ادویه هندی چیست و شامل چه ادویه هایی می‌شود؟

ادویه هندی

ادویه هندی اصل طرز تهیه ادویه هندی کاربرد ادویه هندی ادویه هندی شامل چیست معروف ترین ادویه هندی ادویه هندی خرید پنج ادویه هندی ادویه هندی برای مرغ

هندوستان را به عنوان سرزمین ادویه‌ها می‌شناسند. در این کشور ادویه‌های مختلفی وجود دارد که خاستگاه بعضی از آن‌ها شبه جزیره هندوستان بوده و بعضی دیگر تنها ادویه‌های پرکاربرد در این کشور هستند. ویژگی مشترک انواع ادویه هندی، طعم تند و تیز آن‌ها است. هر چند در میان ادویه‌های این کشور بعضی موارد مانند دارچین با طعم و عطر شیرین هم وجود دارند اما بیشتر ادویه‌های این منطقه به دلیل طبع گرم و مزه تند خود شهرت دارند. در ادامه چند مورد از معروف‌ترین ادویه‌هایی که اصالتا متعلق به هندوستان هستند و از این کشور به آشپزی دیگر کشورها راه پیدا کرده‌اند را معرفی خواهیم کرد.

معروف ترین ادویه های هندی

نقش ادویه‌ها در آشپزی هندی

ادویه‌ها نقش مهمی در آشپزی هندی دارند و از گذشته‌های دور به عنوان موادی با ارزش شناخته می‌شوند. در کتب تاریخی، ارزش ادویه‌ها را هم اندازه و حت بیشتر از سنگ‌های قیمتی، طلا و جواهرات عنوان می‌کنند. هر چند با توجه به سود بالای صادرات ادویه در کشور هندوستان، ارزشمندی این پودرهای طعم‌دهنده در این کشور جای تعجبی ندارد. طعم‌سازی غذا تنها یکی از کاربردهای ادویه‌ها در هندوستان است. انواع ادویه در این کشور براساس خواص و ویژگی‌ها برای تولید داروهای گیاهی، ماسک‌های آرایشی، محصولات مراقبتی پوست و… نیز استفاده می‌شوند.

انواع ادویه هندی

همان‌طور که گفته شد، هندوستان کشور ادویه‌ها است و این چاشنی‌های جادویی در این کشور از تنوع بالایی برخوردار هستند. بعضی از ادویه‌های هندی خاص این منطقه و آشپزی هندی هستند و بعضی از ادویه‌های هندی در تمام دنیا، به خصوص ایران نیز استفاده می‌شوند. چند مدل از شناخته شده‌ترین ادویه‌های هندی که کاربرد زیادی در آشپزی دارند، عبارتند از:

خردل

دانه‌های خردل که با استفاده از آن‌ها پودر خردل و انواع محصولات مرتبط مانند سس خردل تهیه می‌شود، مخصوص هندوستان هستند. این ادویه هندی به دلیل طعم بسیار قوی و منحصر به فرد خود شهرت دارد. دانه خردل در هندوستان دارای انواع مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به خردل سیاه، خردل قهوه‌ای، خردل زرد و سفید اشاره کرد.

خردل سیاه عطر فراوان و خردل سفید طعم بسیار تندی دارد. خردل قهوه‌ای و زرد اما عطری و طعمی تند اما متعادل دارند و کاربرد آن‌ها در آشپزی هندی بیشتر است. این ادویه سرشار از فسفر، کلسیم و منیزیم است و به دلیل داشتن ویتامین A و فولات، ارزش غذایی بالایی دارد.

پودر انبه

دیگر ادویه مخصوص هندوستان، پودر انبه است که از آن در تهیه چیپس، برنج و سیب‌زمینی سرخ کرده استفاده می‌شود. شناخته شده‌ترین فرآورده انبه، ترشی آن است که طعم بسیار تندی دارد اما پودر انبه اصلا تند نیست و بالعکس به دلیل ترش مزه بودن، به عنوان جایگزین آبلیمو در غذاها استفاده می‌شود.

هندی‌ها تقریبا در تمام غذاهای خود از این پودر استفاده می‌کنند و حتی در تهیه بعضی شیرینی‌جات هم این طعم‌دهنده بی‌نظیر را مورد استفاده قرار می‌دهند. از خواص این پودر می‌توان به رفع عطش اشاره کرد. پودر انبه سرشار از ویتامین A است و برای پوست و مو نیز ماده‌ای پرخاصیت است.

میخک

ادویه میخک از گیاهی به همین نام تهیه می‌شود که خاستگاه آن کشورهایی مانند هند، پاکستان و اندونزی است. این ادویه خاص، رنگ قهوه‌ای دارد و طعم آن گرم و شیرین است. میخک در تهیه بعضی از غذاهای هندی و دسرها و شیرینی‌جات این کشور استفاده می‌شود.

این ادویه هندی کاربرد دیگری هم دارد و آن، استفاده در داروهای تسکین دهنده درد دندان است. پماد میخک که با ادویه و عصاره این گل ساخته می‌شود، یکی دیگر از کاربردهای رایج و شناخته شده میخک است. میخک دارای خواصی آنتی اکسیدانی است و به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی هم شناخته می‌شود.

فلفل تند هندی

یکی از ادویه‌های تند و تیز هندی که در آشپزی این منطقه بسیار پرطرفدار بوده و کاربرد زیادی دارد، فلفل تند هندی است. این ادویه از خانواده فلفل‌ها است که رنگ قرمز روشن دارد و مانند دیگر انواع فلفل‌ها طبع گرمی دارد.

طعم بسیار تند این ادویه موجب می‌شود که غذاهای تهیه شده از آن هم طعم و مزه تندی داشته باشند و خوردن آن‌ها کار هر کسی نباشد. از خواص این ادویه اصیل هندی می‌توان به بهبود سیستم گوارش اشاره کرد. درمان سو هاضمه و رفع مشکلات ریوی از دیگر خواص این ادویه متفاوت هستند.

آنغوزه

یکی دیگر از ادویه‌های مخصوص هندی که بیشتر در آشپزی همین کشور استفاده شده و در کشورهای دیگر چندان شناخته شده نیست، آنغوزه است. این ادویه نسبت به دیگر ادویه‌های معرفی شده تا اینجا متفاوت‌تر است و عطر و طعم خاصی دارد.

از این ادویه به دلیل عطر و متفاوت، بیشتر در تهیه سس‌ها و چاشنی‌های غذا استفاده می‌شود. این ادویه همچنین برای تهیه خمیر بعضی نان‌ها و طعم‌دار کردن گوشت‌ سفید و قرمز، به خصوص ماهی نیز کاربرد دارد. از خواص آنغوزه می‌توان به درمان اختلالات تنفسی و سرفه و رفع مشکلات گوارشی اشاره کرد.

آلکانت

آلکانت دیگر ادویه هندی، از خانواده گل گاو زبان است که طعم به خصوصی نداشته اما عطر فراوانی دارد. این ادویه در پخت انواع غذاهای هندی استفاده می‌شود. آلکانت دارای انواع مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آلکانت قرمز، سبز و زرد اشاره کرد. انواع مختلف این ادویه در طعم و عطر تفاوت دارند.

پودر انگور فرنگی

انگور فرنگی هندی یکی از میوه‌های مخصوص این منطقه است که از درختی به نام ماکالا برداشت می‌شود. برای تهیه ادویه این میوه، ابتدا آن را خشک کرده و سپس با دستگاه‌های مخصوص آسیاب می‌کنند. ادویه انگور فرنگی هندی، عطر و طعم شیرینی دارد و در تهیه انواع دسرها استفاده می‌شود. از این ادویه همچنین برای تهیه ماست‌های طعم‌دار و شیرینی و مرباهای هندی نیز استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

آشپزی هندی به دلیل استفاده فراوان از ادویه‌ها و طعم و مزه خاص غذاها شناخته شده است و بیشتر این ادویه‌ها خاص این منطقه هستند. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین ادویه‌های کشور هندوستان پرداختیم که منشا و خاستگاه بسیاری از آن‌ها کشور هندوستان بوده و از این منطقه به دیگر کشورها وارد شده‌اند.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.