علت عرق زیاد سر و صورت + راه های درمان خانگی

علت عرق زیاد

علت عرق زیاد سر و صورت علت عرق زیاد در خواب علت عرق کردن ناگهانی بدن زنان علت عرق زیاد در کرونا علت تعریق زیاد و بی حالی علت عرق زیاد زیر بغل علت عرق کردن ناگهانی بدن مردان عرق کردن سر و گردن نشانه چیست

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ناگهان عرق می کنید باید بگوییم که تعریق زیاد می‌ تواند نشان‌ دهنده بیماری یا اختلالی در بدن باشد و با دانستن مشکل اساسی گاهی به راحتی می‌ توان مشکل تعریق بیش از حد را رفع کرد. البته در این حال می توانید به متخصص غدد نیز مراجعه کنید که با بررسی و انجام آزمایشات می توانید نواحی دقیق عرق کردن را مشخص کنید و میزان عرق را تخمین بزنید تا از سلامت خود مطمئن شوید. برای مطالعه مقاله “علت عرق زیاد” در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

دلایل تعریق های ناگهانی بدن

بیماری عرق کردن

نام دیگر تعریق کردن هایپرهیدروزیس است که به عنوان پلی هیدرویس یا سودوره شناخته می‌شود، بیماری که با تعریق زیاد همراه است. تعریق می‌ تواند فقط روی یک ناحیه خاص یا کل بدن تاثیر بگذارد. گرچه این بیماری کشنده نیست اما می‌ تواند آزار دهنده هم برای فرد و هم اطرافیان باشد. البته باید گفت که تعریق واکنشی طبیعی به شرایط خاص مانند هوای گرم، فعالیت بدنی، استرس و احساس ترس یا عصبانیت است.

انواع هایپرهیدروزیس

تعریق بیش از حد ناشی از هایپرهیدروزیس است که به دلیل غلظت نسبتا زیاد غدد عرق در دست، پا، زیر بغل و کشاله ران بیشتر فعال است و به دو بخش کلی تقسیم بندی می شود.

اولیه یا کانونی

هایپرهیدروزیس اولیه که شایع ترین نوع تعریق بیش از حد است در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد. در این مورد عصب هایی که مسئول تحریک غدد عرق هستند بیش از حد فعال اند و در زمان استرس و عصبی بودن نیز عرق بیشتری تولید می کنند. این مدل تعریق اغلب در دست ها و پاها است و در طول روز اتفاق می افتد و شب ها و هنگام خواب از این تعریق در امان هستید. این نوع هایپرهیدروزیس می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی باشد.

ثانویه

هایپرهیدروزیس ثانویه نوعی دیگر از تعریق است که به دلیل بیماری زمینه ای یا عوارض جانبی دارو ایجاد می شود. این نوع تعریق زیاد در شب اتفاق می افتد و منجر به تعریق در سراسر بدن می شود.

علائم معمول

زمانی که درگیر فعالیت بدنی نیستید و یا گرمتان نیست عرق می کنید که این امر اگر بیش از یکبار در هفته رخ بدهد از شایع ترین نوع این بیماری برخوردارید. اغلب افراد مبتلا به این عارضه از یک یا دو قسمت بدن مانند سر، زیربغل، دست ها و پاها عرق می کنند و بیشتر بدن خشک می ماند و از همان نواحی به خصوص عرق می چکد. بنابراین میزان تعریق نیز در این مورد مورد بررسی است که به این صورت است که باعث خیس شدن لباس با عرق می شود و یا اگر دستتان عرق کند برای شما حتی گرفتن خودکار نیز دشوار می شود. این مقدار از عرق ممکن است باعث شود پوستی نرم، سفید و پوسته پوسته داشته باشید. به دلیل حجم تعریق و مرطوب ماندن بخشی از بدن در دوره های طولانی مدت ممکن است بیشتر مستعد عفونت های پوستی مانند خارش کشاله ران شوید.

یائسگی

گر گرفتگی ناشی از یائسگی موجب تعریق بیش از حد می شود. این مدل تعریق معمولا قبل از شروع یائسگی آغاز می شود که به آن در اصطلاح پزشکی پری مینوژ گفته می شود. زمانی که بدن زن برای یائسگی آماده می شود سطح هورمون استروژن به مقدار قابل توجهی دچار نوسان می شود. بهترین راه برای کاهش مشکلات ناشی از تعریق یائسگی این است که لباس نازک بپوشید و راه هایی برای خنک کردن خود بیابید، نشستن جلوی پنکه، باز کردن پنجره، پایین آوردن دما، خوردن غذاهای خنک و پرهیز از خوردن مواد غذایی تند.

بارداری

بارداری نیز دوره ای است که هورمون ها شدیدا در حال شدت و ضعف هستند، در نتیجه بسیاری از خانم ها در این دوره دچار هایپرهیدروزیس می شوند، به ویژه در سه ماهه اول بارداری. البته باید گفت که پس از زایمان، جریان خون در بدن افزایش پیدا می کند و این قضیه موجب می شود که مادر باردار احساس گر گرفتگی داشته باشد و عرق کند. اما پس از ثابت شدن و برقراری تعادل میان هورمون ها این عارضه خود بخود رفع می شود.

تیروئید و زنان

پرکاری تیروئید نیز موجب اختلال در سطح طبیعی هورمون ها می شود و زمانی این اتفاق می افتد که بدنتان هورمون تیروکسین بیش از اندازه تولید می کند. این هورمون موجب تنظیم مواردی در بدن مانند متابولیسم، دمای بدن و ضربان قلب می شود. اگر به دلیل پرکاری تیروئید دچار تعریق بیش از حد شده اید علائم دیگری چون تپش قلب، کاهش ناگهانی وزن، عدم تحمل گرما، لرزش، خستگی و تغییر فعالیت های روده و ریتم قاعدگی را تجربه خواهید کرد. پرکاری تیروئید ممکن است عوارض جدی مانند مشکلات قلبی، شکننده شدن استخوان ها و مشکلات چشمی را به همراه داشته باشد و درصد بیشتری از زنان به این عارضه مبتلا هستند که می توان با دارو این معضل را برطرف کرد.

دیابت

دیابت به عارضه ای گفته می شود که بر قندخون و سطح گلوکز بدن تاثیر گذار است و می تواند منجر به کاهش سطح قند خون در بدن شود که در نهایت منجر به واکنش بدن می شود. در صورتی که قند خون به طور طولانی مدت افت پیدا کند ممکن است به اعصابی که غدد عرق را کنترل می کنند آسیب برساند که به این وضعیت نوروپاتی می گویند. نوروپاتی غدد عرق را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به نوسان در تعریق بدن می شود. تعرق ناشی از دیابت نشان دهنده آن است که دیابت شما به خوبی مدیریت نمی شود و برای متعادل کردن سطح قند خون خود نیاز به کمک پزشک دارید.

چاقی

عرق کردن بیش از حد ممکن است نشان دهنده BMI بالاتر از ٣٠ یا همان چاقی بدن باشد. افراد چاق به چند دلیل بیشتر عرق می کنند. یک اینکه آن ها مجبورند برای انجام فعالیت های روزانه خود بیشتر تلاش کنند در نتیجه احتمال گرم شدن بیش از حد آن ها بیشتر است. دوم اینکه آن ها به دلیل چاقی و بزرگ بودن بدن، سطح تماس کمتری با محیط دارند به همین دلیل بدن مجبور است برای خنک کردن خود بیشتر فعالیت کند که این امر منجر به تعریق بیشتر می شود.

عفونت ها

برخی از عفونت ها می توانند عامل اصلی تعریق زیاد باشند از جمله شایع ترین آن ها سل، HIV، عفونت های استخوان و آبسه و آسیب های نخاعی در دسته ای جدا از عفونت ها را می توان نام برد. انواع خاصی از سرطان ها مانند سرطان غدد لنفاوی و تومورهای بدخیم می توانند باعث تعریق زیاد بدن شوند.

تعریق طبیعی

مکانیسم خنک شدن بدن همان عرق کردن است. هنگامی‌ که درجه‌ حرارت بدن افزایش می‌ یابد سیستم عصبی، غده‌ های عرق را به طور خودکار تحریک می‌ کند. باید به این نکته توجه کرد که عرق کردن وقتی عصبی می‌ شوید کاملا طبیعی است. یا به‌ عبارتی عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می‌ دهد و بدون بو است. علت های تعریق های طبیعی بدن: گرما، تحرک و فعالیت‌ های فیزیکی، خوردن غذای داغ یا تند، عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس، بیماری ها از جمله تب، تغییرات هورمونی، عوارض جانبی داروها.

درمان ها

🔴 استفاده از ضد تعریق ها مانند دئودورانت ها و یا مام ها

🔴 استفاده از پدهای زیر بغل

🔴 پوشیدن لباس هایی که از الیاف مصنوعی نباشند و آزاد و گشاد باشند.

🔴 استفاده از کفش هایی که از مواد طبیعی دوخته شده باشند و نه فوم ها و چرم های مصنوعی

🔴 پوشیدن جوراب هایی با الیاف طبیعی که رطوبت را بهتر جذب کنند.

روش های درمانی دیگر

البته طب رفتاری برای افرادی که بیماریشان هایپرهیدروزیس تشخیص داده می شود توصیه شده است. این افراد ممکن است دچار استرس شوند و در پی آن بیشتر شدن تعریق را تجربه کنند. اگرچه اقلام داروهای خوراکی و موضعی اولین روش درمان علائم فیزیکی تعریق بیش از حد هستند اما می توان با استفاده از روش های طب رفتاری استرس، اضطراب و سایر احساسات منفی را که می توان در این وضعیت تجربه کرد تا میزان زیادی کاهش داد. مشاوره های پزشکی به همه بیماران برای بهبود عملکردهای عاطفی، اجتماعی و شغلی در جوانان و بزرگسالان مبتلا به این عارضه نیز بسیار توصیه شده است.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در دوشنبه 28 آذر 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.