علت خون دماغ شدن در بزرگسالان و کودکان + روش درمان

علت خون دماغ شدن

علت خون دماغ شدن در بزرگسالان علت خون دماغ شدن از یک سوراخ بینی بزرگسالان علت خون دماغ شدن مکرر در بزرگسالان علت خون دماغ شدن ناگهانی علت خون دماغ شدن در فصل بهار علت خون دماغ شدن صبحگاهی چیست خون دماغ شدن و کرونا علت خون دماغ شدن کودکان در خواب

در ابتدا به تعریفی از این بیماری و علت خون دماغ شدن می پردازیم. به اصطلاح خارج شدن ترشحات خون آلود از بینی را خون دماغ شدن می گویند. درست است که خونریزی بینی ممکن است خبر از بیماری را بدهد اما به ندرت حاکی از این مساله است. باید گفت که یکی از وظایف بینی گرم کردن هوای تنفسی خارج شده است و به همین دلیل است که عروق خونی به مخاط داخل بینی بسیار نزدیک است و همین امر سبب می شود هر گونه دستکاری بینی به خونریزی بینجامد.

دلایل فصلی و ناگهانی خون دماغ شدن

انواع خون دماغ

خونریزی بینی و یا همان به اصطلاح خون دماغ شدن بر ۲ نوع است و بیشتر بین سنین ۳ تا ۱۰ سال رواج دارد که در حال کشف و شهود مسایل مربوط به خود هستند و نسبت به دیگر سنین بیشتر به دستکاری بینی می پردازند و به مویرگ های خونی داخل بینی صدمه می زنند.

خونریزی قدامی

پارگی مویرگ های ابتدایی بینی و خونریزی

خونریزی خلفی

خونریزی در قسمت های انتهایی و عمیق بینی که عمدتا خطرناک است.

علل خون دماغ شدن

خشکی آب و هوا که باعث خشک شدن غشای داخلی بینی می شود و بافت درونی بینی با خشکی مواجه است. فرو کردن شی خارجی در بینی، تمیز کردن بینی و یا در اصطلاح فین کردن بینی، سینوزیت، ارتفاع زیاد، بیماری های کبدی، تومور، ضربه به بینی، عطسه های مکرر، واکنش آلرژیک که شامل حساسیت های فصلی می باشد، گرمازدگی، فشار خون بالا، اختلال در تشکیل لخته خون در بینی و اختلال خونریزی که می تواند در نتیجه کمبود پلاکت خون که از نشانه های رایج سرطان است، باشد و باعث می شود که خون قدرت لخته شدن را نداشته باشد. هوای سرد، دوز بالای مصرف آسپرین خصوصا در بیماران قلبی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی.

خون دماغ شدن و سرطان

در بین عوام این موضوع که هر نوع خونریزی از بینی می تواند حاوی پیام سرطان باشد بسیار رایج است اما نباید از توضیح این مساله غافل شد که خونریزی از بینی و گوش از نشانه های انواع سرطان به خصوص لوسمی (سرطان خون) می باشد اما در صورت وجود علائمی همراه که یکی از آنها مدت زمان طولانی این خونریزی ها و طول کشیدن زمانی انعقاد خون در این نواحی و نواحی دیگر بدن در صورت خونریزی می باشد. نه اینکه خونریزی های معمول بینی همه نشان از سرطان داشته باشند. و ذکر این نکته حتمی است که عموما خون دماغ شدن نشان از بیماری خطرناکی ندارد.

فشار خون بالا

از علل شایع در افرادی که فشار خون بالا دارند می توان به خون دماغ شدن اشاره کرد. در این افراد با مراجعه پزشک و استفاده از تامپون می توان از این خونریزی جلوگیری کرد و هر چه سریعتر باید درجه فشار خون را پایین آورد، چرا که این امر باعث بروز سکته های مغزی نیز می شود و از عوامل خطرناکی است. که البته محل دقیق این نوع خونریزی را چرا که در ناحیه خلفی بینی رخ می دهد را می توان با دستگاه آندوسکوپ در مطب پزشکان گوش و حلق و بینی تشخیص داد تا بهتر بتوان در صدد درمان آن برآمد.

تشخیص

اگر به دلیل خون دماغ شدن های حاد تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید از شما یکسری آزمایشات گرفته می شود که به علت اصلی این عارضه برسند و در صدد درمان آن باشند. از آن جمله با یک تست مشخص نمی توان دلیل خون دماغ شدن را تشخیص داد اما با:

🟢 تست  CBC (آزمایش شمارش کامل خون) که تمامی اختلالات خونی را تشخیص می دهد.

🟢 تست PTT که جهت تعیین مدت زمان تشکیل لخته خون است.

🟢 آندوسکوپی، سی تی اسکن، عکسبرداری با اشعه ایکس از صورت و بینی است.

 به هنگام خون دماغ شدن چه باید کرد

اگر خون دماغ شدن شما جدی نیست و از قسمت قدامی است می توانید از قسمت نرم بینی محکم بینی را در دست بگیرید و با انگشت ۲ تا ۳ دقیقه فشار دهید. کمی به جلو خم شوید و سعی کنید تنها از راه دهان نفس بکشید.

راهکار قدیمی و اشتباه

البته در گذشته با این راهکار رو برو بودیم که سر را به سمت عقب برگردانیم تا خونریزی قطع شود اما محققان به این نتیجه رسیده اند که در این صورت به این دلیل که خون به حلق باز می گردد و خطرات دیگری دارد، روشی منسوخ شده است. البته می توان کمی قسمت جلویی سر را با آب یخ خیس کرد، البته اگر خونریزی به دلیل گرما زدگی باشد.

مراجعه فوری به پزشک

اما در خونریزی های خلفی که دارای عمق بیشتری در بینی است باید به پزشک مراجعه کرد به این دلیل که اگر این خونریزی ناشی از ورود جسم خارجی به بینی باشد باید به دست پزشک این شی خارج شود تا آسیب بیشتری وارد نکند.

سوزاندن مویرگ ها در خون دماغ های عمیق

یکی از راه های درمان این نوع خونریزی، سوزاندن مویرگ هاست که نوعی تکنیک پزشکی است جهت توقف خونریزی بینی که در یک عمل ساده انجام می شود که با استفاده از دستگاه گرمایشی یا نیترات نقره انجام می شود.

پیشگیری

اگر بنابر شناخت خود می دانید که در چه شرایطی دچار خونریزی بینی می شوید می توانید به سادگی با راهکارهای خانگی از وقوع این امر جلوگیری کنید. از آن جمله: هوای خانه را مرطوب نگاه دارید حال با استفاده از دستگاه بخور و یا گذاشتن کتری  در حال جوش، محدود کردن مصرف آسپرین چرا که با عث رقیق شدن خون می شود و خونریزی های مکرر را در پی دارد اما این امر بسته به نظر پزشک باید باشد. استفاده به اندازه از داروهای ضد احتقان و ضد حساسیت چرا که مصرفشان باعث خشکی مخاط بینی می شود. همچنین می توانید از سرم های شستشو بینی نیز استفاده کنید.

درمان با طب سنتی

استفاده از یخ

کمپرس سرد که باعث می شود رگ های خونی به سرعت بسته شوند و در نتیجه به قطع شدن خونریزی بینجامد.

سرکه سیب

سرکه سیب را با مقداری آب مخلوط کنید و با قرار دادن یک پنبه آغشته به این محلول می توانید از خونریزی جلوگیری کنید.

آب لیمو تازه

لیموی تازه را می توانید با استفاده از یک قطره چکان، مقدار کمی از آب را در سوراخ های بینی بچکانید.

آب غوره

آبغوره را نیز می توان با یک پنبه آغشته شده در بینی و برای رفع خونریزی استفاده کرد.

محلول آب نمک

با علم بر این مساله که خشکی غشا داخلی بینی یکی از عوامل خونریزی بینی است می توانید با محلول آب نمک باعث بند آمدن خون بینی شوید و همزمان از خشکی بینی نیز جلوگیری کنید.

چرب کردن بینی

وازلین یکی از پمادهای مرسوم در طب سنتی است که برای بسیاری بیماری ها مورد استفاده است و در این مورد هم می توانید با چرب کردن حفره های بینی البته به مقدار کم از خونریزی دوباره بینی جلوگیری کنید و مخاط را نرم کنید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در سه شنبه 22 آذر 1401
مطالب مرتبط
علائم ایدز در زنان و مردان + نشانه های عفونت اولیه

علائم ایدز در زنان و مردان + نشانه های عفونت اولیه

علائم ایدز ایدز یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس اچ آی وی (HIV) ایجاد می‌شود. این ویروس سلول‌های سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند و در نهایت باعث ضعف سیستم ایمنی …

علائم بواسیر + روش های کاربردی برای پیشگیری و درمان

علائم بواسیر + روش های کاربردی برای پیشگیری و درمان

علائم بواسیر بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids)، بیماری ای است که در آن، رگ‌هایی که در داخل و بیرون مقعد قرار دارند، تورم و التهاب می‌کنند و ممکن است خونریزی، سوزش، درد و …

علت حرارت بالای بدن در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت حرارت بالای بدن در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت حرارت بالای بدن داغ شدن بدن می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما حرارت بالای بدن بدون تب و عوامل بیرونی را باید مورد بررسی قرار داد تا بدن با مشکلات …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.