علائم چسبندگی روده و علل آن + روش های درمان

علائم چسبندگی روده

آیا چسبندگی روده سرطان است درمان خانگی چسبندگی روده غذاهای مفید برای چسبندگی روده علائم چسبندگی روده بعد از سزارین علائم چسبندگی معده داروی چسبندگی روده چیست تشخیص چسبندگی روده با سونوگرافی

چسبندگی روده یا عروق گردنه‌ای شامل تراکم و الصاق غیرطبیعی بافت‌های روده به هم است که معمولاً ناشی از التهاب‌های مزمن روده، عفونت‌های باکتریایی، عمل جراحی قبلی و یا عوامل دیگری است. این حالت می‌تواند باعث مشکلاتی مانند درد شدید شکم، تغییر در رفتار روده، افزایش درد و سختی شکم، تغییرات در مدفوع، سوء هاضمه و تهوع شود. علاوه بر این، چسبندگی روده ممکن است باعث ایجاد تنگی در روده، خونریزی روده‌ای، تشکیل زخم‌های روده‌ای و یا حتی انسداد روده شود. بنابراین، تشخیص و درمان سریع چسبندگی روده بسیار مهم است. برای تشخیص چسبندگی روده، پزشک معمولاً از روش‌های تصویری مانند بررسی با کلونوسکوپی یا تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری (CT scan) استفاده می‌کند. درمان چسبندگی روده، بستگی به علت و شدت آن دارد، اما ممکن است شامل مصرف دارو، جراحی یا ترکیبی از این دو باشد. به طور کلی، اگر شما به هرگونه علائم چسبندگی روده دچار شدید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا از تشخیص و درمان مناسب برخوردار شوید. با ما در چی شی همراه باشید تا با چسبندگی روده بهتر اشنا شوید.

نشانه های چسبندگی روده

علائم چسبندگی روده

ترمیم زخم بخشی از روند بهبود طبیعی بدن شما است. هنگامی که از یک جراحت یا جراحی بهبود می‌یابید، بافت زخمی که رشد می‌کند بسیار ضخیم‌تر از بافت اصلی است و می‌تواند حرکت در شکم شما را محدود کند. چسبندگی ها اغلب در عرض چند روز پس از جراحی شکم شروع به شکل گیری می کنند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند. در حالی که بسیاری از چسبندگی ها علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند، برخی دیگر می توانند علائمی مانند:

🔘 درد شکم: درد شکم و نزدیکی آن به روده، ممکن است نشانه چسبندگی روده باشد.

🔘 تغییرات در رفتار روده: تغییرات در رفتار روده مانند اسهال یا یبوست می‌تواند نشانه چسبندگی روده باشد.

🔘 افزایش درد و سختی شکم: اگر درد شکم شدیدتر شده و شکم سخت شده باشد، ممکن است نشانه چسبندگی روده باشد.

🔘 تغییرات در مدفوع: اگر مدفوع دچار خونریزی، قطعی در حجم و شکل، رنگ و بوی عجیب و غریب شده باشد، ممکن است نشانه چسبندگی روده باشد.

🔘 سوء هاضمه و تهوع: سوء هاضمه، تهوع و استفراغ می‌تواند نشانه چسبندگی روده باشد.

علل چسبندگی روده

جراحی شکم شایع ترین علت چسبندگی روده است. تقریباً همه کسانی که تحت عمل جراحی شکم قرار می گیرند، دچار چسبندگی می شوند. با این حال، این خطر پس از اعمال جراحی در قسمت تحتانی شکم و لگن، از جمله جراحی های روده و زنان بیشتر است. چسبندگی ها می توانند با گذشت زمان بزرگتر و سفت تر شوند و سال ها پس از جراحی مشکلاتی را ایجاد کنند. علل چسبندگی شکم ناشی از جراحی عبارتند از:

🔴 برش های بافتی، به ویژه آنهایی که اندام های داخلی را درگیر می کنند

🔴 رسیدگی به اندام های داخلی

🔴 خشک شدن اندام ها و بافت های داخلی

🔴 تماس بافت های داخلی با مواد خارجی مانند گاز، دستکش های جراحی و بخیه ها

🔴 خون یا لخته های خونی که در طول جراحی شسته نشده اند

علت کمتر شایع چسبندگی شکم، التهاب ناشی از منابع غیر مرتبط با جراحی است، از جمله:

🟡 آپاندیسیت – به ویژه، پارگی آپاندیس

🟡 پرتودرمانی برای سرطان

🟡 عفونت های زنانه

🟡 عفونت های شکمی

🟡 به ندرت، چسبندگی های روده بدون علت ظاهری ایجاد می شود.

جلوگیری از چسبندگی روده

🟢 جلوگیری از چسبندگی روده دشوار است. با این حال، روش جراحی می تواند چسبندگی را به حداقل برساند.

🟢 جراحی لاپاراسکوپی از باز شدن شکم با یک برش بزرگ جلوگیری می کند. در عوض، شکم با گاز باد می شود در حالی که ابزارهای جراحی مخصوص و یک دوربین فیلمبرداری از چند برش کوچک شکمی عبور می کنند. باد کردن شکم به جراح فضا برای عمل می دهد.

🟢 در صورت نیاز به برش بزرگ شکمی، می توان یک ماده نازک مخصوص (سپرافیلم) را بین اندام ها یا بین اندام ها و برش شکم در پایان جراحی قرار داد. این ماده فیلم مانند که شبیه کاغذ مومی به نظر می رسد، در حدود یک هفته جذب بدن می شود.

🟢 سایر مراحل در حین جراحی برای کاهش تشکیل چسبندگی شامل استفاده از دستکش های بدون نشاسته و لاتکس، دست زدن به بافت ها و اندام ها به آرامی، کوتاه کردن زمان جراحی و عدم خشک شدن بافت ها است.

درمان چسبندگی روده

🟠 اگر چسبندگی های روده علائم یا عوارضی ایجاد نکند، معمولاً نیازی به درمان ندارند.

🟠 اگر چسبندگی باعث علائم یا عوارض شود، پزشکان می توانند چسبندگی ها را با جراحی لاپاراسکوپی آزاد کنند. با این حال، جراحی برای درمان چسبندگی ممکن است باعث ایجاد چسبندگی جدید شود. اگر چسبندگی شکمی دارید، با پزشک خود در مورد فواید و خطرات احتمالی جراحی صحبت کنید.

🟠 اگر چسبندگی باعث انسداد روده شود، فوراً به درمان در بیمارستان نیاز خواهید داشت. پزشکان شما را معاینه می‌کنند و ممکن است آزمایش‌هایی را برای بررسی اینکه آیا به جراحی اورژانسی نیاز دارید یا خیر، درخواست کنند. اگر این کار را انجام دهید، جراحان چسبندگی ها را آزاد می کنند و انسداد روده را برطرف می کنند.

🟠 اگر به جراحی اورژانسی نیاز ندارید، پزشکان ممکن است سعی کنند انسداد را بدون جراحی درمان کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی به شما مایعات داخل وریدی می دهند و لوله ای را از طریق بینی به داخل معده شما وارد می کنند تا محتویات دستگاه گوارش شما را از بالای انسداد خارج کنند. در برخی موارد، انسداد ممکن است از بین برود. اگر انسداد برطرف نشد، جراحان جراحی را انجام می دهند تا چسبندگی ها را آزاد کنند و انسداد روده را برطرف کنند.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 27 فروردین 1402

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.