روش نگهداری پیاز در خانه، یخچال و فریزر به مدت طولانی

روش نگهداری پیاز

روش نگهداری پیاز برای زمستان روش نگهداری پیاز در منزل نحوه نگهداری پیاز در انباری نگهداری پیاز خام در فریزر نی نی سایت ایا نگهداری پیاز در یخچال مضر است روش نگهداری پیاز در یخچال روش نگهداری پیاز خام در روغن نحوه نگهداری پیاز قرمز

پیاز یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در آشپزی ایرانی است. از این ماده غذایی پرطرفدار در پخت انواع غذاها استفاده می‌شود. اکثر افراد این ماده پرمصرف را بیشتر از نیاز خود خریداری می‌کنند تا در زمان آماده‌سازی و پخت غذا با کمبود این ماده مواجه نشوند. اما یک مشکل مهم در این سبک خرید وجود دارد و آن خراب شدن پیاز بعد از مدتی مشخص است. اگر شما هم با این مشکل مواجه می‌شوید، نگران نباشید زیرا ترفندهایی برای جلوگیری از خراب شدن پیاز و افزایش ماندگاری آن وجود دارند. کافی است با روش نگهداری پیاز که در ادامه خواهیم گفت، آشنایی داشته باشید.

نگهداری پیاز در خانه

مهم ترین نکته برای نگهداری طولانی پیاز

اولین راهکار برای نگهداری طولانی مدت پیاز در خانه، خرید پیازهای سفت و سالم است. پیازهای سفت ماندگاری بیشتری دارند و احتمال خرابی آن‌ها در کوتاه مدت، کمتر است. البته باید دقت کنید که بعضی پیازها در ظاهر سفت اما بافت نرمی دارند که این موضوع از رنگ و بوی پیاز مشخص است. پیاز سالم علاوه بر بافت سفت، رنگی یکدست دارد و روی پوست آن لک یا نشانی از خرابی نیست، همچنین رایحه پیازهای سالم تندتر و قوی‌تر از پیازهای خراب است.

چند روش نگهداری پیاز در خانه

خرید پیاز سالم تا حد زیادی ماندگاری این ماده غذایی در خانه را افزایش می‌دهد اما این موضوع تنها بخشی از ماندگاری پیاز در خانه است و روش نگهداری این ماده غذایی نیز تاثیر زیادی در ماندگاری و افزایش طول عمر آن دارد. در ادامه چند راهکار کاربردی برای نگهداری از این ماده غذایی پرمصرف در خانه را معرفی خواهیم کرد:

نگهداری در جای خنک و تاریک

رطوبت و نور خورشید دو عامل خرابی و کپک زدن پیاز هستند، بنابراین اگر قصد نگهداری از پیاز برای طولانی مدت را دارید، باید این ماده را در جایی خنک، خشک و به دور از نور خورشید و ترجیحا تاریک نگهداری کنید. نگهداری پیاز در ظروف دربسته مانند سبدهای دارای تهویه، سطل یا کاسه بزرگ بهترین انتخاب برای دور نگه داشتن پیاز از رطوبت و نور است.

جدا کردن پیاز و سیب زمینی

دیگر روش نگهداری پیاز برای طولانی مدت که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، جدا کردن پیاز و سیب‌ زمینی است. بیشتر افراد این دو ماده را در کنار هم نگهداری می‌کنند، در حالی که این اقدام کاملا اشتباه است. پیاز مستعد به جذب رطوبت است و رطوبت سیب‌ زمینی را دریافت می‌کند و این موضوع باعث پوسیدگی پیاز زودتر از زمان مقرر می‌شود.

نگهداری در کاغذ یا کیسه توری

از جمله رازهای برتر نگهداری پیاز در خانه، استفاده از کاغذ یا کیسه توری است. این روش نگهداری می‌تواند به ماندگاری بلندمدت این ماده خوراکی کمک کند. کاغذ با جذب رطوبتی که در پیاز وجود دارد، به حفظ آن کمک می‌کند. از سوی دیگر، کیسه‌ی توری با فراهم کردن تهویه مناسب، پوست پیازها را در وضعیت خشکی حفظ می‌کند. این کار سبب می‌شود که از خرابی و پوسیدگی پیاز جلوگیری شود. این ترفند ساده ولی کارآمد، می‌تواند به تازگی و دوام پیازهای شما کمک کند.

نگهداری در جوراب

یکی از تکنیک‌های قدیمی نگهداری از موادی مانند سیر و پیاز در خانه، نگهداری این مواد در جوراب است. برای استفاده از این تکنیک باید پیازها را تک به تک در جوراب انداخت و بعد از انداختن هر پیاز، انتهای آن را گره زد و پیاز بعدی را روی گره پیاز قبلی انداخت. سپس باید یک سر جوراب را به میخ یا قلابی در جای خنک و تاریک آویزان کرد. با استفاده از این تکنیک هوا در اطراف پیاز گردش خواهد داشت و ماندگاری این ماده افزایش پیدا می‌کند.

نگهداری پیاز در یخچال و فریزر

با ترفندهای گفته شده می‌توان پیاز را به مدت ۲-۳ ماه خارج از یخچال و فریزر تازه نگه داشت؛ اما در صورتی که برای مدت طولانی‌تری نیاز به نگهداری از این ماده دارید باید از یخچال و فریزر کمک بگیرید. این روش نگهداری پیاز، ماندگاری آن را تا ۶ ماه افزایش می‌دهد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، نگهداری پیاز در فریزر تاثیری در بافت و مزه آن ندارد و اگر این کار را به درستی انجام دهید، بافت و مزه پیاز حفظ می‌شود. نگهداری درست و اصولی از پیاز در فریزر تنها یک نکته دارد و آن، گرفتن آب پیاز در زمان فریزر کردن است.

برای نگهداری از پیاز در فریزر می‌توانید این ماده را خرد، حلقه حلقه یا رنده کنید. همچنین پیاز کامل و سالم را نیز می‌توانید در فریزر نگهداری کنید. تنها کافی است آن را در یک کیسه نایلونی قرار دهید و از طریق خارج کردن هوای کیسه آن را وکیوم کنید تا پیاز برای مدت طولانی در فریزر سالم بماند. همچنین سرخ کردن پیاز و بسته‌بندی آن نیز برای نگهداری طولانی مدت در فریزر راهکاری مناسب و کاربردی است.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 1 خرداد 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.