی و ویتامین

عکس برداری

گاهی اوقات این ضربات شدید و گاها مکرر ممکن است موجب خونریزی در محلی از استخوان ها شود که در این موارد با ام آر آی می توان این مشکل و محل دقیق آن را تشخیص داد. برای دیگر موارد از آزمایشاتی چون رادیو گرافی و سی تی اسکن استفاده می شود.

پوکی استخوان و درد آن

این مورد در محدوده ای از استخوان که دچار این عارضه شده است درد را ایجاد می کند و موجب ضعف استخوان می شود. در بیماری دیگر به علت کمبود کلسیم و ویتامین دی دردی در استخوان پدیدار می شود که این دو نوع بیماری تنها با آزمایشاتی پیشرفته قابل تشخیص است. با آزمایش های پاراکلینیکی می توان علل مختلف دردها و عفونت های استخوانی را تشخیص داد که همین عفونت ها خود باعث دردهای استخوانی می شود. که تشخیص عفونت های استخوانی در مراحل حاد بسیار راحت  تر از مراحل مزمن است.

سرطان استخوان

تهاجم سلول های سرطانی موجب درد در استخوان ها می شود و اما سرطان استخوان ممکن است اولیه باشد و منشا آن از خود استخوان باشد. در بعضی موارد هم سرطان استخوان از متاستاز (گسترش سلول های سرطانی) ناحیه ای دیگر است و البته باید خاطر نشان شد که سرطان های دیگر مثل لوسمی نیز می تواند باعث دردهای استخوانی شود.

اختلال جریان خون و درد استخوان

وقتی به علتی خونرسانی در استخوان ها دچار اختلال شود و یا متوقف شود استخوان دچار درد می شود و این درد استخوان می تواند کم و یا زیاد شود.

درد استخوان و بانوان

خانم ها در دوران PMS (قاعدگی) بیشترین حد کمبود استروژن رادر بدن تجربه می کنند که این سطح پایین باعث می شود فرد درد را در درجه ای بالاتر از حد طبیعی تجربه کند. و اما کوچکترین ضربه در ناحیه ای از بدن که با استخوان ها در تماس است شدت درد بیشتری را برای خانم ها به همراه دارد و از آنها می توان به عنوان دردهای قاعدگی نیز نام برد.

درد استخوان در دوران بارداری

درد در استخوان لگن در زمان بارداری خانم ها از مشکلات رایج در دوران بارداری است که از علائم دیگر آن می توان به درد در مفاصل لگن، درد در استخوان رحم نیز اشاره کرد. این دردها تا زمان پس از زایمان نیز ادامه دار خواهد بود و در زمان زایمان نیز به شدت افزایش می یابد. اما در این مورد می توان به درمان های زیر اشاره کرد: درمان های دستی برای حرکت مفصل، فیزیوتراپی، تمرین در آب، تمرین جهت تقویت عضلات لگن

تشخیص

پزشکان جهت تشخیص دردهای استخوانی ابتدا سوالاتی را از بیمار در جهت هر بهنر روشن شدن مشکل می پرسند و سپس اقدام به انجام آزمایشات برای تشخیص صحیح تر می کنند. آزمایش خون که در آن می توان به کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و علایم سرطان پی برد همچنین عفونت ها و اختلالات غدد نیز در این آزمایش قابل تشخیص است.

عکس های پزشکی

سی تی اسکن، رادیو گرافی، ام آر آی و عکس از استخوان از دیگر مواردی است که می توان جراحات و تومورهای موجود را تشخیص داد.

تست های پزشکی

تست های ادرار می تواند اختلالاتی که در مغز استخوان رخ می دهد را نیز مورد بررسی قرار دهد و در برخی موارد پزشک چندین تست و آزمایش را با هم درخواست می کند تا هر چه سریعتر به تشخیص بپردازد.

پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا به دردهای طاقت فرسای استخوان و مفاصل در سنین باید از سنین پایین تر شروع به استفاده از کلسیم، مکمل های ویتامین دی، ورزش های روزانه و استفاده از مواد مغذی و دانه های چرب مانند مغزیجات که برای پوکی استخوان به شدت توصیه می شود، استفاده کرد تا از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل آورد. ورزش کردن های روزانه باعث می شود از اضافه وزن های بی مورد نیز کاسته شود که عموما همین اضافه وزن ها باعث جابجایی مفاصل و فشارهای بیش از حد به استخوان می شود که همین امر دردهای استخوان را به بار می آورد.

درمان درد استخوان

تجویز آنتی بیوتیک ها در بیماری های عفونت استخوان بسیار کارساز است. اما برای برداشتن بخشی از استخوان که با عفونت از بین رفته اند یا برای جا انداختن استخوان های شکسته و برداشتن تومورهای سرطانی و یا ترمیم برای جایگزینی مفاصل نیاز به عمل جراحی هست.

مواد غذایی

مکمل های غذایی که برای افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند بسیار تجویز می شود از آن جمله مصرف ویتامین دی ونیاز به عمل جراحی باشد کلسیم است.

زمان درمان

اصولا درمان های دردهای استخوان و مفاصل در دوره های طولانی مدت انجام می شود به طور مثال ترمیم یک شکستگی ساده تقریبا ۴۰ روز به طول مینجامد و پس از آن نیز به جلسات مداوم فیزیوتراپی احتیاج است تا مفصل ها و استخوان ها به قدرت قبلی خود بازگردند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در دوشنبه 21 آذر 1401
مطالب مرتبط
درمان عفونت مثانه در منزل: برای عفونت ادراری چی بخوریم؟

درمان عفونت مثانه در منزل: برای عفونت ادراری چی بخوریم؟

درمان عفونت مثانه در دنیای پرمشغله امروز، سلامتی و تندرستی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. عفونت مثانه یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد، به خصوص زنان، با …

راهنمای جامع درمان بیماری گواتر + از روش‌های سنتی تا مدرن

راهنمای جامع درمان بیماری گواتر + از روش‌های سنتی تا مدرن

درمان بیماری گواتر بیماری گواتر که بزرگ شدن غده تیروئید را نشان می‌دهد، عمدتاً به دلیل نوسانات عملکردی این غده ایجاد می‌شود و می‌تواند به کم کاری یا پرکاری تیروئید مرتبط باشد. …

علائم تب مالت در بزرگسالان و کودکان + درمان های قطعی

علائم تب مالت در بزرگسالان و کودکان + درمان های قطعی

علائم تب مالت تب مالت یا بروسلوزیس، یک بیماری عفونی است که به وسیله باکتری‌های گرم منفی بروسلا ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها در حیوانات مزرعه‌ای مانند گاو، گوسفند و خوک، و همچنین …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.