علائم کبد چرب چیست + مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب

علائم کبد چرب

علائم کبد چرب در زنان چیست علائم کبد چرب در مردان چیست علائم کبد چرب در افراد لاغر علائم کبد چرب در زنان نی نی سایت علائم کبد چرب در طب سنتی علائم کبد چرب در صورت علائم کبد چرب گرید 3

کبد چرب یکی از انواع بیماری های شایع در سراسر جهان است که اصلی ترین دلیل ابتلا به آن استفاده از رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد غذاهای چرب می باشد. این بیماری تقریبا بدون علائم است، ولی با افزایش میزان چربی کبد علائم آن کم کم نمایان می شوند، برای مطالعه مقاله علائم کبد چرب در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

کبد چرب چه نشانه هایی دارد؟

کبد چرب چیست و چرا باید از علائم آن آگاه باشیم؟

کبد، عضوی حیاتی در بدن ماست که بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی دارد. از تولید صفرا برای هضم مواد غذایی گرفته تا تولید پروتئین‌ها برای بدن، تبدیل مواد مغذی به انرژی، تولید عواملی که باعث لخت شدن خون می‌شود و حتی تولید فاکتورهای ایمنی که به ما در مقابل عفونت‌ها کمک می‌کند و باکتری‌ها و توکسین‌ها را از خون پاک می‌کند، همه وظایف این ارگان حیاتی هستند. اما بیماری کبد چرب چیست؟ و چه زمانی باید نگران علائم کبد چرب باشیم؟

کبد چرب، یک بیماری پنهانی که می‌تواند تهدید کننده باشد

بیماری کبد چرب شرایطی است که به دلیل تولید زیاد چربی در کبد بوجود می‌آید. کبد سالم میزان کمی چربی دارد، ولی زمانیکه این میزان به ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شما برسد، بیماری کبد چرب رخ داده و این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز شود. در اکثر مواقع کبد چرب مشکلی در عملکرد کبد ایجاد نمی‌کند، با این حال، علائم کبد چرب در ۷ تا ۳۰ درصد افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، در طول زمان وخیم‌تر می‌شود.

کبد چرب گرید ۱

بیماری کبد چرب به صورت تدریجی و در سه مرحله اصلی پیشرفت می‌کند که هر کدام شرایط و عوارض خاص خود را دارند. در مرحله اول، به نام استئاتوهپاتیت یا کبد چرب گرید یک، افزایش چربی منجر به التهاب و ورم در بافت کبد می‌شود. این وضعیت باعث آسیب به بافت کبدی و عملکردهای آن می‌شود.

کبد چرب گرید ۲

در مرحله دوم که به عنوان کبد چرب گرید دو یا فیبروز شناخته می‌شود، بافت اسکار یا بافت زخمی در محل‌هایی از کبد که آسیب دیده‌اند، شکل می‌گیرد. این بافت جایگزین بافت سالم شده و می‌تواند باعث کاهش عملکرد کبد شود.

کبد چرب گرید ۳

نهایتاً، در مرحله سوم یا کبد چرب گرید سه، بافت اسکار به طور گسترده‌ای بافت سالم کبد را جایگزین می‌کند و منجر به بیماری سیروز کبد می‌شود. سیروز کبدی نشان‌دهنده آسیب وسیع و جدی به کبد است که می‌تواند عملکرد کبد را به شدت کاهش دهد و در نهایت منجر به از کار افتادن کامل کبد، نارسایی کبدی و حتی سرطان کبد شود. بنابراین، آگاهی از علائم کبد چرب و پیشگیری از آن برای حفظ سلامتی کبد بسیار حیاتی است.

علائم کبد چرب در مردان

بیماری کبد چرب تقریبا در زمان شروع هیچ نشانه ای ندارد، ولی در صورتی که میزان چربی موجود در کبد افزایش یابد، نشانه های بیماری نمایان خواهند شد. از اصلی ترین نشانه های کبد چرب می توان به مشکلات گوارشی مانند دل درد، بی اشتهایی، تهوع و ضعف مفرط اشاره کرد. البته این بیماری علائم دیگری نیز دارد که در صورت مشاهده این علائم برای تشخیص و درمان بیماری باید به پزشک مراجعه شود. از اصلی ترین این علائم می توان به کاهش وزن، پایین آمدن تمرکز، افزایش ضایعه های پوستی و تیره شدن رنگ پوست گردن و زیر بغل اشاره کرد.

علائم کبد چرب در زنان

نشانه های کبد چرب در خانم ها کمی متفاوت تر است و از شایع ترین این علائم می توان به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شدید و حساسیت پستان‌ها، کم‌خونی، رفلاکس معده و مشکل در هضم غذا، تورم پاها، اسهال، خشکی چشم و بدن درد اشاره کرد. از دیگر علائمی که ممکن است برای خانم های دارای کبد چرب به وجود بیاید می توان به افزایش وزن، درد و تورم در قسمت بالا و سمت راست شکم، احساس خستگی و ضعف عضلانی، بی خوابی یا خواب آلودگی غیرطبیعی و اختلال و خون ریزی در دستگاه گوارش، بینی و لثه اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله ✅ تمام علائم کبد چرب در زنان را مطالعه کنید.

روش تشخیص بیماری

همانطور که قبلا اشاره شد، کبد چرب در مراحل اولیه بیماری دارای هیچ نشانه ای نمی باشد، اما اگر با یکی از مشکلاتی که در بالا ذکر شد، مواجه شدید، می توانید با مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص و درمان بیماری اقدام کنید. معمولا برای تشخیص این بیماری نیاز به آزمایش های خاصی نیست و پزشک های متخصص در بررسی های دوره ای و غربالگری متوجه بیماری می شوند. البته در بعضی مواقع نیاز به آزمایش خون، ام آر ای، سونوگرافی و حتی نمونه برداری از کبد نیز می باشد. پزشکان متخصص توصیه می کنند که اگر در دورن اولیه بیماری هستید نیاز به انجام آزمایشات غیر ضروری و استرس زیاد در خصوص این بیماری نیست و می توان با اصلاح رژیم غذایی و ورزش کبد چرب را درمان کرد.

سخن پایانی

اگر می خواهید پیش دستی کنید و از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید توصیه می کنیم از رژیم غذایی مناسب همراه با سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر توصیه می شود مقاله‌های ✅ درمان کبد چرب در منزل و ✅ علائم کبد چرب در چهره را هم مشاهده نمایید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 22 تیر 1402
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.